۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
بازار آب یکی از ابتکارات مهم در مدیریت منابع در اقلیم خشک یزد است
معمار و پژوهشگر بازار آب یزد:

بازار آب یکی از ابتکارات مهم در مدیریت منابع در اقلیم خشک یزد است

یزد- معمار و پژوهشگر بازار آب یزد گفت: بازار آب یکی از ابتکارات مهم در مدیریت منابع آب در اقلیم خشک یزد برای تعادل بخشی و افزایش بهره وری منابع محدود آبی است.

فرحناز علومی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه بازار آب یکی از ابتکارات مهم در مدیریت منابع در اقلیم خشک یزد است، اظهار کرد: این بازار می‌تواند به تعادل‌بخشی سفره‌های آب، تامین و عرضه عادلانه آب و افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت کمک کند.

وی ادامه داد: یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و کمبود منابع آب در طول تاریخ سیستم‌های پیشرفته‌ای برای مدیریت آب ایجاد کرده است. یکی از این سیستم‌ها «بازار آب» است که به کشاورزان و سایر کاربران آب کمک می‌کند تا به طور منظم و منصفانه به منابع آب دسترسی داشته باشند.

معمار و پژوهشگر بازار آب یزد ادامه داد: بازار آب به معنای تبادل و معامله آب به عنوان یک کالای باارزش است. بازار آب در یزد به دوران تاریخی برمی‌گردد. در آن دوران، یزدی‌ها با استفاده از روش‌های سنتی نظیر قنات‌ها، سازه‌های آبی و چاه‌ها آب را مدیریت و مبادله می‌کردند. با گذشت زمان و توسعه یزد نیاز به یک سیستم منسجم‌تر احساس شد که بازار آب پدید آمد.

مزایای بازار آب در یزد

معمار و پژوهشگر بازار آب یزد عنوان کرد: از جمله مزایای بازار آب در یزد مدیریت بهینه منابع است به طوری که بازار آب می‌تواند به تخصیص بهینه منابع آبی کمک کند و اطمینان حاصل کند که آب به مناطقی می‌رسد که به آن بیشتر نیاز دارند

وی از دیگر مزایای این بازار را تشویق صرفه‌جویی عنوان کرد و افزود: با تعیین قیمت واقعی برای آب، مصرف‌کنندگان تشویق می‌شوند تا از آب به نحو بهتری استفاده کنند و در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

علومی همچنین به توسعه فناوری به عنوان یکی دیگر از مزایای بازار آب اشاره کرد و گفت: بازار آب می‌تواند به توسعه فناوری‌های جدید برای تصفیه و مدیریت آب کمک کند و بهبود کیفیت و دسترسی به آب را تسهیل کند، است.

کمک به کاهش تنش های اجتماعی

معمار و پژوهشگر بازار آب یزد از دیگر مزایای بازار آب در استان یزد را کاهش تنش‌های اجتماعی بیان کرد و افزود: با تخصیص عادلانه آب و ایجاد سیستم‌های بازار، می‌توان از تنش‌ها و مشکلات اجتماعی ناشی از کمبود آب جلوگیری کرد.

تحریک سرمایه‌گذاری از دیگر مزایایی است که این کارشناس به آن اشاره کرد. به این ترتیب بازار آب می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط با آب ترغیب کند که به بهبود زیرساخت‌ها و خدمات آبی منجر می‌شود.

علومی همچنین درباره دیگر مزایای بازار آب اظهار کرد: پاسخگویی به تغییرات اقلیمی از مزایای دیگر است، بازار آب می‌تواند به جوامع کمک کند تا به تغییرات اقلیمی و نوسانات آب و هوایی بهتر پاسخ دهند.این مزایا می‌توانند به افزایش دسترسی به آب سالم و پایدار کمک کنند.

کد خبر: ۳۰۲٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha