۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
بذور تولیدی پنبه در کشور قابل رقابت با ارقام تاپ سایر کشورها است
رئیس بخش به نژادی موسسه تحقیقات پنبه کشور:

بذور تولیدی پنبه در کشور قابل رقابت با ارقام تاپ سایر کشورها است

گرگان- رئیس بخش به نژادی موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: در سطح کشور توانستیم ارقامی از بذور پنبه را معرفی کنیم که با ارقام تاپ کشورهای دیگر رقابت می کند.

به گزارش خبرنگار بازار، عمران عالیشاه ظهر سه شنبه در تور رسانه ای پنبه که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان پنبه کشور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه های تولید محصولات صنعتی مانند پنبه کاهش هزینه های تولید است.

رئیس بخش به نژادی موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: فاکتوری که می تواند در کاهش هزینه های تولید موثر باشد معرفی رقم های شایسته است که بتواند در مقابل شرایط و تنش های محیطی هم تحمل بالاتر و هم نیاز به منابع تولید کمتری داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهمی که موسسه تحقیقات پنبه در بحث معرفی ارقام مورد توجه قرار دارد تولید ارقام متحمل است و همچنین ارقامی که بتواند طول رشد کمتری داشته باشد تا از این طریق بتوانیم هزینه های تولیدی را در مزارع کاهش دهیم.

عالیشاه با بیان اینکه در گذشته میانگین تولید رقم های زراعی هر چهار سال یکبار بوده است، افزود: با تلاش هایی که انجام شده در حال حاضر در هر سال می توانیم دو رقم تجاری را معرفی کنیم که امسال تاکنون یک رقم جدید و سال گذشته دو رقم جدید را معرفی کرده ایم که به تدریج و در طول سه سال در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی ضمن بیان اینکه با معرفی ارقام جدید طول دوره رویشی ما از ۱۷۰ روز به ۱۲۰ روز کاهش پیدا می کند، خاطرنشان کرد: این یک مزیت بسیار بزرگ برای کشاورزان به حساب می آید که ۴۰ تا ۵۰ روز زودتر از دوره های گذشته زمین را از زراعت خالی کنند.

کاهش مصرف منابع تغذیه و افزایش سطح کود پذیری

رئیس بخش به نژادی موسسه تحقیقات پنبه کشور یادآور شد: همچنین با توسعه ارقام متحمل و اصلاح ژنتیکی آنها در هر رقم زراعی به طور متوسط هزار تا دو هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود که در سطح کشور یک رقم معنا دار خواهد بود.

عالیشاه گفت: کاهش مصرف منابع تغذیه و افزایش سطح کود پذیری از دیگر مزیت های ارقام جدید است و ارقامی که معرفی کردیم از رشد متعادلی برخوردار هستند که همین امر باعث می شود به ازای دریافت هر واحد عناصر غذایی، عملکرد بالاتری دریافت کرد.

وی ادامه داد: با توسعه ارقام جدید اطمینان خاطری برای کشاورزان حاصل می شود که بتوانند با توجه به نیاز و شرایط اقلیمی ارقام مناسب را انتخاب کنند.

وی با تاکید بر این مساله که در سطح کشور توانستیم ارقامی از بذور پنبه را معرفی کنیم که با ارقام تاپ کشورهای دیگر رقابت می کند، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶ رقم زراعی قابل کشت داریم؛ به عنوان مثال ارقام متحمل سطح شوری که در اراضی شور کشت می شود، ارقام زودرس که در اکثر مناطق کشور در حال کشت است و ارقامی که نیاز آبی کمتری دارند و در اراضی خشک کشور کشت می شوند.

وی بیان کرد: با توسعه ارقام اصلاح شده در مدت یک دهه، میانگین عملکرد کشور از ۲/۳ در هر هکتار به ۳/۵ و ۳/۷ در هر هکتار برحسب مناطق و شرایط کشت رسیده ایم.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha