۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۹
چرا سازندگان از تولید مسکن سازه های فلزی استقبال نمی کنند| عمر ساختمان های فلزی ۸۰ سال بیشتر از بتنی
«بازار» گزارش می دهد

چرا سازندگان از تولید مسکن سازه های فلزی استقبال نمی کنند| عمر ساختمان های فلزی ۸۰ سال بیشتر از بتنی

مغفول ماندن استفاده از سازه های فلزی در تولید مسکن طی سال های اخیر با این تصور که این سازه ها هزینه های تولید را افزایش می دهند این روزها مورد انتقاد برخی از فعالان قرار گرفته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در دی ماه ۱۳۹۵، ساختمان ۱۶ طبقه پلاسکو در تهران بر اثر وقوع حریق به طور کامل فرو ریخت و تلفات جانی و مالی گسترده ای به همراه داشت. اگر چه بعد از ریزش این ساختمان موجب توجه بیش از پیش به مهندسی حریق شد اما این سوال را در آن روزها مطرح کرد که اگر این ساختمان بتنی بود آیا باز هم شاهد ریزش این ساختمان می بودیم؟

حال بعد از گذشت چند سال از این حادثه به نظر می رسد صنعت سازه‌های فولادی در ۵۰ سال گذشته نقش پررنگ و حائز اهمیتی پیدا کرده است اماسوالی که مطرح می شود این است که آیا ساختمان سازی به روش سازه های فلزی و یا بتنی کدام یک می تواند هم به طول عمر ساختمان ها کمک کند و آیا به لحاظ مالی کدام روش می تواند به نفع سازندگان باشد؟

تولیدکنندگان سازه های فلزی معتقد هستند که در سال های اخیر به صنعت سازه‌های فولادی به صورت جدی توجه نشده، درحالیکه این صنعت در ۵۰ سال گذشته نقش پررنگ و حائز اهمیتی داشته است.

حال سوال این است که علیرغم اینکه سازه های فولادی به شکل قابل ملاحظه ای عمر مفید ساختمان ها را افزایش می دهند و زودتر هم به سرانجام می رسند چرا برخی سازندگان مسکن ترجیح می دهند که به جای تولید مسکن به روش فلزی به سمت ساخت مسکن بتنی روی آورده اند؟

چرا سازندگان از تولید مسکن سازه های فلزی استقبال نمی کنند| عمر ساختمان های فلزی ۸۰ سال بیشتر از بتنی

احمد کرمی راد عضو هیئت مدیره انجمن سازه های فولادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا تنها دلیل عدم استفاده از سازه های فلزی برای ساخت مسکن موضوع هزینه های آن است؟ گفت: دلایل مختلفی برای عدم استفاده برخی از تولیدکنندگان مسکن از سازه های فلزی وجود دارد. شاید یکی از دلایل تولید مسکن با بتن همانا قیمت آن باشد که باعث می شود سازندگان مسکن، بتن را به فلز در ساختمان سازی ترجیح بدهند.

او ادامه داد: سازه های فلزی در هر متربع اگر یک میلیون تومان گرانتر از بتن باشند اگر در نهایت صرفه های دیگر آن در نظر گرفته شود متوجه خواهیم شد که این عدد یک میلیون تومان در هر متر مربع نیز چندان نمی تواند مانعی برای سازه های فلزی باشد.

اگر قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۱ را متری ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم و یا در جنوب تهران را متری ۷۰ میلیون تومان در نظر بگیریم آیا عدد یک میلیون تومان می تواند چشمگیر باشد؟

عضو هیئت مدیره انجمن سازه های فولادی در پاسخ به این پرسش که اگر دلایل دیگر را در کنار مساله مالی قرار دهیم باز هم می بینیم که سازندگان ترجیح می دهند به خصوص در پروژه های مشارکتی از بتن برای ساخت و ساز استفاده کنند تاکید کرد: ابتدا باید در مورد مساله مالی اینطور توضیح دهم که اگر قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۱ را متری ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم و یا در جنوب تهران را متری ۷۰ میلیون تومان در نظر بگیریم آیا عدد یک میلیون تومان می تواند چشمگیر باشد؟

اختلاف قیمت سازه‌ای بتنی و فلزی در هر متر مربع حدود یک میلیون تومان و در شرایطی که دیگر قیمت کمتر از ۵٠ میلیون تومان در هر متربرای مسکن نداریم

وی افزود: اختلاف قیمت سازه‌ای بتنی و فلزی در هر متر مربع حدود یک میلیون تومان و در شرایطی که دیگر قیمت کمتر از ۵٠ میلیون تومان در هر متر برای مسکن نداریم، یک میلیون تومان افزایش هزینه در استفاده از سازه‌های فلزی به ازای افزایش ایمنی، عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

وی یادآوری کرد: اولا که سازه فلزی قابل بازیافت نیست اما بتن بعد از هر تخریبی به طور کامل بازیافت می شود. اما مهمتر از هم این موارد عُمر مفید ساختمان ها با سازه های فلزی است که حداقل ۸۰ سال بالاتر از عمر مفید ساختمان های بتنی است.

ساختمان های با سازه فلزی در مقابل زلزله مقاوم تر هستند

کرمی راد با اشاره به اینکه ساختمان های با سازه بتنی بعد از ۲۰ سال تخریب می شوند این درحالی است که عمر ساختمان ها با سازه فولادی حداقل یک قرن است تصریح کرد: ساختمان های با سازه فلزی در مقابل زلزله مقاوم تر هستند و قطعا در مورد مسائل مالی هم باید تاکید کنم که هر چقدر تعداد طبقات کاهش می یابد هزینه های ساختمان های فلزی هم می تواند کمتر شود.

سازندگان مسکن در ساخت مسکن با سازه فلزی باید پول را یکجا تامین کنند اما در بتن تامین نقدینگی خُرد خُرد خواهد بود

او در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها در سطح شهر تهران سازندگان مسکن ترجیح می دهند که در تولید مسکن به جای فلز از بتن استفاده کنند؟ گفت: قطعا تولیدکنندگان مسکن به خصوص سازندگانی که از روش های مشارکتی بهره می برند برای اینکه به مرور هزینه های تولید را تامین می کنند علاقه ای به استفاده از سازه های فلزی ندارند. اما این موضوع را نباید فراموش کرد که مدت زمان ساخت مسکن با بتن طولانی تر از ساخت مسکن با سازه فلزی است. به هر حال سازندگان مسکن در ساخت مسکن با سازه فلزی باید پول را یکجا تامین کنند اما در بتن تامین نقدینگی خُرد خُرد خواهد بود.

کرمی راد در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد در مناطق بالای شهر تولیدکنندگان و سازندگان مسکن رغبت بیشتری به استفاده از سازه فلزی دارند؟ گفت: استفاده از سازه فلزی ارتباطی به مناطق پایین شهر و یا بالای شهر ندارد اما به هر حال در سازه های فلزی وقتی از تعداد طبقات کسر می شود و به طبقات پایین تر می رسید هزینه ها نیز کمتر می شود.

او تاکید کرد: برای استفاده از سازه فلزی همانطور که اعلام شد باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صورت بگیرد. به هر حال وقتی مقاومت ساختمان های فلزی در برابر زلزله بالا است این موضوع به تنهایی می تواند خود دلیلی بر استفاده مناسب تر فلز از بتن باشد. ما نمی گوییم که از بتن در ساخت و ساز استفاده نشود و یا بدتر از فلز است اما مطمئن هستیم که سازه های فلزی چه مزیت هایی دارد.

در مناطق ۱۸ و ۱۲ تهران که مناطق پر رفت و آمد و شلوغی است سازندگان به دلیل اینکه مدت زمان ساخت این واحدهای مسکونی زودتر از بتن است از سازه های فلزی بهره می برند

کرمی راد با اشاره به اینکه تعداد زیادی از شرکتهای فعال در حوزه سازه های فلزی در انجمن سازه های فولادی ایران آماده خدمت رسانی به متقاضیان هستند تصریح کرد: اینکه گفته می شود در مناطق پایین ظهر از سازه فلزی استفاده نمی شود باید اذعان کنم که در مناطق ۱۸ و ۱۲ تهران که مناطق پر رفت و آمد و شلوغی است سازندگان به دلیل اینکه مدت زمان ساخت این واحدهای مسکونی زودتر از بتن است از سازه های فلزی بهره می برند.

کد خبر: ۳۰۵٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha