۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
تعاملات ایران و ترکمنستان به نفع منطقه است | قفل شدن تجارت چمدانی از اینچه برون
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان:

تعاملات ایران و ترکمنستان به نفع منطقه است | قفل شدن تجارت چمدانی از اینچه برون

گرگان- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه دلیل قفل شدن مرز اینچه برون بی‌تدبیری مسئولان بود خواستار ارتقاء تعاملات ایران و ترکمنستان شد.

به گزارش خبرنگار بازار، رمضان بهرامی، در نشست هم‌اندیشی با مجمع نمایندگان گلستان ضمن تاکید بر لزوم برقراری ارتباط و مراودات مالی و تجاری با ترکمنستان اظهار کرد: در حال حاضر ۴۳۰ میلیون دلار صادرات به و ۳۸ میلیون دلار واردات از کشور ترکمنستان انجام می شود، که این آمار بسیار مثبت و چشمگیر است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان افزود: تراز تجاری ما به ترکمنستان یک به ۱۵ و تراز بسیار خوبی برای صادرکننده است ولی تراز سختی برای واردکننده است.

او همچنین با تأکید بر این که ضروری است کالاهای مشابهی که ترکمنستان تامین کننده آن است از این کشور خریداری شود، اظهار کرد: در سایه حمایت از کالاهای اولیه ترکمنستان، صادرات ما نیز روز به روز ارتقاء می‌یابد.

او ادامه داد: تضمین و تعمیق دوستی به عهده اتاق مشترک است و هر تاجر و بازرگان ترکمنستانی که در ایران مشکل داشته باشد باید او را یاری کرد.

بهرامی با بیان اینکه دلیل قفل شدن اینچه برون بی‌تدبیری مسئولان بود اظهار کرد: در اینچه برون مسافر چمدانی با حمل ۵۰ کیلو بار می‌آید و زمانی‌که می‌خواهد از این منطقه برود ایست بازرسی فرد و اموالش را می‌گیرد و او را به تعزیرات می‌برد؛ در این شرایط حدود دو هزار نفر بیکار می‌شوند.

رئیس خانه صنعت گلستان در ادامه این نشست، تصریح کرد: جاده اینچه برون برای تجارت مناسب نبوده و یک جاده کشاورزی است؛ اگر با بهبود جاده ترانزیت از این مسیر شکل بگیرد اتفاقات خیلی بهتری در انتظار این دولت خواهد بود.

بهرامی در توضیح مزیت های این مسیر گفت: در گذشته که تجارت بیشتری فعال بود، ۱۰۰ دستگاه از کامیون‌های ترکیه به گنبد می‌آمدند توقف می کردند و همه ساکنان از تعمیرگاه تا سرویس های غذایی از حضور آن ها بهره می بردند که متأسفانه با حذف ترانزیت فعال، بسیاری از این شغل‌ها ازدست رفت؛ اما در حال حاضر نیز فصل جدیدی روی کار است و مسئولان با جدی‌تر گرفتن این موضوع می‌توانند کمک کنند تا رونق به منطقه بازگردد.

او با تأیید حمایت همه جانبه آقای دادستان و ارائه کردن مصوبه اقتصاد مقاومتی، یاری دیگر مسئولان را در این رابطه خواستار شد و اضافه کرد: در استان می‌توان با حمایت همه جانبه حدود ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داشت.

کد خبر: ۳۰۳٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha