۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
ضرورت داده‌کاوی برای کاهش ضایعات بخش کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

ضرورت داده‌کاوی برای کاهش ضایعات بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی در طول زنجیره تولید و توزیع از بین می‌رود،گفت: اتلاف محصولات کشاورزی در ایران نیازمند داده‌کاوی و به کارگیری فناوری است.

به گزارش بازار، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) با اشاره به آمارهای فائو گفت: اتلاف ۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران نیاز به فناوری و داده‌کاوی برای کاهش ضایعات دارد.

وی افزود: این میزان اتلاف معادل غذای ۹ میلیون نفر است و باید به کمک فناوری‌های جدید و تحلیل داده‌ها، می‌توان ضمن بهینه‌سازی فرآیند تولید و توزیع، ضایعات غذایی را نیز به طرز چشم‌گیری کاهش داد.

وی ادامه داد: اگر کشور بتواند ضایعات محصولات کشاورزی را به نصف کاهش دهد، حدود ۲۴ میلیون تن به محصولات کشاورزی و غذایی کشور اضافه می‌شود.

رئیس سازمان تات با تأکید بر سختی کار در تولید محصولات کشاورزی به‌خصوص گندم، تصریح کرد: ۴۰ درصد تأمین کالری روزانه جامعه با گندم صورت می‌گیرد و نقش این محصول در شرایط جهانی کنونی، به عنوان سپری سیاسی، اهمیت بیشتری یافته است.

وی اظهار کرد: برای کاهش این ضایعات قابل توجه، تغییر در فرهنگ مصرف امری ضروری است که می‌تواند از طریق همکاری با رسانه‌ها محقق شود.
خیام‌نکویی عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند در ترویج مصرف غذاهای سالم نظیر نان کامل و آگاه‌سازی در مورد ظرفیت‌های طبیعی کشور نقش بسزایی ایفا کنند.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در بخش ضایعات حوزه کشاورزی، بر ضرورت متمرکز شدن ایده‌ها بر روی این چالش‌ها تأکید کرد و گفت: با یک رویکرد قوی و برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم به راه‌حل‌های مناسب برای کاهش ضایعات و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دست یابیم.

معاون وزیر در سازمان تات گفت: در این راستا، مسئولان دولتی نیز بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و مکانیزاسیون تأکید دارند، زیرا سرمایه‌گذاری و رسوخ دانش در این حوزه مهم می‌تواند از بروز خسارت جلوگیری کرده و در افزایش راندمان تولید، نقش‌آفرینی کند.

کد خبر: ۳۰۳٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha