۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
رشد ۱.۲ همتی صادرات روغن موتور صنعتی شسپا| درآمد نفت سپاهان در مرداد از ۲ هزار میلیارد هم فراتر رفت
بازار گزارش می دهد

رشد ۱.۲ همتی صادرات روغن موتور صنعتی شسپا| درآمد نفت سپاهان در مرداد از ۲ هزار میلیارد هم فراتر رفت

ارز آوری صادرات روغن موتور های صنعتی نفت سپاهان برای کشور از ابتدای امسال تا پایان مرداد ۲.۱۲ همت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱.۲ همت رشد نشان می دهد.

بازار، گروه آب و انرژی: صورت های مالی نشان می دهد که نفت سپاهان با سرمایه ثبت شده ۵۶۰۰۰۰۰۰ میلیون ریالی عملکرد خوبی در زمینه فروش داخلی و صادراتی داشته و توانسته درآمدهای ارزی کشور را حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بهبود ببخشد.

بررسی های کدال حاکی از این است که مجموع فروش (داخلی و خارجی) شسپا از ابتدای سال تا پایان مرداد ۹.۷۸ همت بوده که در مقایسه با درآمد ۸.۱۹ همتی مدت مشابه سال گذشته حدود ۱.۶ همت بهبود بخشیده شده است. آمار نشان می دهد که ۲.۲ از درآمد نفت سپاهان در ۵ ماه گذشته مربوط به عملکرد این مجتمع در مرداد امسال بوده است

بررسی های کدال حاکی از این است که مجموع فروش (داخلی و خارجی) شسپا از ابتدای سال تا پایان مرداد ۹.۷۸ همت بوده که در مقایسه با درآمد ۸.۱۹ همتی مدت مشابه سال گذشته حدود ۱.۶ همت بهبود بخشیده شده است. آمار نشان می دهد که ۲.۲ از درآمد نفت سپاهان در ۵ ماه گذشته مربوط به عملکرد این مجتمع در مرداد امسال بوده است.

البته رشد درآمدها محدود به امسال نمی شود طوری که این تولید کننده روان کار درآمد خود را از ۱۸ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رساند که از رشد ۲۶.۷ درصدی خبر می دهد.

صادرات مهم ترین رویکرد شسپا

روغن‌های بنزینی، دیزلی، صنعتی و روغن های پایه اکسترک و گروه پارافین محصولات اصلی تولیدی در مجتمع نفت سپاهان است که سهمی حدود ۳۳ درصدی از بازار دارد. آنگونه که امین دهقان مدیرعامل شسپا می گوید این شرکت حدود ۶۸ درصد تولیدات خود را صادر می کند ۳۲ درصد آن را نیز در بازار داخلی عرضه می کند همین مساله باعث شده که درآمد صادراتی این تولیدکننده روان کار از فروش داخلی آن بیشتر باشد. بررسی کدال نشان می دهد که مقدار صادرات این مجتمع از ۴.۶۵ همت در سال گذشته به ۵.۵ همت در امسال رسیده که نشان دهنده رشد حدود ۹۰۰ میلیاردی است.

گفتنی است کشورهای هند، چین، پاکستان، افغانستان، امارات، عراق و سوریه از مقاصد صادراتی به شمار می روند.

بار اصلی درآمد صادراتی نفت سپاهان را روغن های صنعتی به دوش می کشد. آنگونه که صورت های مالی نشان می دهد نفت سپاهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده روغن های صنعتی در خاورمیانه، ۴۷ هزار و ۲۴۶ تن از این محصول صادر کرده است. لازم به یادآوری است که صادرات این محصول در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ هزار و ۵۹۱ تن بوده است. ارز آوری صادرات روغن موتور های صنعتی نفت سپاهان برای کشور ۲.۱۲ همت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱.۲ همت رشد نشان می دهد.

جمع فروش داخلی شسپا از ۹۱ هزار و ۹۷۷ تن در ۵ ماهه ابتدایی سال گذشته به ۹۶ هزار و ۳۹۴ تن در امسال رسیده است. هم زمان با افزایش تناژی ارزش فروش داخلی این پالایشگاه هم رشد حدود ۷۱۰ میلیاردی را تجربه کرده است

هم زمان با رشد صادرات، فروش داخلی سپاهان هم روزهای خوبی را سپری می کند. طوری که گزارش های کدال حاکی از این است که جمع فروش داخلی شسپا از ۹۱ هزار و ۹۷۷ تن در ۵ ماهه ابتدایی سال گذشته به ۹۶ هزار و ۳۹۴ تن در امسال رسیده است. هم زمان با افزایش تناژی ارزش فروش داخلی این پالایشگاه هم رشد حدود ۷۱۰ میلیاردی را تجربه کرده است. درآمد حاصل از فروش نفت سپاهان از ابتدای امسال تا پایان مرداد چیزی حدود ۴ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان بوده این در حالی است که این شاخص در مدت مشابه سال گذشته ۳ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان گزارش شده بود.

لازم به یادآوری است که از ابتدای سال مالی تا پایان مرداد امسال ۱۶ هزار ۴۳۱ تن روغن موتور بنزینی تولید و ۱۸ هزار و ۲۷۷ تن از این محصول توسط نفت سپاهان روانه بازار شده است. درآمد حاصل از فروش این محصول برای شسپا حدود یک هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان بوده است.

جالب است که بدانید نفت سپاهان مقدار تولید و عرضه روغن موتوری دیزلی را در امسال را حدود ۱۵۰۰ تن افزایش داده و ۸۶۲ میلیارد تومان از این محصول روانه بازار کرده است.

تولید روغن های صنعتی هم در امسال رشد حدود ۵۰۰ تنی را تجربه کرده است. گزارش های منتشر شده در کدال حاکی از این است که این پالایشگاه روغن سازی در ۵۶۲ میلیارد تومان روغن صنعتی در بازار داخلی عرضه کرده است.

کد خبر: ۳۰۳٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha