۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
دلیل عدم ورود بیت کوین به فاز صعودی چیست؟|چرا کاهش نرخ بهره بانکی به سود قیمت تمام نشد؟
بازار بررسی کرد؛

دلیل عدم ورود بیت کوین به فاز صعودی چیست؟|چرا کاهش نرخ بهره بانکی به سود قیمت تمام نشد؟

علیرغم انتظار سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال برای آغاز فاز صعودی جدید پس از کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، ظاهرا شاهد روند معکوس در بازار هستیم که به ضرر ارزهای دیجیتال خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: بیت کوین پس از دستیابی به عملکرد موفق قیمت طی روزهای اخیر و افزایش قیمت تا سطح مقاومت ۶۶ هزار دلاری موفق به عبور از این سطح نشده و بار دیگر آغاز به اصلاح قیمت نمود. قرارگیری گیری بیت کوین در محدوده ۵۸ هزار دلار الی ۶۵ هزار دلار طی هفته های گذشته و عدم موفقیت در عبور از سطوح مقاومت تعریف شده برای این ارز، اکنون منجر به ایجاد گمانه زنی های متعدد در بازار شده و بسیاری از کارشناسان معتقدند که تونایی بزرگترین رمزارز جهان در کنار سایر ارزهای دیجیتال برای ثبت روکوردهای جدید تاریخی تا حد زیادی محدوده شده است.

اما اکنون این سوال ایجاد شده که علیرغم تمامی خوشبینی های فعال بازار برای ثبت رکورد جدید قیمت به ویژه با توجه به اعمال اولین دور از کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، چرا بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال موفق به افزایش قیمت و ثبت رکوردهای جدید نشده اند؟ در ادامه به مهمترین این عوامل پاسخ خواهیم داد.

۱)احساسات منفی بازار مانع از پیشرفت قیمت

همانطور که می دانیم بازار ارزهای دیجیتال تا حد زیادی به احساسات بازار و شاخص آن وابسته است. اگرچه شاخص احساسات برای تمامی بازارهای جهانی نقشی کلیدی ایفا می کند، اما میزان این تاثیرگذاری برای بازار دارایی های دیجیتال بیش از مابقی دارایی ها است. تلاش بیت کوین برای عبور از مقاومت مهم و روانی ۶۶ هزار دلار و آغاز روند اصلاحی، موج جدید از بدبینی ها را در میان سرمایه گذاران ایجاد نموده است.

عدم توانایی بیت کوین در افزایش قیمت به سطح ۷۰ هزار دلار نیز اکنون این ترس را در میان سرمایه گذاران ایجاد نموده که وقایع دو سال قبل بار دیگر تکرار شده و با توجه به اوضاع نامساعد بین المللی، دچار ریزش سنگین بازار شویم.

از سوی دیگر، ریزش شاخص بورس های بزرگ جهانی همچون S&P ۵۰۰ که از روز ۲۶ سپتامبر آغاز شده، در کنار آخرین داده های اقتصادی چین که حاکی از وخیم تر شدن اوضاع رکود در این کشور است، فضایی کاملا منفی را برا سرمایه گذاران ایجاد نموده که بیشترین میزان تاثیر آن روی دارایی های ریسک پذیر همچون ارزهای دیجیتال خواهد بود. در نمودار زیر، می توانید میزان همپوشانی و هماهنگی حرکت شاخص بورس هاب بزرگ جهان را بیت کوین ملاحظه بفرمایید.

دلیل عدم ورود بیت کوین به فاز صعودی چیست؟|چرا کاهش نرخ بهره بانکی به سود قیمت تمام نشد؟

عمده شاخص های دیگر نیز نشانگر این حقیقت هستند که بیت کوین همچنان فاصله معناداری با بازار صعودی و جذاب خود داشته و احتمال ریزش ها بیش از افزایش قیمت است. همچنین، عدم توانایی بیت کوین در افزایش قیمت به سطح ۷۰ هزار دلار نیز اکنون این ترس را در میان سرمایه گذاران ایجاد نموده که وقایع دو سال قبل بار دیگر تکرار شده و با توجه به اوضاع نامساعد بین المللی، دچار ریزش سنگین بازار شویم. در چنین فضایی بسیار بعید به نظر می رسد شاهد آغاز فاز جدید صعودی بازار باشیم.

۲)احتمال تغییر رویه بانک های مرکزی جهان

همانطور که مستحضر هستید، دلیل اصلی افزایش نرخ بهره بانکی به بالای ۵ درصد در آمریکا، بروز تورم بی سابقه طی چهل سال گذشته در آمریکا بود. این تورم ناشی از آثار منفی دوران همه گیری کرونا در آمریکا، اروپا و چین بود که وضعیت اقتصاد آمریکا را به لبه پرتگاه کشاند. اکنون نیز دلیل کاهش نرخ بهره، کنترل تورم در این کشور بوده که نهایتا فدرال رزور را متقاعد کرد که دیگر نیازی به مرخ بهره بانکی بالا وجود ندارد.

هرگونه بازبینی در سیاست نرخ بهره بانکی که منجر به بازگشت بازگشت نرخ های بالا به نظام بانکی جهان شود، به سادگی می تواند معادلات بازارهای مالی به ویژه دارایی های ریسک پذیر را دستخوش تغییر قرار داده و معکوس سازد.

با افزایش تنش ها در خاورمیانه و احتمال بروز جنگی گسترده در این منطقه و آمار اقتصادی منفی چین برای سه ماه پیاپی، این شبهه را ایجاد کرده که آیا جروم پاول، رئیس سختگیر فدرال رزرو در سیاست جدید نرخ بهره بانکی خود بازبینی خواهد کرد یا خیر. توجه داشته باشیم که هرگونه بازبینی در سیاست نرخ بهره بانکی که منجر به بازگشت بازگشت نرخ های بالا به نظام بانکی جهان شود، به سادگی می تواند معادلات بازارهای مالی به ویژه دارایی های ریسک پذیر را دستخوش تغییر قرار داده و معکوس سازد.

۳)تغییر ذائقه چینی ها به سمت استیبل کوین ها

موضوع تازه دیگری که در بازار دارایی های دیجیتال ایجاد شده، علاقمندی سرمایه گذاران چینی به استیبل کوین ها به جاری ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین است. افزایش روزافزون تقاضا برای تتر در چین طی ماه های اخیر منجر به افزایش نرخ برابرای تتر با دلار فیزیکی تا ۱.۵ درصد بالاتر از ارزش دلار شده که سود خوب و البته مطمئنی در قیاس با بیت کوین قسمت سرمایه گذاران این کشور می کند. با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری چین و هنگ کنگ در صنعت ارزهای دیجیتال، این تغییر ذائقه آنها می تواند به راحتی روند بازار جهانی ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر خود قرار دهد.

دلیل عدم ورود بیت کوین به فاز صعودی چیست؟|چرا کاهش نرخ بهره بانکی به سود قیمت تمام نشد؟

با اینحال، همانطور که در نمودار بالا مشاهده می فرمایید، نرخ برابری تتر در برابر دلار فیزیکی طی دو هفته گذشته پایینتر از نرخ دلار قرار داشته که این موضوع به ویژه برای سرمایه گذاران صندوق های ETF بیت کوین خبر خوبی نخواهد بود. چرا که میزان ارزش دارایی های سرمایه گذاران با توجه به کاهش ارزش تتر، منجر به ایجاد ضرر انبوه برای آنها شده و نهایتا این موضوع به ضرر ارزهای دیجیتال تمام می شود.

کد خبر: ۳۰۵٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha