۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
صنعت پتروشیمی در نقطه نزدیک به قله است| وابستگی ایران در حوزه کاتالیست‌ها رفع شد
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

صنعت پتروشیمی در نقطه نزدیک به قله است| وابستگی ایران در حوزه کاتالیست‌ها رفع شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر شتاب مناسب توسعه صنعت پتروشیمی ایران گفت: وابستگی ۱۱۶ساله در حوزه کاتالیست‌ها پشت‌ سر گذاشته شده و این صنعت در نقطه نزدیک به قله است.

به گزارش بازار، مرتضی شاهمیرزایی امروز (یکشنبه، ۱۸ شهریور) در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست بیان‌کرد: ۹۵درصد توسعه صنعت پتروشیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی محقق شده است. صنعت پتروشیمی ایران پیش از انقلاب با ۵ مجتمع پتروشیمی در همه زمینه‌ها، از طراحی گرفته تا تولید، وابسته بود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اراده مسئولان نظام و دولتمردان کشور و توان جوانان، پیشکسوتان و سرمایه‌گذاران، تحولات عظیمی در صنعت پتروشیمی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تأکیدهای مقام معظم رهبری بر حرکت به‌سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر از ذخایر هیدروکربوری گفت: خوشبختانه هم‌اکنون صنعت پتروشیمی با شتاب مناسبی به کمک متخصصان داخلی در حال پیشرفت است، به‌گونه‌ای که بیشتر موارد وابستگی این صنعت رفع شده و تنها در بعضی موارد وابستگی وجود دارد که مهم‌ترین آن حوزه دانش صنعت پتروشیمی است. در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای بومی‌سازی دانش‌های فنی این صنعت برداشته شده است.

شاهمیرزایی تأکید کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در سال گذشته میلادی از نظر تعداد قراردادهایی که در حوزه دانشی، لایسنسوری، ساخت کاتالیست و... داشت، در جایگاه نخست شرکت‌های فناور پتروشیمی جهان قرار گرفت.

ایران به مرکز تولید کالا و تجهیزات پتروشیمی تبدیل می‌شود

وی با بیان اینکه عمده کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی در شرکت‌های فناور داخلی تولید می‌شود، تصریح کرد: بالغ بر ۱۵۰۰ تن انواع کاتالیست ایرانی در سال ۱۴۰۱ صادر شده است. وابستگی ۱۱۶ ساله ایران در حوزه کاتالیست در کمتر از سه سال در دولت سیزدهم پشت‌سر گذاشته شد.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: مصمم هستیم که ۱۵ تا ۱۶درصد کالا و تجهیزات باقی‌مانده را نیز تا کمتر از پنج سال آینده توسط سازندگان داخلی و جوانان متخصص ایرانی بومی‌سازی کنیم تا جریان واردات کالا و تجهیزات معکوس، و ایران به مرکز تولید کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی تبدیل شود.

شاهمیرزایی بیان کرد: صنعت پتروشیمی از سویی به‌سمت افزایش حجمی تولید و از سوی دیگر در مسیر تولید کیفی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر حرکت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت‌ شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران باید تأمین خوراک صنعت پتروشیمی باشد، ادامه داد: البته در فصل سرما، تأمین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: تخفیف خوراک مایع در برنامه هفتم توسعه از سوی قانونگذار از ۳درصد تا حداکثر ۱۷درصد، با توجه به شرایط، قابل افزایش است.

شاهمیرزایی با اشاره به توسعه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس گفت: اجرای این راهبرد از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک بزرگی به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تکمیل و اشتغال‌زایی کرد.

یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خوراک واحدهای پتروشیمی است

وی با اشاره به فعالیت‌های محیط‌زیستی صنعت پتروشیمی، بیان کرد: صنعت پتروشیمی، صنعتی سبز است و بالغ بر ۵۴درصد فضای صنعتی این صنعت به فضای سبز اختصاص داده شده که البته تنها ۱۰درصد تکلیف بوده است.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در نقطه نزدیک به قله است، افزود: تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین موضوع در این صنعت است و باید به همه محصولات تولیدی در این صنعت دست یابیم.

شاهمیرزایی گفت: امیدواریم در افق ۱۰ ساله تا پایان برنامه هفتم و هشتم توسعه، رسیدن به قله تکمیل زنجیره ارزش را جشن بگیریم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون معادل یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خوراک واحدهای پتروشیمی است، تصریح کرد: این رقم تا پایان برنامه هشتم توسعه به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: صنعت پتروشیمی حتی در شرایط ناترازی برق نیز به صنایع گوناگون، کمک بسیاری برای تأمین برق کرده است.

شاهمیرزایی با اشاره به ظرفیت کنونی سالانه ۹۶ میلیون تنی صنعت پتروشیمی با ۸۰ مجتمع پتروشیمی، بیان کرد: بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ۷ هفت طرح تاکنون افتتاح شده است و مابقی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند و ظرفیت این صنعت تا پایان سال از مرز ۱۰۰ میلیون تن می‌گذرد.

کد خبر: ۳۰۲٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha