۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
راه آهن «اینچه‌برون-شاهرود» ضرورتی اجتناب ناپذیر| ترانزیت سالانه ۷.۵ میلیون تن بار
یادداشت؛

راه آهن «اینچه‌برون-شاهرود» ضرورتی اجتناب ناپذیر| ترانزیت سالانه ۷.۵ میلیون تن بار

سمنان- «راه آهن اینچه برون-شاهرود-طبس یکی از مطالبات جدی مردم و شاه‌کلید توسعه و برون‌رفت از بن بست اقتصادی استان سمنان خواهد بود» این بخشی از یادداشت محمد حسین عابدی خبرنگار اقتصادی برای بازار است.

محمد حسین عابدی، بازار؛ استان سمنان میزبان اصلی‌ترین کوریدور حمل و نقل ریلی کشور در منطقه شمال شرق و بین شهرهای تهران و مشهد است ناوگان ریلی که بخشی از آن توسط راه آهن تهران و بخش عمده دیگر توسط راه آهن شمال شرق(۱) و راه آهن شرق هدایت و راهبری می‌شود.

راه آهن شمال شرق (۱) که مرکز اصلی آن از ابتدای ایجاد خطوط ریلی راه آهن ایران در شاهرود بنا شده روزانه میزبان بالغ بر ۹۰ رام انواع قطار است که بیشترین میزان در سراسر خطوط ریلی کشور محسوب می‌شود در نتیجه این خط ریلی نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولان وزارت راه و مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

توسعه کیفی باشد

در سال‌های اخیر شاهد توسعه کمی خوبی در استان سمنان به لحاظ ریلی نبودیم و مسائل عمرانی نیز به احداث پله برقی ایستگاه‌ها و افزودن چند قطار در پیک تردد محدود می‌شده است در صورتی که این ناحیه نیازمند توسعه کیفی و کمی و همه جانبه است.

دیگر مطالبه مردم استان سمنان از مدیرعامل جدید راه آهن جمهوری اسلامی تحقق پروژه قطار برقی تهران مشهد و طبیعتاً شهرهای استان سمنان است

برای مثال وجود معادن و کارخانه‌های متعدد در استان سمنان یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به کمک ناوگان ریلی شکوفایی بیشتری پیدا کند اما این اتفاق جز در مواردی معدود رخ نمی‌دهد نمونه آن عدم همکاری برای ایجاد ایستگاه تخلیه بار برای کارخانه کاغذ سنگی در شاهرود بود که از اساس نیمه کاره رها شد.

ظرفیت‌های متعدد استان سمنان می‌طلبد که ناوگان ریلی قوی به کمک اقتصاد تولید محور این استان بیاید و در زمینه حمل و نقل و ایجاد ثروت کارهای عظیمی در این استان صورت بگیرد.

بندر خشک

حضور راه آهن می‌تواند به تحقق بندر خشک در استان سمنان کمک کند زیرا این استان در چهارراه طلایی شمال شرق کشور قرار گرفته و با هفت استان دیگر مرز مشترک دارد و با راه‌اندازی راه آهن شاهرود اینچه برون و سپس طبس و یزد تحول عظیمی در شرق و شمال ایران رخ خواهد داد به عبارت دیگر با اجرای این طرح شمال ایران به جنوب متصل می‌شود و این علاوه بر موضوع حمل و نقل بار ی‌تواند در زمینه گردشگری هم مفید واقع شود.

به گفته سید حسن حسینی نماینده اسبق شاهرود و میامی در مجلس راه آهن اینچه برون شاهرود طبس و بندرعباس دارای مصوبه بوده و تنها کافیست پیگیری‌های اجرایی آن انجام گردد همچنین به دلیل هزینه بالای این طرح توان نسبت به جذب کنسرسیوم‌های بین‌المللی مانند راه ابریشم با همکاری سرمایه‌گذاران چینی یا روسی مبادرت ورزید زیرا این طرح به واسطه اتصال شمال به جنوب ایران دست کمی از اجرای پروژه حرم تا حرم نداشته بلکه حتی از آن مهم‌تر نیز است و احداث خط ریلی اینچه‌برون - شاهرود با ترانزیت سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن بار، کلید توسعه و برون‌رفت استان سمنان از بن بست اقتصادی خواهد بود.

۹۰ درصد اهداف تعیین شده برای جاده حرم تا حرم به واسطه مسافرت‌های مردمی بنا شده در حالی که ۹۰ درصد تمرکز راه آهن اینچه برون شاهرود طبس و بندرعباس مقوله حمل و نقل ریلی و توسعه اقتصادی است. از سوی دیگر اجرای این طرح می‌تواند استان سمنان را به یک هاب حمل و نقل ریلی و بندر خشک تبدیل کند که بارانداز خوبی برای شمال شرق کشور به شمار می‌آید زیرا این استان در چهارراه طلایی شمال شرق کشورمان واقع شده است.

راه آهن «اینچه‌برون-شاهرود» ضرورتی اجتناب ناپذیر| ترانزیت سالانه ۷.۵ میلیون تن بار

راه آهن برقی

دیگر مطالبه مردم استان سمنان از مدیرعامل جدید راه آهن موضوع قطار برقی تهران مشهد و طبیعتاً شهرهای استان سمنان است که می‌تواند به سهولت حمل و نقل، حضور سرمایه‌گذاران، دانشجویان، اساتید، محققان، گردشگران و ... کمک کند.

تصویب و اجرای طرح متروی تهران به سمت گرمسار به دلیل گسترش شهرنشینانی که کارشان در تهران و محل سکونتشان در گرمسار، ایوانکی یا آرادان است از مطالبات مردم استان سمنان محسوب می‌شود.

خرابی لوکوموتیو ها ماجرایی است که بیشتر هم به واسطه تحریم ها و فقدان قطعات، در سال های اخیر دردسرهای بزرگی را برای مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است

یکی دیگر از مسائل مهمی که مردم استان سمنان به آن به چشم یک مطالبه جدی نگاه می‌کنند تقویت ایستگاه راه آهن سمنان است ایستگاهی که در سال‌های اخیر به لحاظ ابنیه توانسته توسعه خوبی پیدا کند اما همچنان آنطور که باید و شاید به آن رسیدگی نشده است.

ماجرای تپه حصار

موضوع بعدی که مدیرعامل جدید راه آهن کشورمان باید به آن توجه داشته باشد مقوله تپه حصار دامغان است نزدیکی راه آهن به این منطقه باستانی و تمدن هفت هزار ساله سبب شده تا این گنجینه مورد مخاطرات قرار گیرد که نیاز است بخشی از راه آهن خط اصلی کریدور تهران - مشهد که از منطقه باستانی تپه حصار می گذرد، تغییر کند تا بتوانیم شاهد نگهداری از این گنج عظیم ملی باشیم، منطقه ای که در آن تمدن هزاران ساله نهفته است و نیاز دارد که با باستان شناسی، این گنجینه عظیم به بهره برداری علمی و تحقیقاتی برسد. حداقل امیدواریم که محدودیت‌هایی در سرعت در منطقه دامغان توسط راه آهن ایران اعمال شود تا شاهد بازنگری در قوانین و مقررات و نگهداری این مجموعه تاریخی باشیم.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در زمینه راه آهن شمالشرق(۱) مد نظر قرار گیرد هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل و البته به روز کردن تجهیزات است متاسفانه در یکی دو سال اخیر تقریبا هر ۴۰ روز یکبار خبری مبتنی بر توقف ناگهانی و تاخیر قطارهای مسافربری در خط ریلی کریدور اصلی تهران - مشهد مخابره می‌شود که نمونه آن همین ایام اخیر بود که ظرف ۱۰ روز دو قطار با تاخیر زیاد روبرو شدند.

خرابی لوکوموتیوها ماجرایی است که بیشتر هم به واسطه تحریم ها و فقدان قطعات، در سال های اخیر دردسرهای بزرگی را برای راه آهن ایران اسلامی ایجاد کرده و طبیعتاً منطقه شمالشرق(۱) هم از این ماجرا مستثنی نبوده است امیدواریم که مدیرعامل جدید راه آهن به این موضوعات ورود جدی داشته باشد متاسفانه در دولت سیزدهم حضور یک فرد بومی در راس مدیریت عامل راه آهن کشور از استان سمنان، نتوانست آن‌طور که باید و شاید به توسعه کیفی خطوط ریلی و ناوگان ریلی در این استان منجر شود باید دید که مدیریت جدید چه خواهد کرد.

کد خبر: ۳۰۳٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha