۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
جدال حساس کریدوری ایران و آذربایجان| رکب ترانزیتی به جنگ قره‌باغ

جدال حساس کریدوری ایران و آذربایجان| رکب ترانزیتی به جنگ قره‌باغ

وقوع جنگ قره‌باغ منجر به انسداد در مسیر سنتی ترانزیت ایران و ارمنستان یعنی جاده «قاپان-گوریس» و تهدید طرح کریدور زنگزور مبنی بر قطع کلیه اتصالات ایران از مسیر ارمنستان شد.

به گزارش بازار، جاده «قاپان-گوریس» مسیر سنتی ترانزیت میان تهران و ایروان بود که ۲۰ کیلومتر از آن از سرزمین‌هایی عبور می‌کرد که آذربایجان در خلال جنگ قره‌باغ کنترل آنها را در اختیار گرفت.

در این راستا برای حفظ استقلال ترانزیتی جاده «تاتو-اغوانی» به عنوان یکی از مسیرهای فرعی متصل کننده «قاپان-گوریس» با مشارکت ایران و ارمنستان به سرعت بازسازی و تکمیل شد.

همچنین از یک دهه پیش تاکنون، ارمنستان بر روی طرحی کلان برای احداث «اتوبان شمال-جنوب» به طول ۵۵۶ کیلومتر از مرز ایران به سمت ایروان و سپس گیومری در مرز گرجستان تمرکز کرده.

در صورت احداث کامل این کریدور، زمان حمل کالاهای ایرانی در خاک ارمنستان از ۹ ساعت به ۵ ساعت کاهش خواهد یافت و هزینه حمل نیز به ازای هر تن کیلومتر ۱.۵ تا ۲ دلار کاهش خواهد یافت.

قرارداد احداث قطعه چهارم این اتوبان در محدوده آگاراک-کاجران به ۳ شرکت ایرانی واگذار شد و قرار است، ۲۱ کیلومتر جاده آگاراک-واردانیدزور بازسازی اساسی و ۱۱ کیلومتر از واردانیدزور به کاجران احداث شود.

کد خبر: ۳۰۴٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha