۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
پمپ‌های خاموش و خسارت ۱۰ هزار میلیاردی| کشاورزان کرمان از خاموشی‌ها می‌نالند
گزارش بازار؛

پمپ‌های خاموش و خسارت ۱۰ هزار میلیاردی| کشاورزان کرمان از خاموشی‌ها می‌نالند

کرمان- خاموشی های مکرر موتورپمپ های کشاورزی خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی به کشاورزان کرمانی را در پی داشت و محصولات استراتژیک استان نظیر پسته دچار آسیب جدی شدند.

بازار؛ گروه استان ها- اسما محمودی: خاموشی های روزانه موتورپمپ های کشاورزی به دلیل مدیریت مصرف برق باعث شد بخش کشاورزی دچار چالش های جدی شود و محصولات کشاورزان دچار آسیب شود به گونه ای که همتی، نماینده مردم زرند و کوهبنان از خسارت ۱۰ هزار میلیاردی به بخش کشاورزی استان کرمان در اثر قطعی برق خبر داده است.

خرماکاران و پسته کاران کرمانی در اثر خاموشی موتور پمپ ‌های کشاورزی در ساعت آبیاری دچار خسارت شده اند و احتمال کاهش کیفیت محصول وجود دارد.

در کنار این مساله، برخی کشاورزان از آسیب موتورپمپ های کشاورزی خبر داده اند که هزینه سنگینی را به آنها تحمیل کرده است.

قطعی برق داد کشاورزان را در آورد

حمید زمانی از کشاورزان رفسنجان به بازار گفت: قطعی برق به کشاورزان پسته کار خسارت وارد کرده است. امسال تمامی کشاورزان پسته با توجه به افزایش دما و قطعی برق بیچاره شده اند.

رضا سلیمانی کشاورز زرندی هم در خصوص قطعی برق چاه های کشاورزی در گفتگو با بازار اظهار کرد: اعلام شده که پنج ساعت برق موتور پمپ های کشاورزی قطع می شود در حالی که از ساعات ۱۱ تا ۱۷ بعدازظهر (۶ ساعت) برق قطع می شود.

پمپ‌های خاموش و خسارت ۱۰ هزار میلیاردی| کشاورزان کرمان از خاموشی‌ها می‌نالند

سلیمانی ادامه داد: همچنین قطعی برق باعث آسیب به پمپ ها شده است. حدود ۲۵ روز است که چاه تلمبه ما کار نمی کند چرا که موتورش سوخته است. قیمت یک موتور پمپ ۲۷۰ میلیون است که از توان کشاورزان خاراج است.

وی گفت: قطع برق نزدیک برداشت پسته، ظلم به کشاورزان است و خسارت سنگینی به ما وارد می کند.

کشاورزان موتور پمپ هایشان را بیمه حوادث کنند

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به آغاز برنامه های مدیریت بار در بخش کشاورزی از ۱۵ خرداد امسال اظهار کرد: مشترکان کشاورزی بر اساس مصوبات ابلاغی باید روزانه پنج ساعت موتور پمپ های کشاورزی را خاموش کنند.

حمید علیزاده ادامه داد: این مساله با استفاده از ظرفیت پروانه بهره برداری چاه های آب کشاورزی اجرایی شده و روزانه چاه های کشاورزی به مدت پنج ساعت خاموش می شود. این کار از طریق نصب تجهیزات هوشمند از راه دور توسط شرکت برق انجام می شود.

علیزاده در خصوص چاه های کشاورزی، اظهار کرد: پنج ساعت قطعی برق موتورپمپ های کشاورزی اجرا می شود و ۱۹ ساعت باقی مانده قبوض برقشان (به ازای تعداد روزی که مشمول پنج ساعت همکاری شده اند) رایگان می شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ادامه داد: در یک بازه زمانی که در زمان بحرانی قرار گرفتیم یک ساعت افزایش در برنامه ریزی قطعی برق چاه های کشاورزی افزایش داشتیم که در ازای آن مشترکان کشاورزی پاداش همکاری دریافت می کنند.

وی گفت: چاه های کشاورزی به واسطه عمق زیادی که دارند، ممکن است تجهیزات برقی و مکانیکیشان آسیب پذیر باشد که باید مشترکان نسبت به بیمه حوادث آنها اقدام کنند.

همتی: کشور با موج عجیب گرمای طولانی مواجه شد که این موج گرما در تمام کشور بیش از یک ماه بود و ۲۹ بار رکورد مصرف برق کشور را شکست

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس در نشست با مسئولان بخش یزدان آباد به بحث قطعی برق اشاره و اظهار کرد: کشور با موج عجیب گرمای طولانی مواجه شد که این موج گرما در تمام کشور بیش از یک ماه بود و ۲۹ بار رکورد مصرف برق کشور را شکست.

عبدالحسین همتی تصریح کرد: اوایل با قطع برق کشاورزی و صنایع کار کردند؛ ولی گرما که طولانی مدت شد، مجبور شدند سراغ خانه‌ها بروند.

وی اظهار کرد: به طور معمول حدود ۱۱ هزار مگاوات ساعت برق از سوی نیروگاه‌های برق آبی کشور تولید می‌شود که با مصرف زیاد آب در این مدت به ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

خسارت ۱۰ هزار میلیاردی قطعی برق به بخش کشاورزی کرمان

دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: قطعی برق ۱۰ هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان کرمان خسارت وارد کرده است.

وی افزود: طبق هماهنگی با مدیرکل برق شمال استان، مقرر شد، هر روز ۲ ساعت و با اعلام قبلی برق قطع شود.

همتی بیان داشت: با حل مشکل برق بسیاری از مشکلات رفع می‌شوند و با تکمیل نیروگاه مهتاب و تولید نیروگاه‌های خورشیدی، امیدواریم شاهد این وضع قطعی برق نباشیم.

پمپ‌های خاموش و خسارت ۱۰ هزار میلیاردی| کشاورزان کرمان از خاموشی‌ها می‌نالند

نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: قطع برق و خاموشی موتور پمپ‌ها، باعث پوکی محصول پسته می‌شود و به کشاورزان ضرر رسانده است.

همتی اعلام کرد: هر سال مصرف برق زیاد می‌شود و تولید هم زیاد می‌شود، ولی مصرف بیش از تولید رشد دارد.

وی گفت: در حال حاضر دنبال سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در پنل‌های خورشیدی هستیم.

قطعی برق موجب پوکی ۴۰ درصد پسته های کرمان شد

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان قطعی برق به کشاورزی استان خسارت سنگین وارد می‌کند و سبب می‌شود ۲۰ تا ۴۰ درصد از محصول پسته کرمان پوک شود.

محمدرضا ترابی از تاثیر قطعی برق بر کشاورزی استان گفت و توضیح داد: متاسفانه هر روز برق موتورهای کشاورزی قطع می‌شود و این امر خسارات سنگینی را به کشاورزی استان وارد کرده است.

وی افزود: به دلیل قطعی برق ۲۰ تا ۴۰ درصد محصول پسته استان پوک می‌شود و به حوضچه‌های پرورش ماهی خسارت سنگینی وارد شده است. همچنین سیستم‌های آبیاری قطره‌ای از این اتفاق آسیب دیده‌اند و به تاسیسات و منصوبات برقی، موتور پمپ‌ها، تابلوهای برق و پمپ‌های شناور همه روزه خسارت وارد می‌شود.

ترابی: قرار بود قطعی برق صنایع مانع از قطعی برق خانگی شود اما امروز هر دو بخش با قطعی روبه‌ور هستند و این قطعی خسارت سنگینی را امسال به کشاورزی استان کرمان وارد کرده است

ترابی بیان کرد: قرار بود قطعی برق صنایع مانع از قطعی برق خانگی شود اما امروز هر دو بخش با قطعی روبه‌ور هستند و این قطعی خسارت سنگینی را امسال به کشاورزی استان کرمان وارد کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان خبر داد: در این شرایط متاسفانه شرکت‌هایی در استان کرمان پیدا شده‌اند که برای واردات مواد و قطعات مورد نیاز خود پسته ایران را در بازارهای خارجی به زیر قیمت می‌فروشند تا از کوتاژ صادراتی و اظهارنامه استفاده کنند و اقلام مورد نیاز خود را وارد کنند این اتفاق کشت پسته در کشور را به ورطه نابودی سوق می‌دهد.

در حالی کشاورزی نقش مهمی را در اقتصاد کرمان ایفا می کند که قطع برق به این بخش آسیب جدی وارد کرده و کشاورزان متضرر شده اند و محصولات استراتژیک استان دچار خسارت شده اند. در چنین شرایطی نیاز است مسئولان برای جبران خسارت کشاورزان چاره اندیشی کنند.

کد خبر: ۳۰۴٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha