۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
طلا و سکه در اوج قیمت! | دلار از کانال ۵۹ هزار تومان خارج شد
«بازار» گزارش می دهد

طلا و سکه در اوج قیمت! | دلار از کانال ۵۹ هزار تومان خارج شد

بدنبال رکورد شکنی بی سابقه نرخ انس جهانی، قیمت طلا و سکه نیز در بازار داخل سیر صعودی به خود گرفته اند، افزایش قیمتی که ناشی از تاثیر گذاری مستقیم نوسان قیمتی ۲ موئلفه ارز در داخل و طلای جهانی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از آرامش نسبی قیمت ها در بازار طلا و ارز در دو سه ماه اخیر، قیمت این کالاها طی دیروز متاثر از رشد تاریخی انس طلای جهانی و افزایش بهای دلار در داخل بر ریل رشد قیمت قرار گرفته اند به طوری که نرخ هر سکه بهار تمام بهار آزادی در بازار به بیش از ۴۶ میلیون تومان رسید و هر دلار نیز پس از ماهها استقامت در کانال ۵۹ هزار تومان با خروج از لاک قیمتی، ۶۰ هزار تومان را رد کرده است. افزایش قیمتی که باعث شده خیلی ها برای کسب سود از خرید چنین کالاهایی راهی بازار شوند.

البته رشد خزنده قیمت طلا از یک ماه گذشته شروع و بهای این کالا با حرکت لاکپشتی در پی نوسان قیمت انس جهانی آغاز شده بود ولی دیروز بدنبال رکورد شکنی تاریخی نرخ انس جهانی، طلا به یکباره به اوج قیمت رسید. اوج قیمتی که ناشی از کاهش نرخ بهره در آمریکا بود که این مسئله به محرک جدیدی برای رشد طلای جهانی تبدیل شد تا رکوردهای جدید قیمتی را به ثبت رساند. چرا که فدرال رزرو آمریکا چهارشنبه گذشته با کاهش نیم درصدی نرخ بهره، تسهیل سیاست پولی خود را آغاز کرد و پیش‌بینی کرد که این سیر کاهشی تا پایان سال ادامه دارد همین تصمیم منجر به شتاب بخشی قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.

مسائل سیاسی و اقتصادی چون تنش در منطقه خاورمیانه و اجرای سیاست کاهش نرخ بهره در آمریکا دو فاکتورمهمی بودند که باعث شدند قیمت انس جهانی طلا به طور بی سابقه ای به اوج برسد و تبعات آن بازار داخلی طلا و سکه را تحت تاثیر قرار دهد

چرا طلای جهانی به یک باره گران شد؟

علاوه بر کاهش نرخ بهره در آمریکا نباید نقش و تاثیر گذاری تحولات سیاسی و تنش های منطقه ای چون داغ بودن تنور جنگ در خاورمیانه را در افزایش قیمت طلای جهانی نادیده گرفت. مسائل سیاسی و اقتصادی که باعث شده است به طور بی سابقه ای قیمت طلای جهانی به اوج برسد و تبعات آن بازار داخلی طلا و سکه را تحت تاثیر قرار دهد. اینکه چرا بازار طلا در داخل طی چند ماه گذشته با نوسان قیمتی خاصی همراه نبود، حاصل اجرای سیاست های قابل توجه بانک مرکزی چون حراج سکه و شمش طلا در سطح وسیع بود، از طرفی نیز اقدامات کارشناسانه این نهاد در بازار ارز مانعی برای جلوگیری از رشد جهشی و بی منطق نرخ آن در بازار شده است.

ایجاد تحول در بازار سکه و طلا و تغییر قیمت این کالاها در بازار بدنبال سیر صعودی انس جهانی برای خیلی ها که طی چند ماه گذشته با سرمایه گذاری در بازار طلا اقدام به خرید سکه در حراج های پی در پی بانک مرکزی کرده بودند، خوشایند بوده است زیرا این سرمایه گذاران با خاطری آسوده در این بازار سرمایه گذاری کرده و اکنون با افزایش قیمت سکه سود مناسبی را از چنین معامله ای کسب کرده اند.

افزایش قیمت طلا و سکه که متاثر از رشد بی سابقه قیمت طلای جهانی اتفاق افتاد در کنار افزایش قیمت ارز در داخل زمینه ساز صعودی شدن نرخ طلا و سکه در بازار داخلی شده چرا که قیمت طلا همیشه پیرو نوسان قیمت انس جهانی و ارز در داخل است

رشد همزمان انس و دلار، قیمت طلا را بالا کشید

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه همچنین علل رشد قیمت چنین کالاهایی، اظهارداشت: با وجودی که قیمت ها در بازار طلا و سکه طی ۲ روز اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده اند، اما همچنان شاهد خرید مصنوعات طلا و سکه در بازار هستیم. افزایش قیمتی که به دلیل رشد بی سابقه قیمت طلای جهانی اتفاق افتاد این مسئله در کنار افزایش قیمت ارز در داخل زمینه ساز صعودی شدن نرخ طلا و سکه شد در بازار داخل شده که می توان گفت؛ اتفاق کم سابقه ای بوده است.

وی با بیان اینکه تحولات سیاسی و ژئوپلیتیکی بخصوص تنش در منطقه و جنگ بین لبنان و رژیم جعلی اسرائیل از یک سو همچنین اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی در امریکا چون اقدام به کاهش نرخ بهره در این کشور موجب شد تا انس جهانی سر به فلک کشد و به بیش از ۲ هزار و ۶۳۰ دلار برسد، اظهار داشت: چنین اتفاقی خیلی سریع بر بازار داخل تاثیر گذاشت و باعث شد تا قیمت ها در بازار سکه و طلا روندی صعودی را طی کنند و سکه تمام بهارآزادی با جهش قیمت به بیش از ۴۶ میلیون تومان برسد.

بدنبال افزایش قیمت انس جهانی، نرخ ارز نیز در بازار افزایش یافت و دلار ۵۹ هزار تومان، پس از مدت ها حضور در این کانال دیروز به کانال ۶۰ هزار تومان آمد. افزایش قیمتی که شرایط را برای رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه فراهم کرد

خروج نرخ دلار از کانال ۵۹ هزار تومان

این کارشناس بازار طلا در ادامه افزود: بدنبال افزایش قیمت انس جهانی، نرخ ارز نیز در بازار افزایش یافت و دلار ۵۹ هزار تومان، پس از مدت ها حضور در این کانال دیروز به کانال ۶۰ هزار تومان آمد. افزایش قیمتی که شرایط را برای رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه فراهم کرد چرا که قیمت طلا در بازار داخل برگرفته از نوسان قیمتی دو موئلفه انس جهانی و قیمت ارز است. حال از آنجایی که بهای این دو کالا همزمان افزایشی شدند، قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز بر ریل رشد قرار گرفتند و معلوم نیست طی روزهای آینده نرخ این کالاها چه رقمی شود.

کشتی آری در پاسخ به چگونگی پیش بینی آینده بازار طلا و سکه و اینکه آیا مردم در این شرایط، طلا بخرند، یا نه؟ تاکید کرد: بارها اعلام کرده ام که پیش بینی قیمت ها در بازار طلا سخت است و این موضوع بستگی به مسائل سیاسی، بحران های بین المللی و نیز تصمیمات کلان اقتصادی در دنیا دارد. اما تجربه نشان داده است که هیچ خریداری از خرید طلا در میان مدت ضرر نکرده و چه بسا سودی نیز نصیب آن شده است اما اگر فردی اقدام به خرید طلا یا سکه کند و پس ار یکی دو ماه آن را بفروشد بعید است که از این معامله سودی کسب کند.

بنا به این گزارش، هم اکنون قیمت طلای ۱۸عیار در بازار آزاد هرگرم ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان همچنین سکه طرح قدیم ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت نیم ‌سکه ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۷ میلیون تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخل نیز ۱۶ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۶۲۸ دلار است. حال با توجه به رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه، معلوم نیست تا ساعات دیگر، فردا یا روزهای آینده قیمت ها در این بازار چه رقمی شود، بنابراین کسانی باید به چنین بازاری ورود کنند که هیجان معاملات را داشته و یا از پشتوانه مالی قوی برخوردار باشند.

کد خبر: ۳۰۵٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha