۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
مارون رقیب سابیک عربستان می شود| ۲۵ درصد فروشمان در بورس اعتباری است
معاون پتروشیمی مارون در گفتگو با بازار:

مارون رقیب سابیک عربستان می شود| ۲۵ درصد فروشمان در بورس اعتباری است

نجفی معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون گفت: برای حمایت از صنایع پایین دست و کمک به تامین مالی تولید کنندگان واقعی ۲۰ الی ۲۵ محصولات خود در بورس را به صورت اعتباری عرضه می کنیم.

بازار، گروه آب و انرژی: سید محمدرضا نجفی معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون در گفتگو با بازار، درباره وضعیت فعلی پتروشیمی مارون گفت: این مجتمع به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای پتروشیمی در کشور و منطقه محسوب می شود که در زمره مجتمع های مگاتنی قرار دارد. به عبارت دیگر مارون با تولید گریدهای های متنوعی از پلی اتیلن و پلی پروپیلن و محصولات گلای کول ها نقش مهم و ارزنده ای در تامین نیازهای پایین دست در کشور ایفا می کند.

مارون در راستای حمایت از صنایع پایین دست و کمک به تامین مالی تولید کنندگان واقعی و ایجاد رونق در تولید ۲۰ الی ۲۵ درصد محصولات قابل عرضه در بورس خود را به صورت اعتباری عرضه می کند

او با بیان اینکه این مجتمع با عرضه مستقیم محصولات خود در بورس در کنار صنایع پایین دست قرار داد، در پاسخ به این سوال که مارون تا چه اندازه محصولات خود را به صورت اعتباری عرضه می کند، افزود: طرح فروش اعتباری در سال ۱۴۰۳ کلید خورد. برآورد می شود که مجموع فروش اعتباری تمامی واحدهای پتروشیمی چیزی حدود ۱۲ همت برآورد می شود. مارون هم در راستای حمایت از صنایع پایین دست و کمک به تامین مالی تولید کنندگان واقعی و ایجاد رونق در تولید ۲۰ الی ۲۵ درصد محصولات قابل عرضه در بورس خود را به صورت اعتباری عرضه می کند.

به گفته نجفی، رسالت اصلی پتروشیمی ها در ایران تامین نیاز داخلی است. به عنوان مثال پلی پروپلین تولیدی در این مجتمع به صورت کامل در بازار داخل عرضه می شود و صادراتی در این محصول نداریم. با این وجود ما هدف گذاری کردیم که در امسال حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده اقتصادی رویکرد سال ۱۴۰۳

نجفی همچنین رویکرد این مجتمع را در سال جاری را توسعه هرچه بیشتر برای ورود به زنجیره ارزش اعلام کرد و افزود: هدف اصلی ما توسعه سبد محصولات صادراتی و حضور بیشتر در بازارهای صادراتی و فروش محصولات با ارزش افزوده بالای اقتصادی است.

به گفته نجفی، کشورهای CIS، عراق، ترکیه، شرق و شمال اروپا از جمله مقاصد صادراتی محصولات تولیدی در پتروشیمی مارون هستند. البته چین و جنوب شرق آسیا همچنان جز مهم ترین بازارهای صادراتی این مجتمع محسوب می شوند.

رشد ۱۱ درصدی فروشی

او با اشاره به چالش های فرآیندی این مجتمع در سال گذشته، ادامه داد: البته با همت و تلاش مدیریتی اتفاق افتاد سر بلند ظاهر شدیم و اهداف مالی ما محقق شد.

در سال ۱۴۰۲ فروش پتروشیمی مارون با ۳۶.۸ همت نسبت به سال قبل ۱۱ درصد رشد داشت. همچنین سود عملیاتی شرکت با ۸.۵ همت حدود ۹درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد

نجفی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ فروش پتروشیمی مارون با ۳۶.۸ همت نسبت به سال قبل ۱۱ درصد رشد داشت، اظهار داشت: همچنین سود عملیاتی شرکت با ۸.۵ همت حدود ۹درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون با اشاره به طرح های توسعه ای شرکت های زیرمجموعه پتروشیمی مارون همچون پتروشیمی ابن سینای همدان، پتروشیمی لاله، پتروشیمی بوشهر و سلمان فارسی افزود: این طرح های توسعه ای سودآوری پایدار را برای سهامداران مارون به ارمغان خواهد آورد.

او همچنین ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال هم به لحاظ ارزشی و تناژی رکوردهای خوبی را در زمینه تولید و فروش ثبت کرده ایم. امیدواریم که این روند در ۶ ماه دوم سال که فصل خوب پتروشیمی در جنوب کشور است، ادامه پیدا کرده و هدف گذاری های صورت گرفته محقق شود.

سال ۱۴۰۳ را با تولید دو گرید با ارزش پلی پروپیلن در زمینه صنعت نساجی شروع کردیم. تولید آزمایشی این محصول انجام و محصول تولید شده را در اختیار صنایع پایین دستی قرار دادیم. خوشبختانه بازخوردهای خوبی از صنایع پایین دستی درباره کیفیت این محصولات دریافت کردیم. امیدواریم که محصول ما قابل رقابت با تولید کنندگان مهم منطقه همچون سابیک عربستان باشد

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای تولید سبد متنوعی از محصولات با ارزش افزوده بالای اقتصادی، گفت: سال ۱۴۰۳ را با تولید دو گرید با ارزش پلی پروپیلن در زمینه صنعت نساجی شروع کردیم. تولید آزمایشی این محصول انجام و محصول تولید شده را در اختیار صنایع پایین دستی قرار دادیم. خوشبختانه بازخوردهای خوبی از صنایع پایین دستی درباره کیفیت این محصولات دریافت کردیم.

او افزود: با این اوصاف می توانیم درآینده ۲ گرید با کیفیت و منحصر به فرد را ارایه دهیم که هم سطح کیفی و کمی تولیدات ما را بالا می برد و هم اینکه با این محصولات مصرف انرژی در پایین دست کاهش چشم گیری را خواهد داشت. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که استفاده از این محصول ۱۸ الی ۲۰ درصد سرعت تولید را در دستگاه های پایین دست ارتقا می دهد. خواص فیزیکی محصول را بهبود می ببخشد. به تبع آن پتروشیمی ارزش افزوده تولیدات مارون هم بیشتر می شود.

نجفی ادامه داد: امیدواریم که محصول ما قابل رقابت با تولید کنندگان مهم منطقه همچون سابیک عربستان باشد.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون همچنین مهم ترین چالش فعالین صنعت پتروشیمی را تحریم های ظالمانه اعلام کرد و افزود: این تحریم منجر به بروز مشکلاتی در زمینه خرید تکنولوژی، کاتالیست ها و ادتیوها شده است. بروز مشکل در تامین و خرید این مواد بی شک تاثیر اساسی در کیفیت محصولات می تواند داشته باشد. البته به همت متخصصان ایرانی و شرکت های دانش بنیان بخشی از مشکلات موجود در زمینه در دسترس نبودن تکنولوژی و کاتالیست ها تا حدودی مدیریت شده است

او تحریم سیستم پولی و مالی و بروز مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال پول را از دیگر دردسرهای تحریم ها برای فعالین صنعت پتروشیمی برشمرد و افزود: البته در داخل کشور نیز مشکلاتی وجود دارد که رشد تصاعدی قیمت خوراک پتروشیمی ها یکی از آنهاست.

بعد از تغییرات و تسهیلاتی که برای صادرات محصولات پلیمری به صورت کامپاند ایجاد شد، برخی از صادرکنندگان شروع به فروش محصولات با قیمت ۷۵۰ دلار کردند این در حالی است که این محصولات باید در بازاری همچون ترکیه دست کم به قیمت ۹۴۰ دلار فروخته شود

نجفی ادامه داد: صادرات غیر قانونی محصولات پتروشیمی از دیگر چالش های این صنعت است که اثر منفی روی صادرات قانونی گذاشته است. داستان از این قرار است که بعد از تغییرات و تسهیلاتی که برای صادرات محصولات پلیمری به صورت کامپاند ایجاد شد، برخی از صادرکنندگان شروع به فروش محصولات با قیمت ۷۵۰ دلار کردند این در حالی است که این محصولات باید در بازاری همچون ترکیه دست کم به قیمت ۹۴۰ دلار فروخته شود.

او توضیح داد: در صادرات غیر قانونی عرضه محصول با قیمت های ارزان تری صدور می شود و این مساله باعث ایجاد رقابت منفی در بازار و از دست دادن بازارهای صادراتی شده است. در واقع این کار موقعیت چانه زنی را از واحدهای پتروشیمی گرفته و در بازار ترکیه، کشورهای CIS و افغانستان از ما گرفته است.

این مقام مسول در پتروشیمی مارون ادامه داد: این بازارها بازارهای مناسبی بوده و دسترسی به آنها خیلی راحت تر از چین بود. البته به تازگی با اتخاذ سیاست هایی در بحث گمرک و افزایش قیمت ارز نیمایی امیدواریم این چالش تا حدودی مدیریت شود.

گفتنی است که پتروشیمی مارون نخستین تولید کننده گرید PP HIFAX در ایران است که این کوپلیمر هتروفاز کاربرد گسترده ای در صنعت خودرو سازی دارد. ساایر محصولات این واحد در تولید لوله، الیاف نساجی، لوازم خانگی، اسباب بازی، قطعات الکترونیکی، لوازم تحریر، پوشش کابل، تور و وسایل ماهیگیری، مبلمان و هزاران استفاده دیگر کاربرد فراوان دارند. شرکت پتروشیمی مارون قادر به تولید بیش از 90 نوع از گرید های پلی پروپیلن شامل هموپلیمر، کوپلیمرهای رندوم، کوپلیمرهای هتروفاز(ضربه پذیر) است.

کد خبر: ۳۰۵٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha