۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
پارادوکس عجیب در اینچه برون؛ مسئولان از شتاب توسعه می گویند، بخش خصوصی دلواپس روند حلزونی
نویاب گزارش می دهد؛

پارادوکس عجیب در اینچه برون؛ مسئولان از شتاب توسعه می گویند، بخش خصوصی دلواپس روند حلزونی

گرگان- علی رغم اینکه متولیان منطقه آزاد اینچه برون از پیشرو بودن توسعه این منطقه نسبت به سایر مناطق دم می زنند اما بخش خصوصی و سرمایه گذار منطقه نگران از بین رفتن مزیت ها هستند

نجمه جهان تیغ، بازار؛ منطقه آزاد اینچه‌برون در شمال استان گلستان به مساحت ۱۲ هزار و ۵۷۷ هکتار قرار دارد که از شمال به مرز ایران ـ ترکمنستان و از جنوب به مجتمع پتروشیمی گلستان محدود است. عبور کریدور منطقه‌ای «KIT» (خط راه‌آهن ایران ترکمنستان، قزاقستان)، وجود پایانه مرزی اینچه‌برون، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی، همجواری و ارتباط با بازارهای پرجمعیت کشورهای CIS و آسیای میانه، دارا بودن امنیت تاریخی، وجود بازارهای گسترده غلات، انرژی، کانی، خواربار، محصولات نفتی کشورهای همسایه از جمله فرصت‌ها و جذابیت‌های خاص و ویژه این منطقه جهت سرمایه‌گذاری است. این منطقه پس از سال ها فراز و نشیب در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

امروز حدود سه سال از تصویب منطقه آزاد اینچه برون می گذرد و مسئولان اذعان می کنند که روند توسعه ای در آن نسبت به سایر مناطق آزاد در کشور که مصوبه دریافت کرده اند، بهتر و در این زمینه پیشرو بوده است. اما در مقابل فعالان بخش خصوصی مدام هشدار می دهند درصورتی که زیرساخت ها تامین نشود و توسعه منطقه سرعت نگیرد، علی رغم تمام مزیت هایی که دارد ممکن است آنچه به عنوان ظرفیت از آن یاد می شود از بین برود و به نوعی بسوزد.

مدیریت استان یک رهبر واحد ندارد

سرمایه گذار اینچه برون اخیرا در جلسه ای که با حضور بخش دولتی و خصوصی در اتاق بازرگانی گرگان برگزار شده بود، اظهار کرد: نزدیک به یک سال است که پروژه سرمایه گذاری اینچه برون را آغاز کرده ایم اما در سخن همه چیز زیباست و در واقعیت مدیریت استان یک رهبر و یک تصمیم گیرنده واحد ندارد.

سرمایه گذار اینچه برون: زمانی که پروژه احداث ریل راه آهن را شروع کردیم، متاسفانه مسائل حل نشده هم آغاز شد، به عنوان مثال طبق مصوبه شورای اراضی، زمین به راه آهن تحویل داده شد و سه روز بعد از مصوبه هیات دولت، ما با راه آهن قرارداد بستیم اما متوجه شدیم سند به نام منطقه آزاد زده شده است

شاپور پیرامون افزود: در سایر کشورها مانند قزاقستان و ترکمنستان یک سیستم واحد برای پروژه ها وجود دارد و پروژه پس از تصمیم گیری با کمترین دغدغه به اجرا می رسد اما متاسفانه در کشور ما هر کسی در جایگاه خود تصمیم گیرنده است.

پیرامون گفت: زمانی که پروژه احداث ریل راه آهن را شروع کردیم، متاسفانه مسائل حل نشده هم آغاز شد، به عنوان مثال طبق مصوبه شورای اراضی، زمین به راه آهن تحویل داده شد و سه روز بعد از مصوبه هیات دولت، ما با راه آهن قرارداد بستیم اما متوجه شدیم سند به نام منطقه آزاد زده شده است.

وی افزود: مشکل اصلی ما این است که این زمین به ما واگذار اما به منطقه آزادی که هنوز ایجاد نشده تحویل شده است.

حامی نداریم| سنگ اندازی ارگان های مختلف بر سر راه اینچه برون

پیرامون گفت: در حال حاضر برخی زیرساخت ها در این منطقه ساخته شده اما متاسفانه هر بار از ارگان های مختلف برای ما مشکلاتی پیش می آید، کمرگ قوانین خود را دارد در کنار آن شهرداری به دنبال عوارض است و هر بار مشکلات جدیدی به وجود می آورد.

سرمایه گذار اینچه برون با تاکید بر این مساله که منافع کوچک منافع عمده کشور را تحت شعاع قرار می دهد، یادآور شد: هیچ کسی حمایتی از ما ندارد، حتی علی رغم اینکه با راه آهن قرار داد داریم اما آنها نیز نمی توانند از حق ما دفاع کنند.

پیرامون متذکر شد: از تاریخ عقد قرارداد تاکنون ۹ َماه گذشته و این موانع کوچک هر بار چالش هایی را پیش روی ما به وجود می آورد و پروژه ای که ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری لازم بود اکنون با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز تمام نمی شود و هیچ کسی پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: عملا توجهی به راه آهن نمی شود و نهاد های دیگر در این حوزه مدیریت می کنند.

بر اساس چشم انداز؛ منطقه آزاد می تواند ایجاد ۴۷ هزار شغل و استقرار ۱۶۰۰ واحد صنعتی را داشته باشد و بار ریلی را به ۱۳.۷ میلیون تن و بار جاده ای را به ۶.۳ میلیون تن برساند و زمینه جهش فوق‌العاده فراهم خواهد شد.

پارادوکس عجیب در اینچه برون؛ مسئولان از شتاب توسعه می گویند، بخش خصوصی دلواپس روند حلزونی

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه کشورهای دیگر امکانات و تجهیزات لازم را برای بازرگانان و بخش خصوصی فراهم می کنند، یادآور شد: تجهیز راه آهن اینچه برون کار سختی نیست و با توجه به اینکه این منطقه از اهمیت استراتژیک و مهمی برخوردار است برای توسعه آن باید بخش دولتی به کمک بخش خصوصی بیاید اما تجار سر مسائل کوچک ناراضی اند.

اهمیت اینچه برون برای چینی ها

سعید صفوی با بیان اینکه کشور چین در حوزه بازرگانی بسیار حرفه ای و تخصصی عمل می کند، گفت: امیدوارم بتوانیم مجددا بازرگانی از راه آهن اینچه برون را عملیاتی کنیم زیرا برای چینی ها راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون بسیار اهمیت دارد.

اخیرا عبداله آقاعلیخانی مدیرکل بازرسی استان گلستان در راس یک هیات بازرسی از منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون بازدید کرد.

مکلف کردن دستگاه‌های اجرایی به اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه وفق دستور دادستانی کل کشور و معاونت حقوقی رئیس جمهور، اخذ مستندات قانونی منشاء تامین اعتبار تملک اراضی ۱۰۰۰ هکتاری منطقه ویژه اترک، هماهنگی و حضور سازمان بازرسی در تشریفات تحویل و تحول و واگذاری اراضی منطقه آزاد به سرمایه گذاران در مرکز لجستیک مرزی، ورود بازرسی‌کل نسبت به رفع مشکلات در حوزه شرکت شهرک‌های صنعتی و راه‌آهن استان از جمله دغدغه‌ها و مشکلات این منطقه آزاد بود که از سوی مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون مطرح شد.

مصوبه حضور نماینده بازرسی‌ کل استان در جلسات واگذاری سازمان منطقه آزاد اینچه برون

در راستای رفع موانع موجود مصوب شد که جلسه مشترکی با حضور بازرسی‌کل استان، منطقه آزاد اینچه برون، شرکت شهرک‌های صنعتی استان، راه‌آهن برگزار شود. همچنین مقرر شد نماینده بازرسی‌کل استان در جلسات واگذاری سازمان منطقه آزاد اینچه برون حضور یابد.

استاندار گلستان در خصوص آخرین وضعیت مربوط به منطقه آزاد اینچه برون می گوید طرح جامع آن آماده، به شورای عالی مناطق آزاد ارجاع و زون بندی ها انجام شده است.

تلاش برای تعریف منطقه آزاد مشترک با ترکمنستان

علی محمد زنگانه افزود: کسب و کار های منطقه آزاد اینچه برون بر اساس مزیت های نسبی و رقابتی منطقه‌ای در هشت محور تعریف شد.

پارادوکس عجیب در اینچه برون؛ مسئولان از شتاب توسعه می گویند، بخش خصوصی دلواپس روند حلزونی

وی ادامه داد: نقشه منطقه تدقیق، کد گمرکی اخذ، هیات مدیره و مدیرعامل برای آن تعیین و تثبیت اراضی و صدور اسناد انجام شد و همچنین تلاش داریم فرودگاه بین‌المللی گرگان و جزیره آشوراده را به منطقه آزاد اینچه برون الحاق کنیم.

زنگانه گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با جمهوری ترکمنستان تلاش داریم منطقه آزاد مشترک تعریف کنیم تا هم افزایی و انگیزه بالایی شکل بگیرد و رشد تجاری شرق دریای خزر را افزایش دهیم.

مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون: تامین آب منطقه آزاد به صورت ترکیبی و تلفیقی در حال پیگیری است، افزود: تامین آب از سد، انتقال آب از دریا، پساب های شهرهای گرگان و گنبد، حفر چاه، استفاده از رواناب های منطقه و سیلاب ها از جمله روش هایی است که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم

مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون اظهار کرد: موضوعات زیرساختی در اینچه برون در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حال برنامه ریزی است.

پیگیر الحاق فرودگاه گرگان به منطقه هستیم

حسن ملک حسینی با بیان اینکه تامین آب منطقه آزاد به صورت ترکیبی و تلفیقی در حال پیگیری است، افزود: تامین آب از سد، انتقال آب از دریا، پساب های شهرهای گرگان و گنبد، حفر چاه، استفاده از رواناب های منطقه و سیلاب ها از جمله روش هایی است که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد منطقه فرصت های نوظهور است، گفت: هاب اصلی ما در اینچه برون حوزه ترانزیت است که به صورت ترانزیت جاده ای، ریلی و هوایی مطرح است و اخیرا پیگیر الحاق فرودگاه گرگان به منطقه هستیم.

وی اضافه کرد: ترانزیت لوله ای برای انتقال گاز نیز اهمیت این منطقه را دو چندان می کند.

ملک حسینی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ذی نفعان زیادی دارد، بیان کرد: ما معتقدیم باید کل استان از مزایای این منطقه منتفع شوند زیرا اگر چنین اتفاقی نیفتد ضرورت آن کاهش می یابد، ضمن اینکه ضرورت ملی و فراملی این منطقه هم غیر قابل انکار است.

به گزارش بازار، توسعه زیرساخت ها نیاز اساسی منطقه آزاد اینچه برون است و مشخصا دولت با سرمایه گذاری در این حوزه می تواند توسعه در شمال شرق کشور و کل کشور را شتابان کند.

کد خبر: ۳۰۲٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha