۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
عدم استفاده تجاری ایران از موقعیت جغرافیایی | به دو دهه فرصت سوزی پایان دهیم
بنیانگذار گروه تجاری Mundo:

عدم استفاده تجاری ایران از موقعیت جغرافیایی | به دو دهه فرصت سوزی پایان دهیم

گرگان- فرزانگان، بنیانگذار گروه تجاری mundo با تاکید بر اینکه ایران در موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای برای توسعه تجارت قرار گرفته، نسبت به عدم بهره برداری ازین فرصت انتقاد کرد.

فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار موقعیت جغرافیایی ویژه ایران را یکی از فرصت‌های کلیدی پیش روی توسعه کشور دانست و اظهار کرد: این موقعیت واقعاً منحصر به فرد است و یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کشور محسوب می‌شود؛ ایران در نقطه تلاقی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد و با دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان، یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های انرژی جهان را در اختیار دارد.

بنیانگذار گروه تجاری Mundo افزود: این موقعیت استراتژیک به ایران امکان می‌دهد تا به عنوان پلی ارتباطی بین شرق و غرب، نقش مهمی در حمل و نقل کالا و انرژی ایفا کند.

مشاور اقتصادی و پژوهشگر بازار امارات با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران می‌تواند در چندین زمینه به توسعه اقتصادی کمک کند، گفت: نخست، ایران می‌تواند به عنوان یک هاب ترانزیت منطقه‌ای و جهانی عمل کند، به خصوص با توجه به پروژه‌های بزرگی مانند کریدور شمال-جنوب و جاده ابریشم جدید.

فرزانگان ادامه داد: این پروژه‌ها می‌توانند ایران را به یک مرکز اصلی برای ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا تبدیل کنند و درآمد قابل توجهی از این راه نصیب کشور گردد.

رئیس اسبق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات فرصت دوم را، موقعیت جغرافیایی ایران و دسترسی به منابع انرژی دانست و گفت: این فرصت می‌تواند ایران را به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی انرژی تبدیل کند.

عدم بهره برداری موثر از موقیعت جغرافیایی طی ۲۰ سال گذشته

مشاور بازاریابی و فروش در بازارهای GCC، یادآور شد: ایران با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز، پتانسیل صادرات گسترده این منابع را دارد که می‌تواند منبع درآمدی مهمی برای کشور باشد.

فرزانگان با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های گردشگری ایران فرصت دیگری برای کشور است، توضیح داد: تنوع اقلیمی و فرهنگی کشور بسیار بالاست و به دلیل دسترسی متنوع فرصت مناسب برای جذب گردشگر است.

وی اضافه کرد: از کوه‌های البرز و زاگرس گرفته تا سواحل خلیج فارس و دریای خزر، این کشور می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران از سراسر جهان باشد.

فرزانگان با انتقاد از این که طی ۲۰ سال گذشته، ایران نتوانسته است به طور مؤثری از موقعیت جغرافیایی خود بهره‌برداری کند، تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی این موضوع، تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های سیاسی است که مانع از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و همکاری‌های بین‌المللی شده است.

وی افزود: همچنین، عدم توسعه زیرساخت‌های لازم در بخش‌های حمل و نقل و انرژی نیز از دیگر عوامل بازدارنده بوده است.

محرومیت از روابط تجاری بقا همسایگان

مدیر شرکت Golden future road در امارات گفت: ایران به جای تقویت روابط تجاری با همسایگان و بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی به عنوان یک دارایی استراتژیک، در بسیاری از مواقع به دلیل سیاست‌های ناکارآمد داخلی و خارجی، از این فرصت‌ها محروم مانده است. به عنوان مثال، بسیاری از پروژه‌های ترانزیتی که می‌توانستند اقتصاد ایران را متحول کنند، به دلیل مشکلات مدیریتی و سیاسی به سرانجام نرسیده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه ایران در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی خود به شدت کوتاهی کرده، در توصیه به دولت جدید گفت: این امر نیازمند یک بازنگری اساسی در سیاست‌ها و راهبردهای اقتصادی و سیاسی کشور است. امیدوارم دولت جدید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

فرزانگان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، با بهبود روابط بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، ایران بتواند از این موقعیت به بهترین نحو استفاده کند و به یک قدرت اقتصادی منطقه‌ای تبدیل شود.

کد خبر: ۳۰۲٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha