۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
مرز «مهران» دروازه توسعه اقتصادی غرب کشور
بازار گزارش می‌دهد؛

مرز «مهران» دروازه توسعه اقتصادی غرب کشور

ایلام- مرز بین المللی مهران با وجود ظرفیت‌های حوزه صادرات و تردد مسافر بدون شک دروازه توسعه اقتصادی غرب کشور است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مهران یکی از فعال‌ترین مرزهای رسمی ایران است که به علت برخورداری از ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و نزدیکی به شهرهای زیارتی عراق، به یکی از مهم‌ترین کانون‌های رفت‌وآمد زائران به ویژه در اربعین و صدور کالا به کشور عراق تبدیل تبدیل شده است.

عموما از مرز بین المللی مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات و نقطه کانونی گردشگری مذهبی در ایران یاد می شود؛ اما همان‌طور که گفته شد این مرز به علت پتانسیل بالا برای مراودات تجاری و صادرات با کشور عراق از نظر تجاری نیز دارای خصیصه صادرات محوری است که می‌تواند مزیت‌های اقتصادی به‌سزایی برای استان کوچک و در حال توسعه ایلام به همراه داشته باشد.

یکی از نقاط قوت منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران صادرات محور بودن این مرز است؛ به گونه ای که مرز بین المللی مهران از بین ۳۸ گمرک، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری رتبه نهم صادرات کالا را به خود اختصاص داده است که یقینا این امر نشان از قدرت این مرز مهم دارد.

اهمیت مرز بین‌المللی مهران در حوزه اقتصادی

نورالدین رفیع زاد کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مرز بین المللی مهران با خصوصیت مهم صادرات محوری به کشور عراق و از آنجا به سوریه، یکی از مرزهای مهم کشور در حوزه اقتصادی به شمار می رود که تاثیر بسزایی در زمینه توسعه اقتصادی، اشتغالزایی، درآمد زایی، توسعه استان ایلام و همچنین رفع فقر و محرومیت در این استان بر عهده دارد.

وی افزود: مرز مهران علاوه بر یک گذرگاه دو جانبه برای تبادل بین دو کشور ایران و عراق توان تبدیل شدن به یکی از پررونق ترین و پر سود ترین مرز بین المللی را دارد.

مدیرکل گمرک ایلام: روزانه به طور متوسط ۷۰۰ دستگاه کامیون و تریلی حامل کالای صادراتی از مرز مهران تردد می‌کنند

رفیع زاد با بیان اینکه راه اندازی بازارجه های مرزی یکی از راهکار های توسعه صادرات و رونق در مرز مهران به شمار می رود؛ تصریح کرد: توجه به اینکه بازار عراق، بکر و دارای ظرفیت های بالایی برای تجار و سرمایه گذران ایرانی و عراقی است، فعال شدن بازارچه های مرزی استان می تواند موجب رونق اقتصادی در استان و کشور شود.

از سرگیری فعالیت مجدد صادرات در مرز مهران

سهراب کمری مدیرکل گمرک ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مرز مهران ‏به عنوان مرز ‏رسمی کشور، فرصتی غنی برای توسعه تجاری و اقتصادی کشور است که باید از این فرصت ‏به نحو مطلوب و عالی ‏استفاده شود.

مرز مهران؛ کلید توسعه اقتصادی در استان ایلام

وی افزود: با عادی شدن تردد زوار بعد از ایام اربعین، فعالیت تجاری گمرک مهران از سرگرفته شده و تجار و بازرگانان استان و سایر مناطق کشور می‌توانند کالاهای تجاری خود را به مقصد کشور عراق صادر کنند.

مدیرکل گمرک ایلام با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۷۰۰ دستگاه کامیون و تریلی حامل کالای صادراتی از مرز مهران تردد می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون و ۱۱۹ هزار دلار کالا از مرز مهران به کشور عراق صادرشده است و پیش بینی می‌شود این میزان امسال به ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

کمری در پایان بیان کرد: بیشتر کالاهای صادراتی، میوه و تره بار، محصولات پلاستیکی، وسایل سرمایشی و گرمایشی، تولیدات نیروگاهی، مصالح ساختمانی و آهن آلات است.

راه اندازی بازارچه‌های مرزی جدید در ایلام

حسن بهرام نیا استاندار ایلام نیز در خصوص راه اندازی بازارچه های مرزی بیان کرد: پیگیری های بسیاری برای اخذ مجوز فعالیت بازارچه‌های مرزی چیلات در دهلران و بازارچه مرزی هلاله‌شمالی و چنگوله در دستور کار قرار دارد که امید است به زودی با پیگیری‌های مجموعه استان، این مهم جهت ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی استان و بهره‌مندی مردم استان از مزایای آن، محقق شود.

وی افزود: مکان ایجاد بازارچه مرزی مهران به صورت مشترک در مرز بین دو کشور مشخص شده است که به‌صورت به‌هم ‌پیوسته بین گمرک و پایانه قرار دارد که باید زیرساخت‌های لازم اجرا شود.

خروجی مهران یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در استان ایلام است که بالفعل کردن این ظرفیت‌ها نیازمند توجه جدی مسئولان امر و همکاری تجار و پیله است که باید مد نظر بوده و در دستور کار دستگاه های اجرایی ذیربط قرار گیرد.

کد خبر: ۳۰۲٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha