۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
کاهش اختلافات و کلاهبرداری‌ها با ثبت معاملات اموال غیرمنقول در سامانه کاتب
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داد:

کاهش اختلافات و کلاهبرداری‌ها با ثبت معاملات اموال غیرمنقول در سامانه کاتب

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و عضو کمیسیون املاک اتاق اصناف ایران گفت: از ۳تیرماه امسال قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با هدف ایجاد آرامش در بازار مسکن لازم‌الاجرا شده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، کیانوش گودرزی اظهار کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که توسط سامانه «کاتب عملیاتی» می‌شود می‌تواند در شفافیت وضعیت املاک، نقش بی‌بدیلی را اجرا کند. به عنوان مثال از آنجایی که در معاملات پیش‌فروش نیز باید قرارداد پیش‌نویس در این سامانه ثبت شود، امکان ثبت مجدد آن واحد را از مالکان یا مشاوران املاک دیگر سلب می‌کند که باعث کاهش کلاهبرداری‌ها در این حوزه می‌شود.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته دیگر ثبت اسناد به صورت سنتی انجام نمی‌شود؛ اما متاسفانه ما به واسطه اینکه زیرساخت‌های لازم را نداشتیم به صورت سنتی عمل می‌کردیم و این موضوع اختلافات بسیاری را ایجاده کرده بود.

به گفته گودرزی، اسناد عادی که تاریخ آنها مربوط به قبل از ۳تیرماه ۱۴۰۳باشد روال عادی خود را طی می‌کنند اما در صورتی که قرار باشد نقل و انتقال جدیدی برای آنها انجام شود بر اساس قانون جدید باید در سامانه کاتب ثبت شوند تا روال ثبت رسمی آنها انجام شود.

وی بیان کرد: از تاریخ تعیین شده به بعد، دیگر قراردادهایی مانند مبایعه‌نامه و یا قولنامه و سایر اسناد و فرم‌های عادی دارای اعتبار نخواهد بود و باید برای عقد قرارداد اقدام به ثبت پیش‌نویس در سامانه کاتب شود. در حال حاضر نیز بر اساس گفتگوهای انجام شده این موضوع تنها توسط مشاوران املاک دارای مجوز امکانپذیر است و امکان دسترسی برای مشاوران املاک به این سامانه فراهم شده است.

گودرزی تاکید کرد: در این قانون برای مشاوران املاکی که معاملات ملکی خود را از طریق این سامانه ثبت نکنند و نسبت به این قانون بی‌توجهی کنند جرم‌انگاری شده است و در صورت عدم رعایت قانون منجر به پلمب واحد صنفی خواهد شد و در صورتیکه سه بار این تخلف را انجام دهند پروانه کسب آنها باطل خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha