۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
ارزش افزوده پنبه ۱۲۰۰ درصد است| کاهش عملکرد پنبه به دلیل قطعی برق چاه های آب کشاورزی
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور:

ارزش افزوده پنبه ۱۲۰۰ درصد است| کاهش عملکرد پنبه به دلیل قطعی برق چاه های آب کشاورزی

گرگان- رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: پنبه یک محصول استراتژیک و صنعتی بسیار مهم است که ارزش افزوده آن هزار و ۲۰۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار بازار، قربان قربانی در تور رسانه ای که ظهر سه شنبه به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات پنبه کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از الزامات اساسی در هر کشوری امنیت غذایی است که این امنیت با تولید پایدار محصولات کشاورزی به دست می آید و یکی از دغدغه های اصلی سیاستمداران تامین امنیت غذایی است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: پنبه یک محصول استراتژیک و صنعتی مهم است که بخشی از آن برای تهیه روغن استفاده و حدود ۷۰ فرآورده از این محصول استخراج می شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت راهبردی پنبه، خاطرنشان کرد: این محصول اشتغالزایی فراوانی به همراه دارد و همچنین به دلیل اثرات تناوبی و مفید بودن برای خاک، یک گیاه بسیار مناسب در تناوب با کشت گندم است که در کشت تناوبی شاهد افزایش عملکرد این دو محصول هستیم.

قربانی یادآور شد: ارزش افزوده پنبه هزار و ۲۰۰ درصد است به همین دلیل سرمایه گذاری خوبی در این حوزه انجام شده و زیرساخت های مناسبی در موسسه تحقیقات پنبه کشور که در گرگان مستقر است وجود دارد.

وی متذکر شد: پنبه گیاهی است که هر شرایط محیطی را تحمل می کند و بعد از جو بیشتر متحمل شوری است به همین دلیل نیاز داریم کشت این محصول را در سطح کشور گسترش دهیم.

نوسانات بالا در سطح زیر کشت پنبه طی سال های اخیر

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: سطح کشت پنبه در ایران در طول سال های مختلف نوسانات زیادی داشته است، اوایل انقلاب سطح زیر کشت حدود ۲۵۰ هزار هکتار بود که ۱۸۰ هزار هکتار آن در گلستان کشت می شد.

وی بیان کرد: یک سری مسائل از جمله سیاست گذاری قیمت، محصولات رقیب و به صرفه نبودن باعث شد کشت این محصول در طول سال ها رو به کاهش رود و کشت آن از اراضی مرغوب به اراضی درجه دو و سوم رسید و در برخی مواقع کشاورزانی که دیگر هیچ محصولی نمی توانستند کشت کنند به کشت این محصول روی می آورند.

قربانی با بیان اینکه سال ۴۰۱ جهش خوبی در کشت پنبه به دلیل قیمت گذاری مناسب داشتیم، افزود: در همان سال حدود ۱۱۸ هزار هکتار کشت پنبه داشتیم که ۳۷۴ هزار تن وش پنبه استحصال و ۱۰۵ هزار تن الیاف تولید شد.

وی با تاکید بر این مساله که نیاز کشور حدود ۱۵۰ هزار تن الیاف است، اظهار کرد: بخشی از این نیاز در کشور تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

سال گذشته نیمی از نیاز کشور تامین شد

قربانی در ادامه به عملکرد کشت پنبه در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در سال ۴۰۲ سطح زیر کشت این محصول ۹۲ هزار هکتار در سطح کشور بود که حدود ۲۷۰ هزار تن وش و ۷۵ هزارتن الیاف تولید شد و تقریبا نیمی از نیاز کشور را تامین کردیم.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور یادآور شد: در سال ۴۰۳ سطح زیر کشت کاهش داشته و در حال حاضر ۸۵ هزار هکتار پنبه در سطح کشور کشت شده که پیش بینی می شود حدود ۲۳۰ هزار تن وش و ۷۰ هزار تن الیاف تولید شود.

وی با اشاره به کاهش سطح کشت پنبه گفت: امسال هم با کاهش سطح زیر کشت مواجه شدیم و هم عملکرد کمتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت که یکی از دلایل آن قطع برق چاه های کشاورزی و عدم تامین به موقع آب مورد نیاز مزارع پنبه است، این مسئله سبب خسارت و از بین رفتن انگیزه کافی برای کشت این محصول شده است.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha