۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
سیاست گران‌سازی دولت چهاردهم تشدید می‌شود؛ دستور عارف برای حذف ارز ترجیحی برخی کالاهای اساسی

سیاست گران‌سازی دولت چهاردهم تشدید می‌شود؛ دستور عارف برای حذف ارز ترجیحی برخی کالاهای اساسی

دولت چهاردهم در مدت کوتاه عمر خود با گران کردن برخی اقلام اساسی نشان داده سیاست آزادسازی و گران‌سازی را دنبال می‌کند و در پی حذف تخصیص ارز ترجیحی به برخی کالاهای اساسی است.

به گزارش بازار، دولت چهاردهم که در مدت کوتاه عمر خود با گران کردن نان، شیر خام و لبنیات از یک سو و اظهارات مکرر مقامات ارشد دولت درباره ناترازی بنزین و گاز و طرح افزایش قیمت خودرو در کمیسیون‌های دولت، نشان داده سیاست آزادسازی و گران‌سازی را دنبال می‌کند، به دنبال حذف تخصیص ارز ترجیحی به برخی کالاهای اساسی است.

محمدرضا عارف، معاون اول پزشکیان دستور داده کمیته‌ای مشتمل از رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، ‌ وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول تشکیل شود و راهکارهای کاهش سقف مصارف ارز ترجیحی برای طرح در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تدوین شود.

نتیجه این دستور عارف، حذف تخصیص ارز برای برخی از کالاهای اساسی است. بر اساس سیاست دولت شهید رئیسی که همچنان ادامه دارد، برای واردات کالاهایی همچون نهاده‌های دام و طیور و مواد اولیه روغن خوراکی، ارز ۲۸۵۰۰ تومانی داده می‌شود در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد ۶۰ هزار تومان و بازار نیما حدود ۴۹ هزار تومان است.

حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای هر کدام از کالاهای مشمول، سبب افزایش قیمت برخی مواد غذایی می‌شود. مثلا حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دام و طیور سبب افزایش قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز و لبنیات خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۴٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha