۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
امکان انتقال حق آبه در بازار آب یزد فراهم شد
مدیر بازار آب یزد:

امکان انتقال حق آبه در بازار آب یزد فراهم شد

یزد- مدیر بازار آب یزد از فراهم شدن امکان انتقال حق آبه در صورت صرفه جویی کشاورزان در بازار آب یزد خبر داد و گفت: حق آبه کشاورز با این اقدام در سال بعد کاهش نخواهد یافت.

عباس فقیه خراسانی در گفت و گو با خبرنگار بازار عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی بازار آب اگر کشاورز با کمک فناوری‌های نوین ۱۰ درصد از سهمیه آب خود را صرفه‌جویی کند، می‌تواند حق آبه اضافه را به چاه دیگری منتقل کند.

وی ادامه داد: در حقیقت حق‌آبه اول سال آبی مشخص و به بهره برداران تحویل داده می‌شود. کشاورز می‌تواند به اندازه مشخص شده تا آخر سال آبی از این میزان آب استفاده کند. در بازار آب شرایطی پیش‌بینی شده که اگر کشاورز آب مازاد داشت، موقتاً آن را به فرد دیگری اجاره دهد. البته این میزان از حق آبه او حذف نمی‌شود و سال بعد این حق آبه را دارد.

کارشناس حوزه آب بیان کرد: از سال ۶۱ که قانون توزیع عادلانه آب برقرار شد، کسی حق منتقل کردن آب از یک کاربری به کاربری دیگر نداشت. در واقع فروش آب به هر نوعی غیرقانونی است مگر اینکه شرکت‌ها به تشخیص وزارت نیرو آب را با تانکر یا لوله‌کشی جا به جا کنند. در طرح بازار آب به صورت اجاره‌ای و موقت حق‌آبه به چاه دیگری منتقل می‌شود. با این کار تانکر حذف می‌شود و کشاورزی که الگوی مدیریت بهتری داشت، اجازه می‌دهد که باقی مانده حق‌آبه او توسط دیگری مصرف شود. در واقع به جای جا به جایی فیزیکی آب، میزان برداشت از سفره زیرزمینی در جایی کم و در جایی بیشتر می‌شود.

ضرورت تشویق کشاورزان

فقیه خراسانی اظهار کرد: با این مشوق می‌توان کشاورزان به اصلاح الگوی مصرف تشویق کرد.

وی در این باره گفت: بسیاری از آب مصرف در روش آبیاری غرق‌آبی به دلیل گرمای زیاد هوا، به هدر می‌رود. در روش بازار آب کشاورز می‌تواند ۱۰ درصد از مصرف خود را اگر صرفه‌جویی کرد به صنعتی منتقل کند که آب بیشتری نیاز دارد و یا ۵۰ درصد را به کشاورز دیگری منتقل کند.

وی درباره نگرانی دلالی آب عنوان کرد: دلال‌ها پیش از این هم بودند و اقدام به فروش آب می‌کردند. مثلاً افراد چاه غیرمجاز حفر می‌کردند و با کمک دلال‌ها آن را با تانکر به صنایع یا زمین‌هایی که آب نیاز داشتند، می‌فروختند اما در روش بازار آب همه چیز از مجرای کارگزاری آب انجام می‌شود و دست دلال‌ها کوتاه می‌شود. صنایع و کشاورزی همیشه با کمبود مواجه هستند و برای برون رفت یا چاه غیرمجاز حفر می‌کنند یا از دلال‌ها آب می‌خرند. در بازار آب افراد حق‌آبه را اجاره می‌دهند و آن را نمی‌فروشند.

کد خبر: ۳۰۳٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha