۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
بازتاب منفی عملکرد هیات مدیره شرکت های بورسی در معاملات
بازار گزارش می دهد؛

بازتاب منفی عملکرد هیات مدیره شرکت های بورسی در معاملات

بازار ابتدای روز شنبه معاملات مثبتی را شروع کرد، اما در ادامه به دلیل بازتاب منفی عملکرد هیات مدیره شرکت های بورسی در معاملات و همچنین گزارش ها از بازار جهانی معاملات بورس را به سمت منفی پیش برد.

بازار؛ گروه بورس: امروز بازار در حالی شروع شد که خبرهای منفی درباره پاداش نجومی هیات مدیره بانک ها تا حدودی جو معاملات این گروه را منفی کرد. از طرف دیگر موسسه های بین المللی پیش بینی های نزولی از قیمت نفت داشتند این خبر نیز گروه های پالایشی را با جو منفی همراه کرد. به طور کلی معاملات بورس متعادل و منفی شد. چراکه سهام براساس شرایط بنیادی معامله می‌شوند و مادامی که شرایط بنیادی کلان و خرد شرکت‌ها بهبود پیدا نکند نوسانات مثبت کوتاه مدتی خواهد بود.
در سال های اخیرحاشیه سود شرکت‌ها کم شده و در کنار آن نرخ بهره رسمی نیز در ایران رکورد تاریخی زد و برای اولین بار به صورت رسمی اعداد بالای ۳۰ درصد تجربه شد. در همین دوران ریزش و رکود برخی از نمادهای خصوصا کوچک و متوسط به طرزی افت پیدا کرده‌اند که با کوچکترین گزارشی تازه بازار متوجه می‌شود چقدر ارزان‌فروشی می‌کرده است. در بین این نمادها گزینه‌های زیادی هستند که قفل صف خرید شده‌اند و حجم مبنا نمی‌خورند. در روزهای آتی اینگونه نمادها باز هم مثبت خواهند بود چرا که بیش از حد منفی شده‌اند. اما در طرف مقابل نمادهای بزرگ و پر تراکنشی وجود دارند که رشد کرده‌اند و اتفاقا افت زیادی نیز نکرده بودند. درواقع بازار با یک دوگانه‌ای طرف است که نمادهای کوچک و متوسط‌ها جذاب برای رشد وجود دارند اما مورد اعتماد نیستند و بزرگ‌های پرتراکنش نیز دلیلی برای رشد ندارند.

از آنجایی که بازار با کمی مثبت آغاز کرد ولی رفته‌رفته از شدت مثبت کاسته شد و حتی بازار زیر فشار جدی فروش قرار گرفت. در کل بازار مشکلات ساختاری دارد و عدم جذب جریان پول به واسطه کاهش جذابیت‌های پیرامونی مهمترین دلیلی است که درک نمی‌شود. در ادامه همین مسیر تحولات اقتصادی و بازارهای جهانی اثرش بر معاملات پررنگ‌تر خواهد شد. مهم‌ترین رویداد شاید مواجه شدن بازار با واکنش و محک خوردن تقاضا و فشار عرضه باشد

با توجه به اینکه ریزش نفت آغاز شده به نظر با این شرایط احتمال این که دلار، اصلاحات مثبت قیمتی قوی‌تری در بودجه داشته باشد و نرخ‌های پایین برای آن به فراموشی سپرده شود بازتاب آن در بورس تاثیر می گذارد. همچنین افت قیمت نفت لزوم اصلاحات اقتصادی را برای کشور قوی‌تر و بیشتر خواهد کرد

باید توجه داشت که آرام آرام شهریور به پایان می رسد و مهر پررویدادی را خواهیم داشت که ابتدای آن گزارش ماهانه شهریور و سپس گزارش‌های مهم ۶ماهه خواهد بود. در حال حاضر بیشتر چشم بازار به تغییرات نرخ نیما دوخته شده است. البته این هفته روند بازارهای جهانی هم کمی بیشتر مورد توجه خواهد بود. با توجه به اینکه ریزش نفت آغاز شده به نظر با این شرایط احتمال این که دلار، اصلاحات مثبت قیمتی قوی‌تری در بودجه داشته باشد و نرخ‌های پایین برای آن به فراموشی سپرده شود بازتاب آن در بورس تاثیر می گذارد. همچنین افت قیمت نفت لزوم اصلاحات اقتصادی را برای کشور قوی‌تر و بیشتر خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع بازار سهام نیز به آن واکنش نشان خواهد داد.

تامل سرمایه گذاران برای ورود به معاملات بورس

محدودیت دامنه در ضعف معاملات بورس بی تاثیر نیست. در شرایط کنونی به عقیده بسیاری دامنه نوسان موجب تعادل سریع‌تر و زودتر بسیاری از نمادها شده است. با این حال در این کشاکش و وزن کشی عرضه و تقاضا جریان پول باز هم ترجیح داده است که کمی صبر کند و تحولات قوی‌تر و بیشتری را ببیند. برخی برای این عقیده‌اند که نیاز به یک دست به دست شدن سهام است بعد دوباره مسیر رشد بورس با خبرهای بهتر آغاز می‌شود. در واقع با توجه به اینکه برخی نمادها در ده روز گذشته حدود ۲۰ درصد رشد داشته اند برای همین شاید دست به دست شدن‌ها سهام دو یا سه روزی طول بکشد و بعد با یک شوک خبری اوضاع بهتر شود.
بازار به یک شوک قوی اقتصادی که خود را بتواند در گزارش‌ها نشان دهد نیاز دارد. باید هر چه سریعتر شاهد تحولات و تغییرات مهم بنیادی باشیم که بازار را به سمت امیدواری به آینده و چشم‌انداز آتی سوق دهد. البته یک نکته دیگر را نیز در نظر داشته باشید بازار تقریبا در روزهای انتهای خرداد و همچنین روزهای میانه مرداد بعد از دو منفی سنگین جدی کف قیمتی خود را زد و از آنجا بلند شد.

سرمایه گذاران هم اکنون بین نمادی که در آن اصلاح قیمت صورت گرفته و یک سهم که پی به ای فعلی یا فوروارد پایین را نشان می‌دهد و اصلاحی را نداشته است کماکان سراغ دومی می رود و به جریان سود و پی به ای وزن بیشتری می‌دهد

در حال حاضر هدف دامنه نوسان ۴ می‌تواند تارگت معقول و منطقی برای بازار باشد، زیرا همین حالا نیز ضعف معاملات و به نوعی ضعف تقاضا در بازار دیده می‌شود. هرچند خبرها حاکی از آن است که دامنه نوسان تا پایان شهریور در محدوده ۳ درصد باقی می ماند و برای اعداد قوی‌تر و بیشتر و افزایش دامنه نیازمند یک سلسله اتفاقات و جریان مثبت خواهیم بود. به عبارت دیگر بهبود خبرهای بنیادی و اقتصادی و آرامش نسبی سیاسی و افزایش ارزش و حجم معاملات، افزایش تعداد معاملات و تعداد خریداران و فروشندگان مقدمه بازگشت دامنه معاملاتی بالاست. در این مسیر اولین سیگنال قوی که از کدال صادر شود و نشان دهنده ارزندگی قیمت‌ها در بازار سهام خواهد بود و جریان پول وارد بازار می شود. چراکه با توجه به تحولات بنیادی شاخص در محدوده حمایتی قرار دارد و ریسک معامله گران را تهدید نمی‌کند.

این مقطع فرصت بسیار خوبی برای چینش پورتفو است تا با کمک فضای فعلی بازار و پتانسیل احتمالی هفته‌ها و ماه‌های آتی بیشترین بازدهی عاید سهامداران شود. قطعاً نقش گزارش‌دهی اخیر شرکت‌ها و چشم‌انداز سودآوری در آن بسیار مهم و حیاتی است. سرمایه گذاران هم اکنون بین نمادی که در آن اصلاح قیمت صورت گرفته و یک سهم که پی به ای فعلی یا فوروارد پایین را نشان می‌دهد و اصلاحی را نداشته است کماکان سراغ دومی می رود و به جریان سود و پی به ای وزن بیشتری می‌دهد.

ریاست جدید سازمان باید وامدار ذینفعان و بازیگران باشد نه دولت و وزیر. درواقع وقتی ریاست سازمان خود را بدهکار اعتماد ذینفعان و بازیگران اصلی بازار بداند، مطمئناً مجبور خواهد بود در مسیر آنها گام بردارد و بازاری شفاف ایجاد کند و مقابل زیاده خواهی های دولت بایستد. به طور قطع کسری بودجه مهمترین چالش دولت چهاردهم است. حالا باید دید که رئیس جدید سازمان بورس چقدر می تواند در راستای منافع سهامداران بورس مانع از فشار دولت به بورس از طریق انتشار اوراق با نرخ های بالا شود به ویژه آن که با کاهش سهم نفتی صندوق توسعه قرار است 350 همت به بودجه عمرانی در سال جاری اضافه شود و فرصت نفس کشیدن برای بازار سهام فراهم خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۳٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha