۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
توسعه اقتصادی کشور در گرو تکمیل راه آهن جنوب شرق
بازار گزارش می دهد؛

توسعه اقتصادی کشور در گرو تکمیل راه آهن جنوب شرق

زاهدان- پروژه راه‌آهن «چابهار ـ زاهدان» یک ابرطرح ملی حساب شده که نقشی بسیار مهم در توسعه اقتصادی ایران می تواند داشته باشد.

بازار؛ آرشام هنرکار: یکی از مهم ترین مولفه های پیشرفت اقتصادی مسئله راه های ترانزیتی و بحث حمل و نقل می باشد و در این بین مسئله راه آهن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنا به تاکیدات بسیار زیاد کارشناسان راه‌آهن چابهار ـ زاهدان می‌تواند نقشی اساسی در تکمیل کریدور شمال ـ جنوب ایفا کند تا اهداف اقتصادی ایران در تکمیل چرخه مد نظر محقق شود.

سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص تکمیل پروژه راه آهن چابهار– زاهدان با بیان اینکه پروژه‌هایی که بیشتر می‌توانند به اقتصاد کشور خدمت کنند را در اولویت اول قرار می‌دهیم، گفت: به عنوان مثال موضوع راه آهن چابهار در استان سیستان و بلوچستان برای ما فوق‌العاده مهم است تاکید شد که امکان تکمیل یک ساله آن وجود دارد.

پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان یک ابرطرح ملی

پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان یک ابرطرح ملی حساب شده که نقشی بسیار مهم در توسعه اقتصادی ایران می تواند داشته باشد؛ با متصل کردن بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی کشور، ایران می تواند تامین کننده نیازهای جمعیت نیم میلیونی آسیای میانه باشد و از طرف دیگر این طرح با کاهش هزینه تجارت و افزایش سرعت ترانزیت کالا، آورده‌های مطلوبی در زمینه اقتصادی برای کشور به‌همراه خواهد داشت.

اتصال تنها بندر اقیانوسی منطقه به شبکه ریلی می‌تواند جدای از تامین نیاز جمعیت آسیای میانه که یک فرصت بسیار عالی پیش روی کشور ما می باشد نقشی بسیار پر رنگ در صنعت گردشگری این منطقه نیز داشته باشد.

محمد گرائیلی، مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان چندی پیش در حین بازدید از روند پیشرفت احداث راه آهن زاهدان – چابهار، اظهار داشت: این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیا میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی افزود: روند ساخت راه‌آهن چابهار به زاهدان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و پیشرفت بسیار خوبی داشته است، اثرگذاری این طرح در بحث ترانزیت و حمل بار و مسافر بسیار بالاست و با تکمیل این پروژه ریلی امکان حمل بار تا ۷.۵ میلیون تن و جابه‌جایی تا ۱۰۰ هزار مسافر فراهم می‌شود.

گرائیلی: پروژه راه آهن جنوب شرق که از سال ۹۲ آغاز شده طی سالیان گذشته توانسته تا ۷۰ درصد تکمیل شده و حتی راه آهن زاهدان – خاش نیز در مسیر تکمیل این طرح افتتاح شده است و امید است با همین سرعت ادامه پیدا کند.

گفتنی است طرح احداث راه آهن چابهار– زاهدان یک طرح ملی و مورد تاکید مسئولان کشور است که نقشی مهم را در طرح توسعه سواحل مکران ایفا خواهد کرد؛ این خط ریلی از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود، این در حالی است که خط ریلی زاهدان ـ خاش به‌طول ۱۷۰ کیلومتر سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

در همین رابطه حمید بهادری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جنوب شرق در گفتگو با بازار با پرداختن به اهمیت تکمیل این پروژه ملی، اظهار داشت: تکمیل پروژه ریلی جنوب شرق از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و امید ما این است که این پروژه با توجه به نگاه ویژه ای که در مرکزیت به آن وجود دارد تا سال آینده به بهره برداری برسد.

تکمیل ۷۰ درصدی پروژه راه آهن جنوب شرق

وی بیان کرد: پروژه راه آهن جنوب شرق که از سال ۹۲ آغاز شده طی سالیان گذشته توانسته تا ۷۰ درصد تکمیل شده و حتی راه آهن زاهدان- خاش نیز در مسیر تکمیل این طرح افتتاح شده است و امید است با همین سرعت ادامه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جنوب شرق گفت: با راه اندازی خط ریلی زاهدان- خاش و حرکت قطار در این مسیر ریلی از خرداد ماه سال قبل تاکنون شاهد کاهش سوانح ترافیکی در این مسیر ارتباطی بوده‌ایم.

بهادری گفت: این طرح ملی اهمیت بسیاری در آینده اقتصادی کشور دارد و می تواند نقشی مهم را برای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی ایفا نماید.

تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و اتصال بندر شهید بهشتی به چرخه ریلی کشور یک طرح با پشتوانه فکری و اجرایی بزرگ است که احداث آن می تواند دستگیر بسیاری از معضلات اقتصادی کشور ما باشد.

کد خبر: ۳۰۳٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha