۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸
احتمال افزایش ناترازی برق به ۲۴ هزار مگاوات| لزوم تدابیر جدی برای صنعت برق

احتمال افزایش ناترازی برق به ۲۴ هزار مگاوات| لزوم تدابیر جدی برای صنعت برق

رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: امسال ناترازی ۱۹ هزار مگاوات بود، ممکن است این عدد به ۲۴ هزار مگاوات افزایش یابد و باید برای گذر از این شرایط تدابیر لازم اندیشیده شود.

به گزارش بازار، حمیدرضا صالحی در گفت‌وگویی با بیان اینکه دولت چهاردهم سعی دارد که با صداقت با مردم صحبت کند و وعده دروغین به مردم ندهد بنابراین انتظار می‌رود خیلی شفاف مسایل و مشکلات مطرح و مسوولیت شرایط فعلی پذیرفته شود، گفت: اگر دولت به دنبال حل چالش‌های صنعت برق باشد و اراده جدی برای این موضوع وجود داشته باشد، می‌توانیم نسبت به آینده امیدوار باشیم.

وی با اشاره به موضوعاتی که حل آن باید در اولویت دولت چهاردهم قرار بگیرد، اظهار کرد: نباید روی تصمیمات اشتباهی که در گذشته اتخاذ شده پافشاری شود، باید در زمان کوتاه راهکارهای گذشته را تغییر دهیم و به دنبال راه‌حل‌های جدید باشیم.

دبیرکل سندیکای صنعت برق با اشاره به ناترازی در صنعت برق، گفت: در حوزه صنعت برق باتوجه به کمبودی که در بخش تولید و تقاضا ایجاد شده با مشکلاتی مواجهیم؛ تقاضا هر سال افزایش می‌یابد و علاوه بر آن با گرمایش زمین هم روبروایم که باید برای آن فکر اساسی شود.

صالحی با تاکید بر اینکه تابستان امسال ناترازی بیش از سال‌های پیش بود اما تا روزهای آینده شاهد کاهش ناترازی خواهیم بود، گفت: نگرانی اصلی برای تابستان سال آینده است که میزان ناترازی بیش از حال حاضر شود، اگر امسال ناترازی ۱۹ هزار مگاوات بود، ممکن است این عدد به ۲۴ هزار مگاوات افزایش یابد.

وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی بیفتد باتوجه به ناپایداری‌های شبکه (ناشی از کاهش فرکانس و ولتاژ) ممکن است با مشکلات جدی مواجه شویم، لذا برای عبور از این شرایط باید اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد، بنابراین لازم است در این شرایط توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار جدی قرار بگیرد و موانع اخذ تامین مالی از صندوق توسعه ملی برطرف شود.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با تاکید بر اینکه باید بتوان با استفاده از ظرفیت تابلو سبز در بورس انرژی شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران به‌راحتی و با امنیت اقتصادی نسبی سرمایه‌گذاری و این بخش را بتوانند راه‌اندازی کنند تا برای سال آینده بخشی از ناترازی جبران شود، اظهار کرد: نمی‌توان در کوتاه مدت عدد بزرگی را از ناترازی برق کم کرد چراکه زیرساخت کشور برای ساخت نیروگاه خورشیدی در مقیاس بزرگ وجود ندارد و فرایند کار زمان‌بر خواهد بود.

به گفته صالحی با وجود این شرایط بازهم می‌توان بخشی از ناترازی برق را از طریق انرژی خورشیدی برطرف کرد، علاوه بر این باید به فکر توسعه نیروگاه‌های حرارتی و ارتقای راندمان‌ آن‌ها باشیم؛ درحال حاضر ۶۳ درصد از نیروگاه‌های حرارتی در اختیار بخش غیر دولتی است، ارزیابی می‌شود که اگر صنایع بزرگ کشور از طریق بورس انرژی و داشتن قرارداد با صاحبان نیروگاه‌های غیردولتی نیاز برق خود را برطرف کنند، منابع بزرگی ایجاد و جذب سرمایه گذاری می‌شود که می‌توان از آن در نیروگاه‌سازی و کاهش ناترازی فعلی به‌کار گرفت.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان اینکه اگر شرایط اقتصادی فراهم شود بخش خصوصی تمایل به احداث نیروگاه جدید و یا افزایش راندمان نیروگاه‌های فعل دارد، گفت: در حال حاضر نیروگاه‌هایی در کشور وجود دارند که بخش گاز آن ساخته اما قسمت بخار که همان تکمیل سیکل و افزایش راندمان هست هنوز احداث نشده است که اگر شرایط فراهم شود بخش خصوصی وارد این حوزه نیز خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه شرط لازم برای این موضوع این است که دولت اجازه دهد بخش خصوصی کشور وارد میدان شود و بعد از انعقاد قرارداد با صنایع کار خود را شروع کند، گفت: دولت از محل خرید و فروش این برقی که از اختیارش خارج می‌شود (بخش خصوصی به صنایع می‌فروشد) از محل ترانزیت برق حدود ۲۰ تا ۳۰ همت درآمد به دست می‌آورد و این مساله می‌تواند بخشی از هزینه‌های جاری وزارت نیرو را پاسخ بدهد.

دبیرکل سندیکای صنعت برق با بیان اینکه با ورود بخش خصوصی و محور قرار دادن آن‌ها می‌توانیم ناترازی برق را بهبود ببخشیم، گفت: نیاز است در حوزه اقتصاد انرژی تصمیماتی اخذ شود تا تصدی‌گری دولت کاهش یابد، تا زمانی که وزارت نیرو تصدی‌گری خود را کاهش ندهد، نمی‌توان نسبت به بهبود شرایط امیدوار بود.

به گفته صالحی هم اکنون وزارت نیرو با مکانیزم دستوری که در قالب دفتر تنظیم مقررات بازار برق در اختیار دارد، برق را با قیمت بسیار پایین از نیروگاه‌های غیر دولتی خریداری می‌کند و همان برق را با ۱۰ برابر قیمت به صنایع و … می فروشد که خیلی غیر منصفانه است.

به گفته رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، در یک کلام، اگر دولت تصدی‌گری خود را از اقتصاد کاهش دهد می‌توان وضعیت صنعت برق را سامان داد.

کد خبر: ۳۰۲٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha