۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
جرایم بانک ها به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید| چراغ سبز بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بخش مسکن

جرایم بانک ها به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید| چراغ سبز بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بخش مسکن

جرایم بانک ها در عدم پرداخت تسهیلات به بخش مسکن در حالی به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که بانک مرکزی ظاهرا با تزریق منابع به بانک مسکن قصد دارد پرداخت وام به بخش مسکن را بهبود ببخشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها می بایست ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند.

در این قانون به صراحت گفته شده است که اگر این بند از قانون اجرائی نشود، بانک‌ها مشمول پرداخت جریمه به دولت می‌شوند.

طبق آمار رسمی بانک مرکزی درحالی ۱۷ بانک یک ریال هم به نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده اند که عملکرد سایر بانک‌ها هم چندان رضایت‌بخش نیست. بر اساس قانون جهش تولید مسکن این بانک‌ها رسماً باید جرایم مالیاتی به دولت بپردازند، اما آنطور که مشخص است خبری از پرداخت این جرایم هم نیست.

براساس این قانون، اگر بانک‌ها به این وظیفه تمکین نکنند، باید معادل یک‌پنجم عدد تعهد شده، جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مبالغ این جرائم نیز به صندوق ملی مسکن واریز خواهد شد تا در عرصه‌های ساخت‌وساز مسکن به‌کار گرفته شود.
برآوردها نشان می‌دهد میزان جرایم بانک ها به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است
هرچند طبق گفته «محمدرضا مهدیار اسماعیلی» مدیرعامل صندوق ملی مسکن تاکنون هیچ مبلغی از کم‌کاری بانک‌ها به این صندوق واریز نشده است.
برآوردها نشان می‌دهد میزان جرایم بانک ها به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک‌ها همچون گذشته مایل به اجرای این بند از قانون نیستند و عملکردشان درخصوص قانون جهش مسکن تأیید می‌کند که پرداخت تسهیلات در این بخش مخصوصاً در نهضت ملی مسکن باب‌ میل‌شان نیست.
عدم تمایل بانک ها در طی ماه های گذشته به نهضت ملی مسکن و پرداخت تسهیلات به دولت چهاردهم نیز کشیده شده و اگر چه وزارت راه و شهرسازی در تازه ترین ابلاغیه خود به معاونت های خود اعلام کرده است که از عدد سازی و آمارسازی دست بکشند اما تلاش های خود را برای ترغیب بانک مرکزی به نگاه مثبت بانک ها به طرح نهضت ملی مسکن و در کل بخش مسکن آغاز کرده است.

جرایم بانک ها به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید| چراغ سبز بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بخش مسکن

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اقدام خود جلسه ای را در بانک مرکزی با محمد رضا فرزین برگزار کرده و آنطور که به نظر می رسد قرار شده تا منابع مالی جدیدی به بانک مسکن تزریق شود.
اگر چه در این جلسه مقرر شد تا هر چه سریعتر و فعلا در وهله نخست تزریق منابع مالی به بانک مسکن صورت بگیرد اما تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از تزریق این منابع نیست.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که نمی توانیم با بودجه قطره چکانی سالانه به تعهدات خود در تولید مسکن پاسخگو باشیم و لازم است منابع مالی دیگر برای این منظور بیابیم
اخیر فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که نمی توانیم با بودجه قطره چکانی سالانه به تعهدات خود در تولید مسکن پاسخگو باشیم و لازم است منابع مالی دیگر برای این منظور بیابیم.
آنطور که به نظر می رسد و سید عباس حسینی مدیر عامل بانک مسکن هم اخیرا در گفتگو با خبرگزاری بازار آن را مطرح کرده بود قرار است سرمایه بانک مسکن بر اساس بودجه سال جاری ۱۰۰ همت افزایش یابد.
او پیشتر گفته بود که افزایش سرمایه بانک مسکن کمک می کند که فرایند پرداخت تسهیلات مسکن به طیف گسترده ای از افراد و متقاضیان اتفاق بیافتد. تمام پرداخت تسهیلات بر اساس چارچوب سیاستهای بانک مرکزی است.

اما گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک‌ها در بخش مسکن نشان می‌دهد که جمع تسهیلات مسکن پرداخت‌شده توسط ۲۵ بانک ۲.۲۵۲.۶۴۹ میلیارد ریال بوده است.

این آمار مربوط به تسهیلات پرداختی در تسهیلات خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه می‌باشد. هرچند آمار بانک مرکزی درباره عملکرد ۲۶ بانک دولتی و خصوصی در حوزه مسکن است ولی نکته اینجاست که عملکرد بانک سرمایه در تمام بخش‌ها صفر بوده است.

در تازه‌ترین گزارش از عملکرد بانک‌ها در قانون جهش تولید مسکن تا ۳۱ تیر ماه نشان می‌دهد که ۱۷ بانک در نهضت ملی مسکن حتی یک ریال هم تسهیلات پرداخت نکرده‌اند

در تازه‌ترین گزارش از عملکرد بانک‌ها در قانون جهش تولید مسکن تا ۳۱ تیر ماه نشان می‌دهد که ۱۷ بانک در نهضت ملی مسکن حتی یک ریال هم تسهیلات پرداخت نکرده‌اند.

در گزارشهای قبلی هم عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف ارزیابی شده بود و در گزارش فعلی نیز این وضعیت تکرار شده است؛ مانند آمارهای قبلی از بین ۲۶ بانک، ۱۷ بانک عملکردشان در این بخش همچنان صفر بوده است.

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به ۳۱ تیر ماه امسال جمعاً ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به ۳۱ تیر ماه امسال جمعاً ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند.

عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در تاریخ مورد گزارش، ۶۲۹.۵۷۶ میلیارد ریال، بانک سپه ۱۲.۹۴۱ میلیارد ریال، بانک ملی ۳۴.۳۶۲ میلیارد ریال، تجارت، ۲۲.۴۸۲ میلیارد ریال، ملت ۴۶.۵۰۴ میلیارد ریال، صادرات ۹۰ میلیارد ریال، صنعت و معدن ۷۵۰ میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران ۱.۵۲۰ میلیارد ریال بوده است. گفتنی است عملکرد بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات در ماه گذشته در این بخش بدون تغییر بوده است.

آنطور که به نظر می رسد بانک مرکزی چراغ سبزی از بابت تامین منابع مالی برای تزریق تسهیلات بهتر از سوی سیستم بانکی به بخش مسکن نشان داده است و باید دید آیا این جلسه نیز همانند توافق ها و جلسات قبلی خواهد بود یا این بار ماجرا متفاوت خواهد بود و استارت توجه بیشتر به بخش مسکن زده خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۵٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha