۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۶
پرداخت 15 همت حقوق برای هیچ|شهرک های صنعتی به دلیل قطعی برق یک ماه از تابستان را تعطیل بودند
معاون سازمان صنایع کوچک در گفتگو با بازار:

پرداخت 15 همت حقوق برای هیچ|شهرک های صنعتی به دلیل قطعی برق یک ماه از تابستان را تعطیل بودند

ابراهیمی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: مجموع قطعی های برق چیزی حدود یک واحد واحدهای صنعتی را تعطیل کرد. در واقع در حالی کارفرماها حدود ۱۵ همت حقوق پرداخت کردند که هیچ تولیدی انجام نشد.

بازار؛ گروه آب و انرژی : روح الله ابراهیمی معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در گفتگو با بازار با بیان اینکه قطعی های برق از چند جهت به صنایع کوچک خسارت وارد کردند، گفت: به عنوان مثال واحدهای صنعتی به دلیل خاموشی ها قادر به تولید نبوده و در بسیاری موارد تعهدات آنها انجام نمی شد. این تعهدات در برخی موارد مربوط به بازار داخلی و در برخی موارد مربوط به بازارهای صادراتی بود.

او ادامه داد: یک تولید کننده لوازم التحریری را در نظر بگیرد که در آستانه بازگشایی مدارس نتوانسته تولید کافی و عرضه مناسبی داشته باشد. در واقع این تولید کننده بهترین بازار خود را به دلیل کسری برق از دست داده و هیچ نهادی جوابگوی خسارت وارده به آن نیست.

بسیاری از واحدهای صنعتی ۲ الی ۳ روز در هفته را تعطیل بودند، با این اوصاف می توان ادعا کرد که واحدهای فعال در شهرک های صنعتی در مجموع حدود یک ماه تعطیل بوده و تولیدی نداشتند. این تعطیلی ها در شرایطی اعمال شده که فعالین صنعتی باید حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران خود را پرداخت می کردند. با احتساب یک میلیون شاغل فعال در شهرک های صنعتی که طور متوسط هر کدام از آنها حدود ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، ۱۵ همت حقوق در صنایع کوچک پرداخت شده که در ازای آن کار و تولیدی صورت نگرفته است

ابراهیمی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی ۲ الی ۳ روز در هفته را تعطیل بودند، اظهار داشت: با این اوصاف می توان ادعا کرد که واحدهای فعال در شهرک های صنعتی در مجموع حدود یک ماه تعطیل بوده و تولیدی نداشتند. این تعطیلی ها در شرایطی اعمال شده که فعالین صنعتی باید حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران خود را پرداخت می کردند.

این مقام مسول ادامه داد: یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که با احتساب یک میلیون شاغل فعال در شهرک های صنعتی که طور متوسط هر کدام از آنها حدود ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، ۱۵ همت حقوق در صنایع کوچک پرداخت شده که در ازای آن کار و تولیدی صورت نگرفته است.

او درباره دیگر خسارت های ناشی از قطعی برق گفت: برخی از صنایع که تولیدات آنها پیوسته است، امکان تعطیلی ندارند. در این واحدها وقتی ۲ روز تعطیل می شود، مثل این است که کل هفته تعطیل بوده است.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ادامه داد: اگر تمامی این موارد را کنار هم بگذاریم با عدد سرسام آوری برای خسارت ناشی از قطع برق صنایع مواجه می شویم.

او با اشاره به این نکته که بیشترین محدودیت های اعمال شده مربوط به صنایع بزرگ و انرژی بری همچون فولاد، سیمان و صنایع معدنی و پتروشیمی ها بوده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که واحدهای صنعتی کوچک تحمل این تکانه های اقتصادی را نداشتهو تاب آوری کمتری در برابر بحران این چنین و خسارت های مالی ناشی از آن دارند. طوری که برخی از واحدهای صنعتی مستقر از شهرک صنعتی حتی از چرخه تولید خارج شدند.

او با اشاره به اهمیت حمایت از صنایع کوچک و بخش مولد اقتصاد گفت: سیاست دولت در زمینه محدودیت های برقی باید کمی تعدیل شود. در هیچ جای دنیا بار ناترازی برق روی بخش مولد اقتصاد نیست.

شاخص مدیران خریدکل اقتصاد در مردادماه ۱۴۰۳ معادل ۴۴.۹ محاسبه شده‌است. این شاخص نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌های اقتصادی در این ماه همچنان کاهشی بوده و همچنین پس ‌از تعدیل فصلی، این شاخص برای مردادماه معادل ۴۷.۴ برآورده شده‌است که حاکی از تداوم رکود برای چهارمین ماه پیاپی است، لازم به ذکر است که شاخص کمتر از ۵۰ در شامخ نشان دهنده شرایط رکود است

ابراهیمی با بیان اینکه وضعیت فعالیت کسب‌ و کارها در کل اقتصاد در حال تضعیف است، افزود: شاخص مدیران خریدکل اقتصاد در مردادماه ۱۴۰۳ معادل ۴۴.۹ محاسبه شده‌است. این شاخص نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌های اقتصادی در این ماه همچنان کاهشی بوده و همچنین پس ‌از تعدیل فصلی، این شاخص برای مردادماه معادل ۴۷.۴ برآورده شده‌است که حاکی از تداوم رکود برای چهارمین ماه پیاپی است، لازم به ذکر است که شاخص کمتر از ۵۰ در شامخ نشان دهنده شرایط رکود است.

کد خبر: ۳۰۵٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha