۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
عدم رغبت در بین گندم کاران یزدی| تغییر الگوی کشت به سمت محصولات باغی
بازار گزارش می‌دهد؛

عدم رغبت در بین گندم کاران یزدی| تغییر الگوی کشت به سمت محصولات باغی

یزد- دشواری های تولید گندم در استان کویری یزد در کنار پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم و تاخیر در پرداخت‌ها، کشاورزان سخت کوشی یزدی را به کاهش سطح زیر کشت محصول گندم و اصلاح الگوی کشت سوق داده است.

سمیه گلابگیریان، بازار؛ شاید کاشت گندم در استان کویری یزد بعید به نظر برسد اما سخت کوشان کویری با غلبه بر دشواری های اقلیمی دست به کار شده و سطح قابل توجهی از سطح زیر کشت خود را به کاشت محصول گندم اختصاص داده اند اما مشکلات تامین آب و نهاده‌های گران، کشاورزان را از این مسیر دور کرده است.

سیدعلی طباطبایی یکی از کشاورزان چاهک در شهرستان خاتم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: نرخ خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم ۱۷۵۰۰ تومان اصلا مقرون به صرفه نیست و اگر این قیمت به بالای ۲۵ هزار تومان افزایش نیابد، سطح زیر کشت این محصول در استان یزد کمتر خواهد شد.

وی به تاخیر در پرداخت ها هم اشاره کرد و افزود: کشاورزان اول تیرماه محصول خود را به دولت فروخته اند اما هنوز پول آن را دریافت نکرده اند وتنها ۳۰ درصد از مبلغ خرید تضمینی به کشاورزان پرداخت شده است این در حالی است که قیمتی که کشاورز برای خرید بذر، نهاده و کود و آب برای تولید گندم پرداخته به مراتب بیش از این است.

دشواری های تولید گندم در یزد

این کشاورز به دشواریهای تولید گندم در استان یزد اشاره کرد و افزود: نیمه آبان ماه پایان مهلت کاشت گندم در استان یزد است اما سال گذشته آب برای کاشت گندم بهمن به کشاورزان اختصاص یافت به این ترتیب بسیاری از کشاورزان کشت خود را به سمت زیره بردند و میزان تولید گندم در استان کاهش یافت.

یک کشاورز: کشاورزان از محل مدیریت نادرست منابع آبی برای بخش کشاورزی در سال زراعی جاری خسارت دیدند

طباطبایی ادامه داد: به همین منوال در فصل بهار و تابستان که اوج آبیاری محصول گندم است، چا ههای کشاورزی خاموش می شوند و گندم با مشکلات بسیاری از جمله بادزدگی ناشی از کم آبی مواجه شده و برداشت آن کاهش می یابد و خسارت آن به دوش کشاورز است از این رو عابدی زیادی از محل فروش گندم ندارد.

وی به خسارت وارد به کشاورزان از محل مدیریت نادرست منابع آبی برای بخش کشاورزی در سال زراعی جاری اشاره کرد و افزود: خسارتی که نبود آب و مدیریت نادرست آن به گندم کاران استان یزد وارد کرد سرسام آور است و اگر این روال ادامه پیدا کند کشاورز حاضر است سیگارفروشی کند اما گندم تولید نکند.

نقش دولت در گرانی نهاده‌ها

خلیل روشن ابرقویی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم استان یزد در شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار بازار به گرانی نهاده ها اشاره کرد و افزود: بذر و کود اوره که تولید داخل کشور است افزایش نرخ قابل توجهی پیدا کرده است و این نشان می دهد که دولت شرایط را برای تولید دشوارتر کرده و اگر این وضعیت تداوم یابد شاهد تغییر الگوی کشت زراعی به باغی به ویژه باغات پسته خواهیم بود.

روشن با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت نهاده ها طبیعی است نرخ خرید تضمینی اصلا مقرون به صرفه نیست و اگر آب و زمین کشاورزی از محصولات زراعی به سمت محصولات باغی کشانده شود دیگر نباید امید داشت که کشت گندم صورت گیرد چرا که باغ حداقل صد سال قابل بهره برداری است بیان کرد: قیمت تمام شده تولید گندم هم از نظر تامین بذر و نهاده ها و هم تامین آب در استان یزد به مراتب بیشتر از سایر استان ها است چرا که در بسیاری از استان ها هم کشت دیم دارند و هم بارندگی خوبی اتفاق می افتد اما کشاورز در کویر با مشکلات بسیاری محصول تولید می کند اما با این شیوه رغبت کشاورزان به تولید گندم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تامین گندم در صورت کاهش سطح زیر کشت باید از خارج از کشور صورت گیرد اما محصولات باغی مانند پسته نیاز به واردات نداریم، افزود: باید از کشاورز حمایت کرد که کشت گندم را ادامه دهد و در این مسیر باید قیمت خرید تضمینی بالاتر از قمیت تمام شده و سود کشاورز باشد و به این ترتیب فروش گندم کمتر از کیلویی ۲۵ هزار تومان مقرون به صرفه نیست.

عدم رغبت در بین گندم کاران یزدی| تغییر الگوی کشت به سمت محصولات باغی

آسیب‌های خاموشی بدون مشورت چاه‌های کشاورزی

این کشاورز به تاخیر در پرداخت خرید تضمینی گندم هم اشاره کرد و افزود: اگر کشاورز یک روز قسط وام را پرداخت نکند باید دیرکرد پرداخت کند اما دولت حاضر به پرداخت پول گندم نیست و پول کشاورز به بانک ها تزریق شده و به صورت تسهیلات با بهره به کشاورز پرداخت می شود در حالی که بر اساس قوانین اگر پول کشاورز را به موقع پرداخت نشود باید باید بهره دولتی آن پرداخت شود که هرگز این اتفاق نیفتاده است.

روشن به خاموشی چاه های کشاورزی بدون مشورت به کشاورزان هم گلایه کرد و افزود: این وضعیت خسارت جبران ناپذیری به کشاورز وارد می کند در حالی که اگر این خاموشی ها با مشورت باشد مدیریت آب و برق بهتر صورت می گیرد و کشاورز هم خسارت کمتری می بیند.

سطح ۸۵۰۰ هکتاری زیرکشت گندم در یزد

مدیر بهبود تولیدات زراعی جهاد کشاورزی استان یزد در گفت و گو با بازار با بیان اینکه کار خرید گندم در استان یزد به پایان نزدیک است، افزود: استان به یزد به دلیل آب و هوای کویری خود همواره دارای تولید گندم های با کیفیت بالای نانوایی بوده است .

یدالله جواد پور اضافه کرد: در سال زراعی جاری که به روزهای پایانی آن رسیده ایم سطحی معادل ۸۵۰۰ هکتار از اراضی استان یزد زیر کشت این محصول قرار گرفته است. کاشت گندم در تمام شهرستان های استان یزد انجام می شود و شهرستان های خاتم، ابرکوه، مروست و بهاباد پیشتاز تولید این محصول در استان یزد هستند.

معاون جهاد کشاورزی یزد: در سال گذشته میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان معادل ۸۵۰۰ تن بوده است

وی با بیان اینکه در سال جاری نزدیک به ۳۴ هزار تن از این محصول ارزشمند در استان یزد تولید شده است ابراز کرد: دولت در سال جاری به میزان هفت هزار و ۲۴۷ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان یزد را به دو روش تضمینی و توافقی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد ریال خریداری کرده که تاکنون بیش از ۶۱۳ میلیارد ریال یعنی معادل ۵۰ درصد آنرا به کشاورزان پرداخت کرده است و بنابر اظهار وزیر جهاد کشاورزی مابقی مطالبات کشاورزان به مبلغ ۶۲۰ میلیارد ریال تا آخر هفته جاری پرداخت خواهد شد.

افزایش ۴۵ درصدی خرید تضمینی گندم بالاتر از تعهد استان

مدیر بهبود تولیدات زراعی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه میزان تعهد خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان در سال جاری پنج هزار تن بوده است، اظهار کرد: با خرید ۷ هزار و ۲۴۷ تن عملا ۴۵ درصد بالاتر از تعهد استان گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده است. در سال گذشته میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان معادل ۸۵۰۰ تن بوده است که در سال جاری به دو دلیل عمده شاهد کاهش خرید محصول بوده ایم.

جواد پور با بیان اینکه عدم شارژ کارت آبی چاه های کشاورزی در پائیز سال زراعی جاری باعث شد که تاریخ کاشت گندم در بعضی از مناطق بگذرد و کشاورزان به کاشت گیاهان دیگری چون زیره سبز مبادرت ورزند افزود: خسارت باد زدگی شدید مزارع گندم به خصوص در شهرستان خاتم و به دنبال آن بیشترین کاهش خرید در این شهرستان به عنوان دیگر دلایل کاهش سطح زیر کشت و خرید تضمینی گندم در استان یزد می توانند مورد اشاره قرار گیرند.

وی افزود: کار خرید گندم در سال زراعی جاری به عهده اداره غله استان و با مباشرت هشت مرکز خرید تضمینی متعلق به شبکه تعاون روستایی استان و یک مرکز خرید توافقی غیر خصوصی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان ها صورت گرفته است.

دشواری‌های کاشت از یک سو و بی توجهی دولت به این دشواری‌ها از سوی دیگر گندم کاران یزدی را دلسرد کرده و امید است که با حمایت‌های دولتی از جمله بالا بردن نرخ خرید تضمینی، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و تامین نهاده‌ها و آب مورد نیاز برای بخش کشاورزی آن‌ها را به تولید دلگرم کرده و از کاهش سطح زیر کشت گندم در استان یزد جلوگیری به‌عمل آید.

کد خبر: ۳۰۲٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha