یوتوب ابزارهایی برای محافظت از تولیدکنندگان محتوا در مقابل هوش مصنوعی می‌سازد

یوتوب ابزارهایی برای محافظت از تولیدکنندگان محتوا در مقابل هوش مصنوعی می‌سازد

یوتوب بار دیگر موضع خود در مقابل استفاده از ویدیوهای این پلتفرم جهت تمرین مدل‌های هوش‌مصنوعی را هم اعلام کرده است.

به گزارش بازار، کپی‌برداری از محتوای تولید شده به یکی از دغدغه‌های جدی فعالان در یوتوب تبدیل شده‌ است؛ اما این پلتفرم اخیراً اعلام کرده است که ابزارهایی اختصاصی برای مقابله با چنین پدیده‌ای در دست ساخت دارد و آن‌ها را به‌زودی در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار خواهد داد.

یوتوب چگونه می‌تواند از آثار مقابل هوش‌مصنوعی محافظت کند؟

پست جدید یوتوب، خبر از توسعه ابزارهایی داده است که به تولیدکنندگان محتوا امکان کنترل بیشتر روی آثار خود را می‌دهد و از سوءاستفاده‌های احتمالی توسط هوش‌مصنوعی جلوگیری به عمل می‌آورد. طبق اعلام رسمی یوتوب، ابزارهای مدیریتی جدید به کاربران اجازه خواهند داد تا از پتانسیل‌های خلاقانه هوش‌مصنوعی بهره ببرند و استفاده مسئولانه از ابزارهای مبتنی‌بر این فناوری را رواج دهند؛ درحالی‌که به‌صورت هم‌زمان می‌تواند کپی‌برداری از صدا یا سایر موارد دارای مالکیت معنوی در ویدیوها توسط سرویس‌های خودکار را کاهش دهد.

یکی از ابزارهای جدید یوتوب با نام «فناوری تشخیص بازخوانی مصنوعی» به هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا محتوایی که از صدای آنها با استفاده از هوش‌مصنوعی مولد جهت خواندن دیگر ترانه‌ها یا بازخوانی استفاده کرده‌اند را شناسایی کنند. یوتوب اشاره کرده است که این ابزار به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از سیستم Content ID ارائه خواهد شد و احتمالاً از سال آینده میلادی در قالب یک برنامه آزمایشی ارائه می‌شود.

توسعه سریع و گسترش روزافزون سرویس‌های مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی مولد، بسیاری از هنرمندان را نسبت به کپی‌برداری از آثار یا سوءاستفاده از آنها نگران کرده است. یوتوب در اواخر سال گذشته میلادی به ناشران موسیقی وعده داد که تمهیداتی را جهت جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی در پیش خواهد گرفت. همچنین جمعی از هنرمندان در اوایل سال جاری میلادی با انتشار نامه‌ای، نسبت به استفاده بدون اجازه از صدای آنها در ابزارهای هوش‌مصنوعی و لطمه به خلاقیت انسانی، هشدار دادند.

از دیگر ابزارهای یوتوب جهت مبارزه با استفاده‌های نادرست از هوش‌مصنوعی، فناوری تشخیص ویدیوهای جعلی و دیپ‌فیک است. ویژگی مذکور بیشتر روی ویدیوهایی تمرکز دارد که در آن چهره افراد به چشم می‌خورد یا اجرای خوانندگان، بازیگران و سایر هنرمندان روی صحنه را تقلید می‌کنند. البته جزئیاتی از نحوه عملکرد و تاریخ ارائه این ابزار اعلام نشده و ظاهراً یوتوب هنوز مشغول توسعه آن است.

یوتوب بار دیگر موضع خود در مقابل استفاده از ویدیوهای این پلتفرم جهت تمرین مدل‌های هوش‌مصنوعی را هم اعلام کرده است و هرگونه استفاده بدون اجازه از محتوا جهت چنین کاری را مسدود می‌کند. البته با تمامی این شرایط، بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه هوش‌مصنوعی ازجمله OpenAI، اپل، آنتروپیک، انویدیا و Runway از ویدیوهای آپلود شده روی یوتوب برای آموزش مدل‌های خود بهره برده‌اند و مشخص نیست که یوتوب چگونه می‌خواهد از استفاده‌های غیرمجاز آتی جلوگیری به عمل آورد. همچنین قرار است در آینده نزدیک گزینه‌هایی برای صدور اجازه یا تنظیم سطح دسترسی ابزارهای خودکار به ویدیوها در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار بگیرد.

کد خبر: ۳۰۲٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha