۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
«برندسازی» حلقه مفقوده صنعت گردشگری یزد | بافت تاریخی در اولویت باشد
گزارش بازار؛

«برندسازی» حلقه مفقوده صنعت گردشگری یزد | بافت تاریخی در اولویت باشد

یزد- برندسازی یکی از عوامل موثر در رونق صنعت گردشگری استان یزد به شمار می رود، اقدامی که همچنان مورد غفلت قرار گرفته و فقدان آن سبب از دست رفتن فرصت های گردشگری می شود.

سمیه گلابگیریان، بازار؛ برندسازی صنعت گردشگری برای استانی چون یزد که یکی از محورهای اصلی توسعه اقصادی آن صنعت گردشگری است، بیش از هر جایی اهمیت دارد اما آنچه امروز در صنعت گردشگری یزد دیده می شود برندهای جسته و گریخته ای است که عرضه کنندگان خدمات گردشگری برای خود ایجاد کرده اند و البته که ارزشمند است اما نیاز به ساماندهی دارد.

برند اقامتی، برند گردشگری، برند سوغات و برند مسیرهای گردشگری از جمله برندهای موجود در صنعت گردشگری یزد است که وجه اشتراکی در هیچکدام وجود ندارد در حالی که یک برند واحد با توجه به فرهنگ و هویت یزد می تواند همه این خدمات را به بهترین حالت معرفی کرده و گردشگری یزد را رونقی مضاعف بخشد.

بناهای جهانی در اولویت برندسازی

رییس اداره برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و زیرساخت میراث فرهنگی یزد در گفتگو با بازار، اولویت‌های اجرای طرح مدیریت برند برای جاذبه جهانی گردشگری استان را شامل بناهای دارای ارزش جهانی دانست و گفت: بافت تاریخی یزد در اولویت برندسازی قرار دارد و در گام بعد می توان به سراغ صنایع دستی رفت که در این راستا نیز میبد به عنوان شهرجهانی زیلو است البته نباید از جایگاه صنعت نساجی نیز غافل شد.

رئیس اداره برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی یزد: محدودیت در بودجه به خصوص درحوزه زیرساخت یکی از موانع برندسازی گردشگری یزد است

مژگان گلزار همچنین ظرفیت باغ های جهانی را نیز برای برندسازی مناسب دانست و باغ جهانی دولت آباد یزد، باغ جهانی پهلوان پور باغ شهر مهریز را از جاذبه هایی معرفی کرد که برای برندسازی کارساز هستند.

وی همچنین به قنات های جهانی زارچ و حسن‌آباد نیز اشاره کرد و گفت: کاروانسراهای ثبت جهانی از جمله کاروانسرای سنگی انجیره اردکان، کاروانسرای زین‌الدین مهریز، کاروانسرای شاه‌عباسی میبد، کاروانسرای خرانق، کاروانسرای آجری انجیره اردکان و کاروانسرای رشتی عقدا نیز ظرفیت برند سازی دارند.

جاذبه های طبیعی ارزشمند

رییس اداره برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان یزد جاذبه گردشگری طبیعی ارزشمند ازجمله گونه‌های نادر و خاص از جمله هوبره، یوزپلنگ، چشمه‌های آهکی توران پشت، ندوشن، غاردوسرو، مناطق حفاظت‌شده شیرکوه، جنگل باغ شادی، پناهگاه‌های حیات وحش سیاه کوه اردکان، بهروئیه خاتم، سرو ابرکوه، جاذبه‌های ژئوتوریستی را یادآور شد.

گلزار مهم‌ترین مشکلات اجرای طرح مدیریت برند دراستان یزد را محدودیت در بودجه به خصوص درحوزه زیرساخت، کوتاه بودن عمر مدیران و تغییر مدیریتی درکشور و استان، تعامل کم بین‌بخشی به خصوص در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و امورشهری عنوان کرد.

وی از دیگر محدودیت ها عدم توانایی در کنترل کیفیت خدمات گردشگری ارائه شده در آن مقصد، فشار تورگردانان خارجی برای انجام تبلیغات مورد نظرشان، خصوصیات متنوع یک مقصد و عدم توانایی در انتخاب بهترین ویژگی مقصد را نام برد و افزود: یک رابطه مستقیم بین ارزش برند و میزان جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران و در نتیجه رونق گردشگری و جذب گردشگر وجود دارد و سرمایه‌گذاری بر روی زیر ساخت های گردشگری و تبلیغات، کیفیت و سرعت این رابطه را بالا می‌برد.

 «برندسازی» حلقه مفقوده صنعت گردشگری یزد | بافت تاریخی در اولویت باشد

معرفی جاذبه های گردشگری یزد در قالب برندسازی

یکی از فعالان صنعت گردشگری یزد با تاکید بر ضرورت برندسازی برای گردشگری یزد اظهار کرد: برندسازی در صنعت گردشگری به نوعی معرفی مقصد گردشگری برای ایجاد شناخت در گردشگر برای انتخاب مقصد و انتخاب هایی است که در مقصد هدف گردشگری خود دارد.

معصومه بایرام زاده در گفت وگو با خبرنگار بازار افزود: برند نوعی هویت بخشی است که به مقصد گردشگری انحصار می بخشد و گردشگر با شناخت برند، ویژگی‌ها، جاذبه‌ها، فرهنگ و خدمات مقصد گردشگری خود را می شناسد از این رو با توجه به گردشگرپذیر بودن یزد و جهانی بودن برخی از آثار تاریخی آن برندسازی تاثیربسزایی در رونق گردشگری این صنعت دارد.

وی ادامه داد: تعدد و تنوع بناهای تاریخی از جمله کاروانسراها، قنات ها، خانه های قدیمی و آب انبارها، جهانی بودن برخی از آثار تاریخی مانند بافت تاریخی، باغ های دولت آباد و پهلوان پور، تنوع محیط زیستی و آثار طبیعی ارزشمند و جهانی از جمله جنگل باغ شادی، سرو ابرکوه و سازه های ارزشمند تاریخی از جمله قنات های تاریخی و جهانی زارچ و حسن آباد از ظرفیت های قابل توجه صنعت گردشگری در استان یزد است که در نبود برندسازی مورد بهره برداری کافی قرار نگرفته اند.

اهمیت برندسازی در رونق گردشگری

این فعال صنعت گردشگری به اهمیت برندسازی برای بازاریابی و تبلیغات و جذب گردشگر برای استان تاریخی یزد تاکید کرد و افزود: صنعت گردشگری از جمله صنایع پررقابت است و کسب و کارهای بسیاری از جمله آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، اقامت‌گاه‌ها، مراکز تفریحی و رستوران‌ها در آن فعالیت می‌کند. از این رو، تفاوتی ندارد که در کدام حوزه از گردشگری فعالیت می‌کنیم، آنچه که اهمیت دارد این است که چگونه خود را از رقبا متمایز سازیم و گردشگران را نسبت به استفاده از خدمات‌تان ترغیب کنیم.

فعال گردشگری: گردشگران و توریست‌ها معمولاً به کسب و کارهای معروف و ارزشمند، اعتماد بیشتری دارند

بایرام زاده برندسازی را در ایجاد تمایز با سایر رقبا در حوزه گردشگری هم در فضای داخل و هم خارج از کشور مهم دانست و گفت: برندسازی به ایجاد اعتماد بین گردشگران برای انتخاب مقصد و خدماتی که ارائه می شود کمک می کند در نتیجه اگر در اولین گام معرفی مقصد و برندسازی گردشگری یزد گام درستی برداشته شود، در سایر قسمت ها از جمله رشد اقتصادی نیز موفق خواهیم بود چرا که برندی که مقصد گردشگری را به درستی معرفی کند در ارائه سایر خدمات نیز مورد اعتماد گردشگر قرار می گیرد و گردشگر بر اساس مشخصات برند نسبت به دریافت خدمات اقامتی، هتلینگ، خرید سوغات، بازدید از بناهای تاریخی و غیره اقدام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: گردشگران و توریست‌ها معمولاً به کسب و کارهای معروف و ارزشمند، اعتماد بیشتری دارند و ترجیح می‌دهند در طول سفر خود از خدمات آنها استفاده کنند تا دغدغه‌ای بابت کیفیت بالای خدمات نداشته باشند. برای مثال زمانی که درباره سوغات یزد به ویژه صنایع دستی برندسازی شود قطعا گردشگری که وارد یزد می شود با برند صنایع دستی که قبلا آشنا شده ارتباط برقرار می کند و برای مثال از ترمه ای خریداری می کند که پیش از این نام آن را شنیده و از کیفیت آن مطلع است.

این فعال گردشگری برندسازی را قابل تعمیم به همه بخش های گردشگری یزد دانست و اضافه کرد: این برند سازی در بخش گردشگری شهری، گردشگری غذا، گردشگری آژانس‌های مسافرتی و گردشگری هتل‌ها تاثیر خود را نشان می دهد برای مثال بسیاری از گردشگرانی که وارد یزد می شوند از مسیرهای گردشگری که برند شده اند استقبال می کنند و به آژانس های مسافرتی که این مسیرها را در برنامه دارد و مراکز اقامتی که با نام آنها آشنا هستند را معرفی می کنند، به بازدید از یزد می پردازند.

معرفی برند شاخص یزد یکی از گام های مهم اما مغفول در صنعت گردشگری این استان تاریخی زیبا است که باعث شده است تعاریف متنوع و متعددی از یزد در دنیا مطرح باشد در حالیکه با یک برند شاخص و معتبر می توان همه خدمات صنعت گردشگری را به مخاطبان ارائه کرد و نامی ماندگار از یزد در دنیا معرفی کرد که هرگز از یاد گردشگران نرود.

کد خبر: ۳۰۳٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha