۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
فصل طلایی خرید آهن فرا رسید!

فصل طلایی خرید آهن فرا رسید!

قیمت آهن آلات در روز یکشنبه با کاهش قابل توجهی مواجه شد و به نظر می‌رسد بازار در مسیر اصلاح قرار گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس گزارش‌ها از روند نوسانات قیمت آهن آلات در روز یکشنبه حاکی است قیمت‌ها در کلیه بازارها رو به اصلاح است، قیمت تیرآهن و قیمت ورق سیاه بیشترین اصلاح را دارند و قیمت میلگرد با کاهش کمتری مواجه است و کف قیمت این محصول همچنان در کانال ۲۷ هزار تومان گزارش می‌شود و قیمت میلگرد در کارخانه‌هایی هم که سایز جور دارند روی مرز ۲۸ هزار تومان اعلام می‌شود که به بهبود تقاضا کمک می‌کند.

کف قیمت پروفیل ۲ میلیمتر هم روی ۳۶ هزار تومان اعلام می‌شود که احتمال دارد با اصلاح بیشتری مواجه شود. قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز کاهش داشته و کمتر از قیمت تیرآهن کیلویی اعلام می‌شود اما همچنان تقاضای این محصول ضعیف است.

نیمه دوم سال درحالی رو به پایان است که شاهد رکود عمیقی در سمت تقاضا بودیم و به دلیل محدودیت برق برخی کارخانه‌ها، با کاهش تولید و تعطیلی برخی واحدهای فولادی عرضه نیز با محدودیت‌هایی همراه بود اما با این حال معاملات آهن و فولاد نیز با کاهش چشمگیری مواجه بود.

به عقیده برخی، اگر طبق نظرسنجی‌ها رئیس جمهور منتخب آمریکا کاملا هریس باشد، احتمال بروز نوسان جدی قیمت آهن در ماه آبان بعید به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی ممکن است دولت به تدریج از فاز انقباضی خارج شده و با تأمین مالی بخش مسکن و تخصیص تسهیلات ساخت و ساز، شاهد رونق نسبی بازار آهن باشیم.

گفتنی است از مهرماه تا آذر از این جهت که محدودیت برق کارخانه‌ها رفع شده و فاصله سه ماهه تا قطعی گاز در زمستان داریم، فرصت بسیاری مناسبی برای خریداران، تجار و انبارداران است تا محصولات مورد نیاز خود را در کف قیمت خریداری کنند.

کمبود انرژی گاز و برق فولادی‌ها در چند سال اخیر به بروز بحران‌هایی در این صنعت منجر شده است و آنطور که به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. براساس گزارش منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در ۵ ماه گذشته تولید فولاد میانی کشور حدود ۵.۴ درصد معادل ۷۰۰ هزار تن کاهش داشته است. بیشترین میزان کاهش تولید هم به میلگرد، نبشی و ناودانی و شمش فولادی اختصاص دارد که به ترتیب حدود ۹.۲، ۱۳.۶ و ۷.۹ درصد برآورد شده است.

به عقیده عبدالوحید افسری، رئیس هیأت مدیر فولاد شاهرود، قطعی برق امسال به ارزش از دست رفته‌ی بزرگی در این صنعت رقم زده است و طبق تجربه این روند کماکان ادامه خواهد داشت.

اگر ناترازی ۳۰ درصدی گاز و کسری ده درصدی منابع برق کشور را در نظر بگیریم، فولادسازان تأثیر بیشتری از این ناترازی دارند که برای بهبود این وضعیت و رفع چالش‌ها می‌توان برای تأمین برق مورد نیاز از منابع خورشیدی، نیروگاه گازی، و حرارت بازیافتی استفاده کرد.

با این اوصاف و با در نظر گرفتن کلیه پارامترها احتمال افزایش قیمت آهن به ویژه در فصل زمستان مطابق سال‌های گذشته دور از انتظار نیست، از همین رو توصیه می‌شود از اصلاح و ثبات قیمت‌ آهن آلات که به احتمال زیاد در فصل پاییز با آن مواجه خواهیم شد، نهایت بهره را برده و به خرید آهن مورد نیاز اقدام کنید.

کد خبر: ۳۰۳٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha