۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
لزوم تربیت نیروی متخصص در اقتصاد آبی
اقتصاد آبی مسیری ناگزیر در توسعه پایدار

لزوم تربیت نیروی متخصص در اقتصاد آبی

اقتصاد آبی به کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مسیری را ارائه می دهد تا از منابع غنی دریایی خود را به گونه ای استفاده کنند که هم رشد اقتصادی و هم حفظ محیط زیست را ارتقا دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با راهبردی ترین آبراه ها و دریاهای دریایی جهان احاطه شده است که از سواحل خلیج عربی و دریای سرخ تا دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس را در بر می گیرد. از نظر تاریخی، آنها منطقه را به عنوان محوری برای تجارت و گردشگری قرار داده اند، علاوه بر این، گنجینه های دریایی فراوانی و فرصت های گسترده ای برای انرژی های تجدیدپذیر دریایی، اکوتوریسم و شیلات پایدار ارائه می دهند. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به درستی اقتصاد آبی - فعالیت های اقتصادی مرتبط با اقیانوس ها و دریاها - را به عنوان مرز اقتصادی جدید به تصویر می کشد و تخمین می زند که تا سال ۲۰۳۰ به ۳ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت که تقریباً ارزش فعلی آن را دو برابر خواهد کرد.
در حال حاضر، بسیاری از چالش‌های پیچیده پیش روی اقتصاد آبی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا حل نشده باقی مانده است. عوامل استرس زا ناشی از تغییرات آب و هوایی در حال حاضر اثرات مخاطره آمیزی دارند و مطالعه سازمان ملل بیان می کند که ۹۰ درصد از گرمای تولید شده توسط انتشار دی اکسید کربن قبلاً توسط اقیانوس های جهان جذب شده است. اثرات متعاقب آن منجر به افزایش سطح دریاها، گرمتر شدن اقیانوس ها و افزایش فرسایش سواحل می شود که به نوبه خود بر تنوع زیستی و شیلات تأثیر می گذارد. علاوه بر این، افزایش دما نیز اثرات بی‌سابقه‌ای مانند ذوب یخ‌ها، امواج گرمای دریایی و اسیدی شدن اقیانوس‌ها را به همراه دارد.
مسائل دیگری نیز مانند صید بی رویه، آلودگی پلاستیکی و تخریب صخره های مرجانی و حرا، اقیانوس ها و آب های ساحلی را تشدید می کند. با وجود درگیری‌ها در سال‌های اخیر، تنش‌های ژئوپلیتیکی منطقه اجرای تلاش‌های هماهنگ مدیریت دریایی در سراسر مرزها را دشوار می‌کند.

از آنجایی که کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در تلاش برای رشد صنعت گردشگری ساحلی هستند، انگیزه دادن به کسب و کارها برای اتخاذ شیوه ها و فناوری های پایدار برای ایجاد تأثیر مثبت بر منابع دریایی و اکوتوریسم بسیار مهم است

با این حال ارزش این را دارد که نگاهی دقیق‌تر به این داشته باشیم که چگونه کشورهای منطقه مسیری را برای اقتصاد آبی خود از طریق مجموعه‌ای از سیاست‌های نوآورانه و پایدار ترسیم می‌کنند. تعهد امارات متحده عربی به نوآوری، حوزه تحقیق و توسعه دریایی را در برگرفته است - با تعدادی از مراکز تحقیقاتی پیشرو که راه حل های پیشگامی را ایجاد می کنند از جمله مرکز تحقیقات دریایی شیخ خلیفه، موسسه اقیانوس ها دانشگاه سوربن ابوظبی و آزمایشگاه زیست شناسی دریایی برت در ابوظبی. این مراکز با چندین ذینفع محلی، منطقه ای و جهانی برای پیشرفت علم دریایی در منطقه همکاری می کنند.
آژانس محیط زیست ابوظبی سال گذشته اولین اکتشاف تحقیقاتی جوی خود را در خلیج عربی با کشتی تحقیقاتی دریایی خود به نام Jaywun به پایان رساند. این ماموریت برای اولین بار در جهان بود که تحقیقات جوی را از اسپانیا تا ابوظبی انجام داد و ۲۵ کشور و هشت دریا را در یک سفر ۱۰۰۰۰ کیلومتری تحت پوشش قرار داد.
در عربستان سعودی، بسیاری از پروژه‌های بزرگ به دلیل مقیاس چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها و تأثیرات آنها در صدر اخبار قرار گرفته‌اند و راه‌حل‌های بسیاری را در زمینه‌های گردشگری دریایی، شیلات پایدار و حفاظت از دریا باز می‌کنند. یکی از پروژه های توسعه بزرگ پادشاهی، پروژه دریای سرخ است که شامل یک مقصد گردشگری لوکس است که پایداری محیط زیست و حفظ اکوسیستم دریایی را تضمین می کند.

عربستان سعودی همچنین خانه هشتمین جامعه بزرگ صخره های مرجانی جهان است که در حدود ۶۶۶۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. در اوایل سال جاری، دولت بزرگترین پروژه احیای مرجان در جهان توسط دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله برای احیای مرجان ها را اعلام کرد. این پادشاهی همچنین دارای ۲۰۴ کیلومتر مربع از جنگل های سرسبز حرا است و برای حفظ این گنجینه زیست محیطی، پروژه نهالستان حرا را با هدف کاشت ۵۰ میلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ راه اندازی کرده است.

استفاده کامل از پتانسیل عظیم اقتصاد آبی، دولت‌های خاورمیانه و شمال آفریقا را ملزم می‌کند تا بسیاری از سیاست‌ها و سیستم‌های نظارتی خود را به طور اساسی تغییر دهند

در مکانی دیگر، پروژه بازسازی صخره های مرجانی چشمگیر عمان (Tharwa) در حال انجام است. هدف از آن بازسازی صخره های مرجانی آسیب دیده است که برای حیات دریایی و حفاظت از ساحل بسیار مهم هستند. و مراکش مناطق حفاظت شده دریایی را برای مدیریت موثر شیلات، تضمین پایداری طولانی مدت شیلات خود و در عین حال حفاظت از تنوع زیستی دریایی ایجاد کرده است.
استفاده کامل از پتانسیل عظیم اقتصاد آبی، دولت‌های خاورمیانه و شمال آفریقا را ملزم می‌کند تا بسیاری از سیاست‌ها و سیستم‌های نظارتی خود را به طور اساسی تغییر دهند و از تعهدی پرشور برای حفظ چشم‌انداز زیست‌محیطی منحصربه‌فرد منطقه اطمینان حاصل کنند.
مجموعه متنوعی از راه‌حل‌ها در دسترس است که هر کدام جنبه‌های مختلف اقتصاد آبی را برآورده می‌کنند. آغاز یک پروژه برنامه ریزی دریایی دقیق برای ترسیم خوشه ها و منابع دریایی به طور موثر و ایجاد تعادل بین فعالیت های اقتصادی با اهداف حفاظتی حیاتی است. این امر باید همراه با سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در سیستم‌های نظارتی پیشرفته باشد که می‌توانند منابع دریایی و سلامت اکوسیستم را در هر مقطع زمانی برای سیاست‌گذاری، تنظیم مقررات و آینده‌نگری صنعت ردیابی کنند. تلاش‌های حفاظتی باید در خط مقدم این تعهد باشد و از شناسایی مناطق حفاظت‌شده دریایی، کنترل آلودگی، برنامه‌های بازسازی و فن‌آوری‌های کشتیرانی سبز که انتشارات مضر کمتری دارند، اطمینان حاصل کند.

همانطور که تمرکز جهانی به سمت توسعه پایدار تغییر می کند، اقتصاد آبی به کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مسیری را ارائه می دهد تا از منابع غنی دریایی خود به گونه ای استفاده کنند که هم رشد اقتصادی و هم حفظ محیط زیست را ارتقا دهد

از آنجایی که کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در تلاش برای رشد صنعت گردشگری ساحلی هستند، انگیزه دادن به کسب و کارها برای اتخاذ شیوه ها و فناوری های پایدار برای ایجاد تأثیر مثبت بر منابع دریایی و اکوتوریسم بسیار مهم است. همچنین معرفی سیاست‌ها و مقرراتی که شیوه‌های پایدار مرتبط با ماهیگیری را تضمین می‌کند، به منظور محدود کردن صید بی‌رویه و تضمین زنده ماندن طولانی‌مدت ذخایر ماهی، به‌ویژه در پس‌زمینه اثرات تغییرات آب و هوا حیاتی است.
در این راستا، پروژه های آبزی پروری مکمل ذخایر شیلات در بسیاری از کشورهای تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی است. توجه به حفاظت از تنوع زیستی دریایی نیز ضروری است.تربیت نیروی کار شایسته در اقتصاد آبی که دارای مهارت های تخصصی در مدیریت انواع پروژه های اقتصاد آبی از جمله مدیریت فناوری های دریایی، تحقیق و نظارت و مدیریت پروژه های خاص باشد، بسیار مهم خواهد بود.
همکاری با بازیگران منطقه ای و جهانی، علاوه بر بخش خصوصی و مؤسسات دانشگاهی، با گرد هم آوردن تلاش های جمعی کارشناسان موضوعی مختلف در پروژه های اقتصاد آبی، ایده راه حل های مناسب را به حداکثر می رساند. مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی دریایی و نوآوری‌های فن‌آوری به‌منظور ارائه راه‌حل‌های پیشگام، بسیار مهم خواهد بود.
همانطور که تمرکز جهانی به سمت توسعه پایدار تغییر می کند، اقتصاد آبی به کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مسیری را ارائه می دهد تا از منابع غنی دریایی خود به گونه ای استفاده کنند که هم رشد اقتصادی و هم حفظ محیط زیست را ارتقا دهد.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha