۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
مسیر توسعه استان سمنان از گردشگری می‌گذرد | غفلت وسیع از ظرفیت‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

مسیر توسعه استان سمنان از گردشگری می‌گذرد | غفلت وسیع از ظرفیت‌ها

سمنان- گردشگری به واسطه تردد سالانه ۲۰ میلیون زائر رضوی از استان سمنان، یکی از بزرگترین ظرفیت‌های توسعه اقتصادی و یکی از بزرگترین غفلت‌های اقتصادی این استان است. 

بازار، گروه استان‌ها: برای استان سمنان چهار محور توسعه در نظر گرفته اند که شامل صنعت، گردشگری، کشاورزی و معدن است اما اینطور نیست که این چهار مورد هر کدام ۲۵ درصد از سهم توجهات و سرمایه گذاری ها و مسائل استان سمنان را هم به خود اختصاص دهند به خصوص در این ۱۸ سال اخیر که خشکسالی بی رحمانه به کشاورزی استان حمله کرده شاهد برهم خوردن توازن بین این چهار رکن هستیم.

امروزه بی راه نیست که بگوییم۸۰ درصد توجهات بر روی صنعت، ۱۰ درصد بر روی معدن و مابقی بین کشاورزی و گردشگری تقسیم می شود در حالی که اگر فقط و فقط به یک فقره مزیت های گردشگری استان سمنان یعنی گردشگری عرفانی با حضور ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، علاالدوله سمنانی، ابن یمین فرومدی و حسن جوری و شیخ شهاب الدین بپردازیم تمام آن سه مزیت دیگر را هم پوشش می دهد کم اینکه ترکیه و قونیه ثابت کرده اند که چنین امری میسر است.

مزیت ها و ظرفیت ها

یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به مزیت ها و ظرفیت های گردشگری استان سمنان گفت: سالانه ۲۰ میلیون نفر فقط زائران حرم مطهر رضوی از مسیر استان سمنان تردد دارند و اگر تنها پنج درصد آنها در استان سمنان یک شب در استان توقف و یک میلیون تومان خرج کند یک میلیارد تومان فقط به بومگردی ها و مهمانپذیرهای استان کمک شده است.

یک کارشناس: ما به جای اینکه از این زوار پول در بیاوریم آنها را به سمت مسیرهای کمربندی خارج از شهرهای استان هدایت کرده و با حرم تا حرم آنها را از کیلومترها دورتر از شهرهایمان عبور می دهیم

محسن شریفی با بیان اینکه هر زائر رضوی که از استان سمنان تردد می‌کند، یک ظرفیت درآمدزایی و اشتغال است، ابراز کرد: کافی است همین جمعیت یک وعده ناهار ۳۰۰ هزار تومانی نوش جان کنند یا خدمات دیگری مانند تعمیرگاه ها، خدمات گردشگری، موزه، خرید لباس و سوغات و ... را هم به آن اضافه کنیم خواهیم دید که گردش مالی عجیبی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه ما به جای اینکه از این زوار پول در بیاوریم آنها را به سمت مسیرهای کمربندی خارج از شهرهای استان هدایت کرده و با حرم تا حرم آنها را از کیلومترها دورتر از شهرهایمان عبور می دهیم تا دیگر حتی هزار تومان هم به شهرها ها و روستاهایمان تزریق نکنند، افزود: سیاست های غلط نشان می دهد که سال ها است هیچ درکی از مزیت های گردشگری استان وجود نداشته و ندارد.

مسیر توسعه استان سمنان از گردشگری می‌گذرد | غفلت وسیع از ظرفیت‌ها

تجربه مشابه ترکیه

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه ترکیه از حضور یک مولانا در کشورش میلیارد ها دلار پول می سازد و ما عین همان مزیت ها را داریم اما ترجیح می دهیم که مسافران را از دورترین مسیرها عبور دهیم که خدایی ناکرده نزدیک شهرهای مان نشود، گفت: این وضعیتی را ساخته که مزیت های قابل درآمدزایی ما مغفول باقی بماند و مسئولان هم کاری برای آن نمی کنند.

شریفی با بیان اینکه چند سال است که موزه شاهرود دچار مشکلات شده و تعمیر و مرمت و بازگشایی نمی شود؟ افزود: چند سال است که ساماندهی تپه حصار دامغان باقی مانده و کاری صورت نمی گیرد؟ چند سال است که به دنبال ثبت جهانی بسطام هستیم و هیچ اقدامی هم در این زمینه صورت نمی گیرد چرا که اوقاف و میراث فرهنگی با هم درگیری دارند؟ لذا اینها نشان می دهد که اصلا درکی از مزیت های گردشگری و میلیارد ها تومانی که پول و ثروت به منطقه تزریق می کنند وجود ندارد.

صاحب نظر مسائل گردشگری و میراث فرهنگی: بدترین حالت در یک استان این است که مجموعه میراث فرهنگی سازمان های مردم نهاد و نخبگان و متخصصان و رسانه ها را رقیب و مقابل خود بداند

وی با بیان اینکه استان سمنان مکان های گردشگری پنج هزار ساله در تپه چخماق و تپه حصار دارد اما در کاشان همین موضوع با بلیط فروشی در سیلک مدیریت شده و درآمد زایی می کند اما در استان سمنان با یک تپه خاکی تفاوتی ندارد، افزود: نوع نگاه مسئولان ما به مقوله گردشگری لحظه ای تغییر نکرده و همواره دافعه داشته تا جاذبه.

مزیت سنجی و برنامه ریزی

محمد رضا صالح آبادی که خود تجربه فعالیت در زمینه گردشگری را به مدت یک دهه دارد در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: میراث فرهنگی استان سمنان در سال های اخیر تلاش کرده تا برنامه ریزی خوبی را در زمینه جذب و هدایت گردشگران صورت دهد اما این اداره کل با مشکلات عدیده ای روبرو است که یکی از آنها عدم وجود ثبات مدیریتی است در هفت سال اخیر این مجموعه شش مدیرکل و سرپرست دیده است از سوی دیگر کسانی در این سال ها در راس امور قرار گرفتند که تخصص و اراده کافی را نداشتند و برنامه ها نتیجه نداد.

صالح آبادی بیان کرد: یک هزار و ۸۳۳ اثر ثبت شده دارد اما یک هزار و ۸۰۰ برگه کاغذ مزیت سنجی و برنامه ریزی برای بهره گیری اقتصادی و اشتغال زایی و درآمد زایی برای این بناها نوشته نشده است از سوی دیگر اداره کل میراث فرهنگی مدت ها است که ارتباط خود را با اکثر سمن های مردمی استان به خصوص در شهرستان هایی غیر از مرکز استان قطع کرده و این امر به برنامه ریزی گردشگری استان ضربه زده است.

وی افزود: بدترین حالت در یک استان این است که مجموعه میراث فرهنگی سازمان های مردم نهاد و نخبگان و متخصصان و رسانه ها را رقیب و مقابل خود بداند که سال ها است در مجموعه میراث فرهنگی استان سمنان شاهد این موضوع هستیم که اعتراض شدید سمن های فعال در زمینه میراث فرهنگی به ویژه در شاهرود و دامغان و مهدیشهر را به دنبال داشته است.

مسیر توسعه استان سمنان از گردشگری می‌گذرد | غفلت وسیع از ظرفیت‌ها

طرح هایی که افتتاح می‌شود

این فعال گردشگری در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر میراث فرهنگی ما با فقدان کارشناسان مختصص نیز دست و پنجه نرم می کند و مثال بارز آن هم زمانی بود که برای مجموعه تاریخی بسطام و دفتر میراث فرهنگی حتی یک نفر پیدا نشد و در نتیجه این اداره کل مجبور شد مسئول میراث فرهنگی میامی را با حفظ سمت به عنوان مسئول پایگاه بسطام هم منصوب کند ماجرا وقتی عجیب تر شد که این فرد سومین سمت خود را هم در شاهرود گرفت تا نشان دهد قحط الرجال متخصص در میراث فرهنگی استان سمنان بزرگترین ضربات را بر پیکره نیمه جان گردشگری این استان وارد کرده است.

اما در کنار همه این مسائل باید نکات مثبت را هم دید کما اینکه سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان از رشد ها و رویش هایی هم در زمینه گردشگری استان به خصوص در دو الی سه سال اخیر صحبت می کند بهمن اخلاقی اعلام کرده ۱۰ طرح در هفته گردشگری در استان سمنان به بهره برداری خواهد رسید.

یک کارشناس اقتصادی: ومگردی ها قرار بود اتاق های اضافه یک خانواده روستایی باشد که آن را در ازای مبلغی که کمک خرج خانواده باشد اجاره دهند نه اینکه شهری ها خانه های قدیمی روستاها را بخرند آن را بازسازی و مدرن سازی کنند، موسیقی زنده را در بافت روستایی که ساعت ۱۰ شب همه به خواب می روند تا ساعت دو بامداد روشن کنند

اخلاقی با بیان اینکه شش واحد اقامتگاه بوم گردی در استان سمنان طی این هفته افتتاح می شود، ابراز کرد: در هفته گردشگری همچنین شاهد افتتاح دو سفره‌ خانه سنتی و دو رستوران بین‌راهی نیز در استان سمنان خواهیم بود که از این پس می توانند به مردم و مسافران و به خصوص زائران رضوی، ارائه خدمات کنند.

بومگردی واقعی دیگر نداریم!

آنطور که یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: اولاً باید گفت مسئولان استان وقتی از افتتاح طرح ها صحبت می کنند، فکر آدم به سمت ایجاد زیرساخت های گردشگری و گردشگر پذیری مانند پارک، شهربازی و ... می رود در صورتی که سال ها است منظور مدیران میراث فرهنگی استان سمنان از افتتاح طرح های گردشگری بومگردی ها و رستوران ها و هتل های مردم است! در ثانی کسی نمی گوید که این طرح ها با تسهیلات و بدهکاری و همچنین آورده شخصی و ... ایجاد شده و همین افراد سرمایه گذاری جان به لب شده اند که بتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند و حالا که زمان میوه دادن این نهال شده میراث فرهنگی آن را به نام خودش می زند!

حسن همتیان ادامه داد: رویکرد میراث فرهنگی تا قبل از این هتل سازی های میلیاردی بود که در خوشبینانه ترین حالت پنج درصد متمول افراد جامعه بتوانند از آن بهره مند شوند در نتیجه هتل ها با هزینه های میلیاردی روی دست صاحبانشان مانده و زیان ده هستند اما میراث فرهنگی رویکرد بومگردی را ترویج داد تا هزینه گردشگری را کاهش و برای مردم هم اشتغال زایی کند اما این هم جواب نداده زیرا بومگردی ها از اساس از آن هدف و محور و رویکرد خود فاصله گرفته اند.

وی افزود: بومگردی ها قرار بود اتاق های اضافه یک خانواده روستایی باشد که آن را در ازای مبلغی که کمک خرج خانواده باشد اجاره دهند نه اینکه شهری ها خانه های قدیمی روستاها را بخرند آن را بازسازی و مدرن سازی کنند، موسیقی زنده را در بافت روستایی که ساعت ۱۰ شب همه به خواب می روند تا ساعت دو بامداد روشن کنند و گردشگران با حجاب و بی حجاب در روستاهای بچرخند و دردسر ایجاد کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توسعه از دید مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان فقط کمی بوده و تنها قرار است آمار بدهند که بومگردی های ما از ۴۰ مورد در سال ۹۹ به ۲۰۰ مورد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، افزود: این در حالی است که کسی نمی‌گوید چند درصد از مالکان بومگردی ها خانواده های روستایی های بومی همان منطقه هستند.

کد خبر: ۳۰۴٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha