۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
داستان پر پیچ و خم‌ استقلال مس سونگون آذربایجان
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

داستان پر پیچ و خم‌ استقلال مس سونگون آذربایجان

تبریز- رئیس کمیسیون صنایع مجلس در خصوص سوگیری خود درباره استقلال شرکت مس سونگون آذربایجان، گفت: موضوع مس آذربایجان در دوره نهم مجلس کلید خورد و شرکت مس مولیبدن آذربایجان بر این اساس تاسیس شد.

به گزارش بازار، رضا علیزاده در جمع خبرنگاران ادامه داد: دوره یازدهم مجلس، استقلال مس سونگون به مطالبه عمومی تبدیل شد و تمام مسئولان آن دوران و رسانه‌ها استقلال مس آذربایجان را در سفر استانی رئیس جمهور وقت مطرح کردند که در ادامه یک شرکت کاغذی دیگر به نام مس آذربایجان ثبت شد و در سفر دوم رئیس جمهور نیز اعلام شد که این شرکت مستقل شده است اما واقعیت متفاوت بود.

وی با بیان اینکه چند بار برای برگزاری جلسه کارشناسی کردن نحوه استقلال و قوانین حاکم بر این درخواست دادم اما محقق نشد، افزود: اگر انتظار داریم که استقلال شرکت مس سونگون آذربایجان به معنای این است که مس را به آذربایجان می‌دهند، برداشت اشتباهی است زیرا سهامداران شرکت صنایع مس ایران مشخص هستند.

علیزاده ادامه داد: مس سونگون بخشی از شرکت صنایع مس ایران است و پس از استقلال نیز مالکان آن همچنان مالکان شرکت صنایع مس ایران خواهند بود، استقلال این شرکت می‌تواند کمک کند تا بخشی از تصمیم گیری‌ها با استقرار هیات مدیره در آذربایجان شرقی انجام بگیرد و تفویض اختیار شود.

وی اظهار کرد: برای استقلال واقعی شرکت مس آذربایجان باید انتقال دارایی انجام شود که مالیات این نقل و انتقال ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است در حالی که سهامداران دلیلی برای پرداخت این حجم از مالیات ندارند.

وی با بیان اینکه عابدین خرّم، استاندار فقید آذربایجان شرقی درخواست معافیت از این مالیات را داد که مورد قبول واقع نشد، گفت: در هفته دوم استقرار رئیس جمهور چهاردهم و جلسه با اعضای مجمع نمایندگان استان، موضوع استقلال مس آذربایجان مطرح شد که در این جلسه نیز گفتم که به جای چرخه معیوب، یک تیم کارشناسی با حضور نمایندگان مجلس و اتاق بازرگانی تشکیل یابد تا این موضوع به صورت کارشناسی به نتیجه برسد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت صنایع مس ایران در استان کرمان ثبت شده و بر اساس قانون نیز حقوق دولتی معادن زیرمجموعه یک شرکت باید به محل ثبت شرکت واریز می‌شود و هم‌چنین قانون می‌گوید درصدی از این حقوق را باید برای توسعه شهرستان‌ها اختصاص داد در حالی که کرمان این درصد را به ما نمی‌دهد و در شهرستان‌های دیگر هزینه می‌کند و ما با فشارها می‌توانیم فقط بخشی از این پول را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته بالای ۲۰ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی مس سونگون به اداره دارایی کرمان واریز شده که سه هزار میلیارد ریال آن باید به استان بازگردد.

وی افزود: یک درصد فروش سالیانه و یک تا ۱.۵ درصد عوارض آلایندگی مس سونگون که باید طبق قانون برای هزینه‌های شهرستان تخصیص یابد نیز از سوی خزانه به حساب اداره دارایی کرمان واریز نمی‌شود و اگر هم واریز شود به ورزقان نمی‌رسد.

علیزاده گفت: پیگیر هستیم تا به جای واریز این مبالغ سهم مس سونگون به اداره دارایی کرمان به دارایی آذربایجان شرقی واریز شود و همزمان نیز موضوع استقلال یافتن مس سونگون را ادامه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: موافق استقلال شرکت مس سونگون هستم اما باید از راه کارشناسی انجام گیرد و پروژه‌های توسعه‌ای معدن نیز در کنارش ادامه یابد.

وی در خصوص رای اعتماد مجلس به تمام اعضای کابینه دولت چهاردهم، اظهار کرد: همانطور که مجلس از دولت حمایت کرده است، اگر ظرف چند ماه آینده مجلس نتواند بازخورد مناسبی از کابینه دولت بگیرد، برخوردهای جدی خواهد داشت.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، علت عدم توسعه شهرستان ورزقان را مشکل جاده دسترسی آن عنوان کرد و افزود: با تکمیل پروژه‌های جاده‌ای، این شهرستان از تنگنا خارج شده و رینگ جدید گردشگری در استان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به پیگیر ساخت استادیوم فوتبال پنج هزار نفری و راه اندازی تیم‌های حرفه‌ای والیبال و فوتبال در ورزقان، تاکید کرد: عقب ماندگی بسیاری در تکمیل راه‌های روستایی و جاده‌ای ورزقان داریم که در جلسه‌ای با بنیاد مسکن مقرر شد تا پنج هزار تن قیر برای روستاهای شهرستان اختصاص یابد.

علیزاده با اشاره به مشکل نبود بودجه برای تکمیل پروژه‌های عمرانی، گفت: تحریم‌ها از یک سو و کاسبان تحریم‌ها از سوی دیگر به خاطر نبود شفافیت، ایجاد مشکل شده است.

کد خبر: ۳۰۳٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha