۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
عرضه ناپایدار بنزین سوپر در جایگاه های شمال شهر | سهم تا 4 درصدی سوخت اکتان بالا از سبد سوختی!
بازار گزارش می دهد

عرضه ناپایدار بنزین سوپر در جایگاه های شمال شهر | سهم تا 4 درصدی سوخت اکتان بالا از سبد سوختی!

مسولین شرکت پخش و پالایش مدعی اند که عرضه بنزین سوپر در تهران آغاز شده است. اما فعالین این صنف می گویند که عرضه های انجام شده به شدت محدود بوده و تنها به چند جایگاه شمال شهر نشین ختم می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بعد از حدود دست کم ۶ ماه بعد از توقف، عرضه بنزین بنزین سوپر تنها در برخی از جایگاه های پایتخت آغاز شده است. فعالین این صنف می گویند که تعداد جایگاه هایی که به آنها بنزین اکتان بالا اختصاص داده می شود به تعداد انگشت های دست هم نمی رسد و مقدار تخصیص یافته هم به این جایگاه های شمال شهر نشین به شدت محدود است.

آنگونه که سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور به بازار می گوید: عرضه بنزین سوپر از چند روز اخیر به صورت محدود شروع شده اما نمی توان گفت که عرضه ها پایدار است.

آنگونه که این فعال صنفی می گوید همچنان خبری از بنزین سوپر در سایر کلان شهرها نیست و همین عرضه های محدود هم سهم پایتخت نشین هاست.

طبق گفته های سخنگوی جایگاه داران سوخت در بهترین و ایده آل ترین حالت سهم بنزین سوپر از سبد سوختی کشور ۳ الی ۴ درصد است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که در صورتی که کسری بنزین نداشته باشیم تنها ۳.۶ الی ۴.۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت و حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۳ و یورو ۴ در کشور توزیع می شود

متوسط مصرف بنزین در کشور چیزی حدود ۱۲۰ میلیون لیتر اعلام می شود. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید طبق گفته های سخنگوی جایگاه داران سوخت در بهترین و ایده آل ترین حالت سهم بنزین سوپر از سبد سوختی کشور ۳ الی ۴ درصد است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که در صورتی که کسری بنزین نداشته باشیم تنها ۳.۶ الی ۴.۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت و حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۳ و یورو ۴ در کشور توزیع می شود.

اجبار پالایشگاه ها با عرضه بنزین بی کیفیت

مقدار عرضه بنزین سوپر ارتباط مستقیمی با مقدار مصرف دارد. کسری بنزین در ایام پیک مصرف تابستان باعث شده بود که تولید بنزین با کیفیت بالا از دستور خارج شود. بابک افقهی مدیرعامل سابق تاپیکو پیش از این به بازار گفته بود که ما را مجبور به تولید بنزین با اکتان پایین ۸۷ کرده و اجازه تولید بنزین با کیفیت و یورو ۵ را در پالایشگاه هایی همچون ستاره خلیج فارس به ما نمی دهند.

در ۶ ماه گذشته چند باری به صورت مقطعی بنزین سوپر در جایگاه های تهران عرضه شده بود اما به دلیل کسری و شدت مصرف بالای بنزین تداوم زیادی نداشت و خیلی زود متوقف شد

البته سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت هم می گوید که در ۶ ماه گذشته چند باری به صورت مقطعی بنزین سوپر در جایگاه های تهران عرضه شده بود اما به دلیل کسری و شدت مصرف بالای بنزین تداوم زیادی نداشت و خیلی زود متوقف شد.

عرضه بنزین سوپر تا کی ادامه دارد؟

حالا هم خیلی به تداوم عرضه بنزین یورو ۵ امیدی نیست. این را از صحبت های رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت به خوبی می توان فهمید.

او با بیان اینکه تا زمانی که مصرف بنزین بالاست پالایشگاه ها نمی توانند خطوط تولید خود را برای تولید بنزین با اکتان بالا اختصاص دهند و ناچار به تولید یورو ۴ و معمولی می شوند، ادامه‌ داد: هرچه میزان مصرف بنزین در کشور کاهش یابد، این امکان برای پالایشگاه ها فراهم می شود که به تولید بنزین سوپر بپردازند.

سخنگوی صنف جایگاه داران خاطر نشان‌ کرد: جایگاه های سوخت پیوسته به صورت روزانه درخواست ارسال بنزین سوپر دارند، اما کاهش شدید تولید این نوع از بنزین موجب شده است که در اکثر روزها جایگاه‌ ها بدون بنزین سوپر باشند.

از آنجایی که هم اکنون متوسط مصرف بنزین در کشور ۱۲۰ میلیون لیتر و مقدار تولید چیزی حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است. حتی با فرض واردات ۵ الی ۹ میلیون لیتر بنزین بازهم کشور همچنان با کسری مواجه بوده و بعید است که روند تولید و عرضه بنزین سوپر همچنان ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۳۰۵٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha