۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳
نقش جایگاه ژئوپلیتیک ایران برای ترانزیت انرژی در خاورمیانه
وزیر نفت تأکید کرد؛

نقش جایگاه ژئوپلیتیک ایران برای ترانزیت انرژی در خاورمیانه

وزیر نفت در دیدار با دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف گفت: ایران با توجه به جایگاه ژئوپلیتیکی خود می‌تواند گذرگاه و چهارراهی مناسب برای تبادلات و ترانزیت انرژی در منطقه باشد.

به گزارش بازار، محسن پاک‌نژاد وزیر نفت امروز (دوشنبه، ۱۹ شهریور) در ملاقات با «محمد حامل» دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف که برای بررسی و هماهنگی درباره برگزاری بیست و ششمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در آبان‌ماه به تهران آمده است، گفت: ایران یکی از بنیان‌گذاران اصلی این مجمع است و برگزاری بیست و ششمین نشست وزارتی در آغاز دولت چهاردهم را به فال نیک می‌گیریم.

وی افزود: همان‌طور که نخستین نشست وزارتی مجمع سال ۲۰۰۱ میلادی در تهران برگزار شد و نتایجی مثبت را برای اعضا به همراه داشت، انتظار می‌رود این نشست هم با مشارکت حداکثری، دستاوردهایی ارزنده را برای کل اعضا داشته باشد.

نقش مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تثبیت امنیت انرژی جهان

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به اوضاع ژئوپلیتیک جهان و شرایط خاص بازارهای گاز جهان به‌ویژه در بحران‌های جهانی انرژی، امروز باید از دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف حمایتی ویژه شود، به‌طوری که این مجمع بتواند با مشارکت و همکاری همه‌جانبه اعضایش، نقشی بارز در تثبیت امنیت انرژی جهان ایفا کند.

پاک‌نژاد با اشاره به اینکه گزارش کارشناسی جی‌ئی‌سی‌اف مانند چشم‌انداز بازار گاز و… نقشی مهم در این میان ایفا می‌کند، گفت: ایران با توجه به جایگاه ژئوپلیتیکی خود می‌تواند گذرگاه و چهارراهی مناسب برای تبادلات و ترانزیت انرژی در منطقه باشد و نقش یک قطب را بازی کند.

وی با بیان اینکه نقش گاز افزون بر امنیت انرژی در پیشبرد سیاست‌های اقلیمی جهان، به‌ویژه در دوران گذار به انرژی پاک بسیار حائز اهمیت است، افزود: در این میان دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف با هماهنگی دبیرخانه اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) می‌تواند در نشست‌ها و مذاکرات نشست کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۹) که در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود، به‌نحو مؤثر ایفای نقش کند.

وزیر نفت ضمن تشکر از تلاش‌های دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف در سال‌های اخیر، ادامه داد: از جمله این اقدام‌ها، تأسیس مؤسسه تحقیقات گاز (GRI) است که می‌تواند زمینه مؤثری برای همکاری کشورهای عضو در حوزه فناوری، آموزش و نیروی انسانی باشد.

پاک‌نژاد تأکید کرد: امیدوارم همکاری‌های دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف و پژوهشگاه صنعت نفت در مسیر ارتقا باشد و در زمینه‌های نوپدید مانند هیدروژن و هوش مصنوعی و دیگر مسائل روز، همکاری تحقیقاتی انجام شود.

آمادگی ایران برای برگزاری بیست و ششمین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف

وی گفت: امیدوارم بیست و ششمین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف با حضور حداکثری کشورهای عضو و ناظر برگزار و به نقطه عطفی دیگر در تاریخ مجمع کشورهای صادرکننده گاز تبدیل شود و نقش دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف در ایجاد این هماهنگی قابل توجه است و با توجه به تجربه‌ها و دانش، این کار مهم به نحو احسن و مطلوب انجام خواهد شد.

پاک‌نژاد تأکید کرد: وزارت نفت ایران تلاش‌های زیادی در زمینه برگزاری مؤثر و مفید این نشست انجام داده است و به‌دلیل مشغله کاری در آغاز کار دولت چهاردهم، محل برگزاری نشست را تهران تعیین کردیم و دعوتنامه‌های تازه را هم تهیه و به‌زودی ارسال می‌کنیم.

وی ادامه داد: گروه کاری قوی به سرپرستی معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی در وزارت نفت تشکیل شده است و از دبیرخانه مجمع نیز درخواست دارم با همکاری گروه برگزارکننده این نشست، امکان برگزاری شایسته فراهم شود.

کد خبر: ۳۰۲٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha