۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
صدور مجوز جدید صنعتی در یزد دلیلی ندارد/همتی برای حل معضل خاموشی ها نمی بینیم
انتقاد رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی یزد؛

صدور مجوز جدید صنعتی در یزد دلیلی ندارد/همتی برای حل معضل خاموشی ها نمی بینیم

یزد- رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی یزد با تاکید بر اینکه دخالت های دولت صنعت استان یزد را به نابودی می کشاند، از صدور مجوز های جدید در حالی که واحدهای تولیدی با تمام ظرفیت کار نمی کنند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدتقی خالقیه صبح یکشنبه در این کمیسیون با اشاره به مشکلات انرژی و قطعی مکرر برق گفت: مسئله ناترازی انرژی و خاموشی‌های مکرر به زیان صنعت است. عمده مشکل در این زمینه عدم تولید برق ‌کافی است و دولت همتی برای حل این معضل ندارد.

وی ادامه داد: در حالی که صنایع موجود با بحران در زمینه انرژی روبرو هستند؛ اما همچنان برای کارخانه‌های جدید مجوز صادر می‌شود. چگونه درحالی‌که تولیدی‌ها به علت مشکلات موجود، با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند صنایع جدید به این چرخه اضافه می‌شوند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی یزد افزود: از دیگر مشکلات حوزه صنعت مشکلات رفع تعهد ارزی است. سخت‌گیری‌های صادراتی نیز موضوع دیگری است. درحالی‌که واردات به‌آسانی صورت می‌گیرد؛ اما موانع زیادی سر راه صادرات است.

وی به مشکلات حمل‌ونقل هم اشاره کرد و گفت: حوزه حمل‌ونقل نیز مشکلات خود را دارد. مشکلات ریلی و کاهش ظرفیت ریلی از مشکلات عمده این حوزه است که صنعت را با سختی‌هایی روبرو کرده است.

ناترازی انرژی هزینه های تولید را افزایش داده است

رییس اتاق بازرگانی یزد نیز در این جلسه با اشاره به موضوع ناترازی انرژی گفت: متأسفانه دولت خیلی راحت از لفظ ناترازی استفاده می‌کند درحالی‌که این موضوع هزینه‌های تولید برای صنایع را افزایش داده است. از سوی دیگر مدام از انرژی خورشیدی صحبت می‌شود و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند انرژی خورشیدی در این مقیاس ناترازی نیز جوابگو نیست. تنها راه‌حل نیروگاه‌های حرارتی است که نیاز به گاز دارد و تأمین گاز هم با مشکل مواجه است. در واقع نبود زیرساخت عامل اصلی این ناترازی است.

مجتبی دستمالچیان ادامه داد: موضوع انرژی در کنار سایر مشکلات از جمله نبود سفارش، عدم تخصیص تسهیلات بانکی و سهولت واردات در کشور، صنعت را با چالش مواجه کرده و ما به‌عنوان بخش خصوصی هشدار می‌دهیم که با این روال، صنعت نابود خواهد شد.

فعالیت صنایع، فصلی شده است

عضو کمیسیون صنعت اتاق یزد نیز ناترازی انرژی را مشکل عمده صنعت عنوان کرد و گفت: شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که صنعت نیز مانند بخش کشاورزی، فصلی شده است و نمی‌توان در تمام طول سال کار کرد.

علی فرشادپور ادامه داد: به نظر می‌رسد مشکلات تأمین انرژی طی سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و در این صورت نیم توان به بخشنامه‌های وزارت نیرو بسنده کرد؛ بلکه باید قوانین نیز اصلاح شود. قوانین بانکی، مالیاتی، کارگری و… در شرایطی که مثلاً یک صنعت ۴ ماه از سال فعالیت ندارد نیاز به اصلاح دارد. از سوی دیگر مسائل حمایتی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

صدای بخش خصوصی باید شنیده شود

رییس انجمن صنایع فلزی خانه صمت استان نیز گفت: اقتصاد کشور ما دولتی است؛ اما همه اذعان داریم که اقتصاد در دست بخش خصوصی است پس باید سیاست‌های کلی تغییر کرده و صدای بخش خصوصی شنیده شود.

سید محمد احرامیان ادامه داد: در موضوع انرژی آنچه حائز اهمیت است هدررفت برق و آب در کشور است. به‌عنوان‌مثال اتلاف انرژی در خط انتقال آب یزد کاملاً مشهود است. این روند باید اصلاح شود.

رییس انجمن استخراج و فراوری سنگ‌های تزیینی خانه صمت به قوانین موجود در زمینه حمایت از کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: بحث انرژی در صنعت قوانی مربوط به خود را دارد و در برخی موارد حمایتگر صنعت است؛ اما دولت به طور مشهود تخلف می‌کند.

امیرحسین حیدرزاده ادامه داد: قانون بهبود توسعه فضای کسب‌وکار ماده ۲۵ می‌گوید شرکت‌های زیرساخت موظف‌اند صنایع و معادن را پوشش دهند این خدمات شامل برق، گاز و مخابرات هستند چنانچه این خدمات قطع شود، باید خسارت مشترکان صنعتی پرداخت شود. از سوی دیگر تأکید شده اگر شرایط اضطرار پیش بیاید، استانداری‌ها با هماهنگی شورای تأمین فقط به مدت ۷۲ ساعت می تواند خدمات راقطع کنند این ها نکات قانونی است که باید به آن توجه کرد و بخش خصوصی باید از دولت بخواهد این موارد را رعایت کند.

دولت و بخش خصوصی نیاز به گفتمان مشترک دارد

رییس انجمن تحقیق و توسعه خانه صمت استان نیز با اشاره به مشکلات زیرساختی استان گفت: اگر بخواهیم شرایط صنعت استان از آنچه هست بدتر نشود باید مشکلات زیرساخت را حل کنیم. واقعیت این است حتی در شرایط تحریمی هم برای مشکلات، راهکارهایی وجود دارد دولت باید از نظرات بخش خصوصی برای حل این مسائل استفاده کند. برخی مشکلات، راه‌حل‌های ساده‌ای دارد که نیاز به همت و تصمیم قاطعانه برای اجرا دارد.

محمدتقی ذوالفقاری همچنین به موضوع تأمین مالی اشاره کرد و گفت: استان یزد صنعتی است؛ بنابراین سهمش از میزان تسهیلات جاری و غیرجاری باید با سایر استان‌ها متفاوت باشد. صنایع باید مطالبه‌گر این موضوع باشند.

وی ادامه داد: مدیریت آینده استان باید به بحث تناقض‌های اسناد بالادستی توجه کند از جمله سند توسعه ۱۴۰۴، یا سند یزد نوین و برنامه هفتم توسعه؛ اما مسئله این است در موضوع صنعت در این اسناد تناقضات و تعارض منافع وجود دارد که باید برطرف شود. اسناد بالادستی باید با هم همخوانی داشته باشد شرایط امروز متفاوت از زمان تصویب این اسناد است و نیاز دارد که اصلاح و ویرایش شود.

نبود گفتمان مشترک دولت و بخش خصوصی

مدیرکل سازمان صمت استان یزد به نبود گفتمان مشترک میان بخش خصوصی و دولت اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که دولت در یک فضایی است و بخش خصوصی در فضای دیگر. ابر چالش بخش اقتصاد صنعت و تولید گفتمان است. درک صحیح و گفتمان مشترک بین دولت و بخش خصوصی وجود ندارد اگر بتوانیم به یک گفتمان و درک مشترک برسیم مشکلات به‌خودی‌خود حل خواهد شد.

محمدکاظم صادقیان گفت: در مورد برخی مشکلات راه‌حل‌های ساده‌ای وجود دارد؛ ولی زبان مشترک نداریم که بتوانیم مشکلات را حل کنیم. دولت باید تصمیمات سختی بگیرد. در واقع راهکار این است که دولت اجازه دهد بخش خصوصی مسیر خودش را پیدا کند. بخش خصوصی می‌داند به کدام سمت باید برود و دولت باید این فضا را برای بخش خصوصی باز کند.

کد خبر: ۳۰۲٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha