۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
شکل گیری رکود موقت در بازار جهانی طلا| احتمال تغییر قیمت ها از روز پنجشنبه
بازار گزارش می دهد؛

شکل گیری رکود موقت در بازار جهانی طلا| احتمال تغییر قیمت ها از روز پنجشنبه

همزمان با افزایش تردیدها در خصوص احتمال کاهش نرخ بهره بانکی به بالای ۵۰ واحد پایه در جریان جلسه ماه جاری فدرال رزرو، قیمت طلا با اصلاح نسبی مواجه شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: همزمان با افزایش تردیدها در خصوص احتمال کاهش نرخ بهره بانکی آمریکا به بالای ۵۰ واحد پایه در جریان جلسه ماه جاری فدرال رزرو، قیمت طلا روز سه شنبه با اندکی اصلاح به نسبت روز قبل، همچنان در محدوده ۲۵۰۰ دلار قرار گرفت. با این حساب، قیمت طلا طی یک هفته گذشته با ریزش یا افزایش قیمت چندانی روبرو نبوده که نشانگر بلاتکلیفی بازار در خصوص تعیین روند قیمت است.

جلسه ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال به ریاست جروم پاول قرار است در تاریخ ۱۸ سپتامبر برگزار شود. علیرغم اظهارات هفته گذشته پاول مبنی بر بهبود اوضاع تورم آمریکا و لزوم آغاز سیاست کاهش نرخ بهره بانکی، آمار اخیر دستمزدهای بخش غیرکشاورزی، این شک را در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده که به احتمال زیاد، نرخ بهره بیش از ۵۰ واحد پایه کاهش پیدا نخواهد کرد. همین امر، منجر به ریزش مجدد و البته نسبی در قیمت انس جهانی طلا شده است.

آخرین داده های آماری اقتصاد آمریکا

قیمت طلا وز جمعه هفته گذشته ابتدا با افزایش قیمت و سپس با اصلاح آن در یک روز مواجه شد. دلیل این ریزش، انتشار دو فاکتور مهم اقتصادی آمریکا یعنی دستمزدهای بخش غیر کشاورزی و تعداد مشاغل تولیدی در ماه آگوست بوده که کمتر از میزان انتظار بوده است. همچنین، میزان بیکاری در این کشور نیز به ۴.۲ درصد در ماه آگوست اعلام شد که ۰.۱ درصد کمتر از ماه پیش بوده است. میزان دستمزدها هم بیش از میزان انتظار فدرال رزرو افزایش پیدا کرد که می توان گفت اقتصاد آمریکا هنوز با هدفگذاری فدرال رزرو اندکی فاصله دارد.

البته در خصوص بازار کار باید گفت که شرایط آنچنان هم که پیشتر تصور میشد بد نبوده و علاوه بر کاهش بیکاری، دستمزدها نیز افزایش داشته است. با اینحال، نظرسنجی ها نشان می دهند که احتمال کاهش نرخ بهره به بالای ۵۰ واحد، حدود ۳۰ درصد بوده و این در حالیست که نظرسنجی های قبلی انجام شده از سوی نهادهای مالی آمریکا، میزان شانس کاهش نرخ به بالای ۵۰ واحد را ۴۰ درصد اعلام کرده بودند.

همین عوامل باعث شد تا طلا روز دوشنبه یعنی نخستین روز هفته معاملاتی جاری را با اصلاح قیمت به زیر محدوده ۲۵۰۰ دلار آغاز نماید. اکنون، سرمایه گذاران منتظر مهمترین داده های اقتصادی آمریکا یعنی شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و قیمت تولید کننده (PPI) برای ماه آگوست هستند که قرار است چهارشنبه هفته جاری (به وقت آمریکا) منتشر شود. این دو شاخص مهم اقتصادی، به احتمال زیاد می توانند روزی قیمت جهانی طلا طی روزهای آتی تاثیرگذار باشند. به هر حال، همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، روند کلی قیمت را جلسه مهم فدرال رزرو در روز ۱۸ سپتامبر مشخص خواهد کرد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

در حال حاضر، محدوده نوسان قیمت طلا محدود بوده و نوسان در ناحیه ای بین پیک قیمت تاریخی طلا یعنی ۲۵۳۱ دلار و کف ماهانه آن روی ۲۴۷۵ دلار قرار دارد. اما قیمت فعلی در محدوده میان این رنج یعنی حدود ۲۵۰۰ دلار قرار داشته و فعلا روند خاصی را نشان نمی دهد. به نظر می رسد قیمت تا روز ۱۸ سپتامبر، همچنان در همین محدوده یاد شده در نوسان باشد و انتظار چندانی برای افزایش یا کاهش شدید و عبور از سقف و کف این رنج نیست.

شکل گیری رکود موقت در بازار جهانی طلا| احتمال تغییر قیمت ها از روز پنجشنبه

بار دیگر لازم به تاکید است که قیمت طلا در بازه زمانی بلند مدت، صعودی به نظر رسیده و نشانه ای از کاهش قیمت وجود ندارد. در صورتیکه قیمت بتواند از پیک تاریخی خود عبور نماید، نخستین مقاومت پیش رو، روی ۲۵۵۰ دلار قرار داشته و در صورتیکه قیمت به زیر محدوده ۲۴۶۰ دلار اصلاح شود، به معنای آغاز روند نزولی جدید برای طلا است. اما در شرایط فعلی و تا زمان تحرک قیمت در بازه یاد شده فعلی، نباید منتظر ریزش یا افزایش شدید آن بود.

کد خبر: ۳۰۳٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha