۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
ظرفیت صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به عراق را داریم
رئیس اتاق ایران:

ظرفیت صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به عراق را داریم

رئیس اتاق ایران گفت: اگر دولت حمایت های لازم را داشته باشد، می‌توانیم صادرات غیرنفتی خود به عراق را از ۱۰ میلیارد دلار امروز تا ۲ برابر افزایش دهیم.

به گزارش بازار، صمد حسن‌زاده، امروز در نشست شورای رؤسای اتاق‌های سراسر کشور با اشاره به نشست هیأت رئیسه اتاق با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این جلسه توضیحاتی درباره اتاق ایران و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است، ارائه شد. آقای وزیر نیز درباره رایزنان بازرگانی و چگونگی انتخاب آنها پیشنهادهایی مطرح کرد که باید بررسی شوند.

وی در رابطه با سفر به عراق همراه با رئیس‌جمهور افزود: با توجه به شرایطی که در کشور عراق حاکم است، معتقدم فعالان بخش خصوصی ایران می‌توانند در حوزه ساخت‌وساز، صدور خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و… در عراق فعالیت تجاری داشته باشند.

حسن‌زاده اضافه کرد: اگر در خصوص توسعه روابط تجاری با عراق، دولت حمایت‌های لازم را داشته باشد، می‌توانیم صادرات غیرنفتی خود به این کشور را از ۱۰ میلیارد دلار امروز تا ۲ برابر افزایش دهیم.

رئیس اتاق ایران اظهار کرد: بالغ بر ۴۰ شرکت در حوزه خدمات فنی و مهندسی که پیش از حضور داعش در عراق سرمایه‌گذاری کرده بودند برابر با ۹۰۰ میلیون یورو از دولت این کشور طلب دارند و از آن زمان نتوانستند طلب خود را وصول کنند. البته در آن زمان بانک توسعه صادرات بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو تسهیلات در اختیار این شرکت‌ها قرار داد تا بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کنند چون از نظر منابع در گردش دچار مشکل شده بودند.

وی افزود: در سفری که رئیس جمهور به عراق داشت، آسیب‌های جدی که به این شرکت‌ها وارد شد و دیگر جزئیات موضوع را در حضور مسئولان دو دولت مطرح و تشریح کردیم.

حسن‌زاده گفت: برای حل آن هم فرصت یک ساله‌ای گرفتیم تا حساب‌های بلوکه شده این افراد نزد بانک‌ها باز شود و نمایندگانی از دو طرف کارگروهی را تشکیل دهند و طی این دوره یک ساله زمینه بازپرداخت مطالبات معوق شرکت‌های ایرانی را مهیا کنند.

کد خبر: ۳۰۳٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha