۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
صنعت تایر طی شش ماه گذشته ۵۰ میلیون ارز دریافت کرد| تبعیض ارزی میان تولید و واردات تایر
واکنش تایرسازان به حمایت ارزی وزیر صمت از خودروسازان؛

صنعت تایر طی شش ماه گذشته ۵۰ میلیون ارز دریافت کرد| تبعیض ارزی میان تولید و واردات تایر

میرزایی عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: تایرسازان در شش ماهه نخست سال بیشتر از ۵۰ میلیون یورو ارز دریافت، اما واردکنندگان ۲۷۰ میلیون دلار ارز گرفتند، این تبعیض چه دلیلی دارد؟

امید محمدی؛ بازار: سید محمد اتابک امروز در حاشیه نوزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در دور دهم در جمع خبرنگاران، گفت؛ «امیدواریم آرامش در بازار خودرو ایجاد شود و ما باید با خودروسازها هم در افزایش تولید صحبت کنیم که برنامه‌ریزی در حال انجام است، مقداری ارزبری دارند و باید ارز بدهیم که بتوانند افزایش تولید دهند. از طرفی واردات خودرو هم انجام شده. امیدواریم آرامش ایجاد شود. ارز واردات خودرو از منبع بانک مرکزی تامین شده است.» فحوای سخنان وزیر صمت می تواند بیانگر بارقه امید برای صنعت خودرو باشد، اما مزید اطلاع مقام عالی وزارت صمت باید یادآورد شد که در شرایط فعلی بحران ارز صنایع خودروسازی را به سرعت به سمت توقف هدایت می کند، اگر این وعده ها زودتر اجرایی نشود، باید منتظر کاهش تولید و افزایش قیمت ها در بازار بود. از همین رو جهت بررسی وضعیت ارزی صنعت تایر که اخیرا با بحرانی جدی مواجه شدند با جمال میرزایی عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز به گفت و گو اختصاصی پرداختیم؛

* صبح امروز سید محمد اتابک، وزیر صمت مدعی تخصیص ارز به خودروسازان و واردات شد، شرایط تامین ارز تایرسازان چگونه است؟

صنعت تایر اکنون در بحران ارزی برای تامین ماشین آلات و توسعه پروژه های خود به سر می برد. عدم تخصیص ارز به این صنعت سبب تاخیر در تامین مواداولیه شده است؛ متاسفانه شیوه تخصیص ارز به صنعت تایر به گونه ای شده که ارز سه ماه را یکجا تخصیص سپس تا دوماه این روند متوقف می شود. این درحالی است که تخصیص ارز به صنعت تایر یا سایر صنایع باید به صورت مستمر باشد تا در روند تولید اخلالی ایجاد نشود.

صنعت تایر در شش ماهه نخست سال جاری می بایست ۱۰۰ میلیون یورو ارز به صنعت تایر اختصاص می یافت که کمی بیشتر از ۵۰ میلیون یورو دریافتی ارز داشتیم

* باتوجه به اینکه وزیر صمت برنامه تخصیص ارز خودروسازان و واردات را دنبال می کند، تایرسازان در شش ماهه نخست سال جاری چه مقدار ارز دریافت کردند؟

صنعت تایر در شش ماهه نخست سال جاری براساس آنچه که بانک مرکزی تخصیص و جذب کرده، کمی بیشتر از ۵۰ میلیون یورو دریافتی ارز داشته است. این درحالی است که باید طی شش ماهه نخست سال جاری ۱۰۰ میلیون یورو ارز اختصاص یابد.

متاسفانه تعرفه واردات لاستیک های باری و اتوبوسی به کشور صفر است؛ تایرسازان باید ارز را با قیمت ۷۰ هزارتومان جهت خرید مواداولیه تهیه کنند، اما واردکنندگان ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می کنند، در چنین شرایطی تولیدکننده نمی تواند با محصولات وارداتی رقابت کند

* تایرسازان طی دو سال جاری بحث آزادسازی قیمت گذاری دستوری را دنبال کردند، آیا از وزیر صمت درخواست جلسه ای بابیت این موضوع داشتید؟

تایرسازان از شرکت های خود و انجمن صنفی نامه جهت درخواست جلسه با وزیر صمت برای حل چالش ها و موانع تولید به وزات صمت ارسال کردند. متاسفانه تا کنون موفق به جلسه با مقام عالی وزارت صمت نشدیم؛ از سید محمد اتابک به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی در کشور انتظار حذف قیمت گذاری دستوری و اصلاح تعرفه واردات تایر را داریم. متاسفانه تعرفه واردات لاستیک های باری و اتوبوسی به کشور صفر است؛ تایرسازان باید ارز را با قیمت ۷۰ هزارتومان جهت خرید مواداولیه تهیه کنند، اما واردکنندگان ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می کنند. در حال حاضر نیز واردات بی رویه تایر به کشور در حال انجام است، در چنین شرایطی تولیدکننده نمی تواند با محصولات وارداتی رقابت کند.

صنعت تایر طی شش ماه گذشته ۵۰ میلیون ارز دریافت کرد| تبعیض ارزی میان تولید و واردات تایر

اگر کمبود منابع ارزی برای تولید لاستیک خودرو وجود دارد، پس چرا برای واردات تایر اینگونه نیست؟ علت اجرای این تبعیض میان واردات و تولید در تخصیص ارز چیست؟

* شما پبیشتر اشاره داشتید که کمی بیشتر از ۵۰ میلیون یورو ارز دریافت کردید، واردکنندگان چه مقدار ارز گرفتند؟

همانطور که اشاره داشتم صنعت تایر که ارزش افزوده برای کشور نیز ایجاد می کند، در شش ماهه نخست سال جاری کمی بیشتر از ۵۰ میلیون یورو ارز دریافت کرده است. اما واردکنندگان در همین مدت ۲۷۰ میلیون دلار دریافتی ارز داشتند؛ اگر کمبود منابع ارزی برای تولید لاستیک خودرو وجود دارد، پس چرا برای واردات تایر اینگونه نیست؟ علت اجرای این تبعیض میان واردات و تولید در تخصیص ارز چیست؟ متاسفانه این مشکلات از عوارض سیاستگذاری صنعتی دولت سیزدهم ایجاد شده و هنوز نیز ادامه دارد.

در گروه صنعتی بارز ۱۰ روز توقف تولید به دلیل عدم تامین به موقع مواداولیه ایجاد شد که این مقدار معادل از دست دادن ۳ هزار تن تولید تایر بود

* وضعیت تولید تایر در گروه صنعتی بارز در حال حاضر چگونه است؟

در گروه صنعتی بارز ۱۰ روز توقف تولید به دلیل عدم تامین به موقع کائوچو ناشی از تعلل در تخصیص و چالش در حمل کالا توسط کشتیرانی کشور ایجاد شد. این مقدار توقف تولید معادل از دست دادن ۳ هزار تن تولید تایر در گروه صنعتی بارز است.

* به توقف تولید ۱۰ روزه و از دست دادن ۳ هزار تن تولید تایر اشاره داشتید، آیا وزارت صمت یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت ها را جهت جبران این ضرر تغییر می دهند؟

خیر، قیمت گذار تایر به صورت دستوری انجام می شود و این زیان نهایتا از جیب سهام داران تامین و پرداخت می شود.

* وضعیت تولید و بازار لاستیک خودرو در شش ماهه دوم سال جاری چگونه خاهد بود؟

اگر وزارت صمت برنامه حمایت از تولیدکنندگان را دنبال و موانع تولید را رفع کند، در شش ماهه دوم سال جاری بازار تایر در آرامش خواهد بود.

کد خبر: ۳۰۴٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha