۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
نمایشگاه دائمی محصولات کنجدی در اردکان ایجاد می شود
در میز کشوری کنجدی مطرح شد؛

نمایشگاه دائمی محصولات کنجدی در اردکان ایجاد می شود

یزد- دبیر اتاق بازرگانی یزد از ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات کنجدی در اردکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد سپهر در میز کشوری کنجدی که به‌منظور بررسی مشکلات این حوزه به میزبانی اتاق بازرگانی یزد برگزار شد، به اهمیت صنایع کنجدی اشاره کرد و گفت: صنایع کنجدی از صنایع مهم استان و در حال‌توسعه است. اتاق یزد نیز آمادگی همکاری با این بخش را دارد.

وی ادامه داد: در جلسات گذشته به نتایج خوبی رسیدیم و در این جلسه ضمن بررسی مصوبات گذشته، موضوع ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات کنجدی در اردکان پیگیری خواهد شد.

آموزش کشاورزان استان های درگیر کشت

گلسا صالحی دبیر میز کشوری کنجدی نیز در این جلسه به مصوبات قبلی اشاره کرد و گفت: در جلسه قبل مسائلی از جمله؛ آموزش کشاورزان استان‌های درگیر کشت، ایجاد رشته مرتبط با محصولات کنجدی در دانشگاه اردکان، ثبت جهانی محصولات کنجدی، موضوع آزمایشگاه‌های اردکان و… مصوب شده بود که در این جلسه پیگیری خواهد شد.

توجه به گردشگری کشاورزی محصولات کنجدی

رییس اداره بازرگانی صمت یزد با اشاره به اینکه تصمیمات میز کنجدی می‌تواند کشوری باشد گفت: در سال ۱۴۰۲ واردات کنجد استان ۹۰۴ تن و در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۲۳۴ تن بوده است. عمده واردات ما از کشورهای امارات، اسپانیا و چین است. یزد، استان ششم در واردات هستیم البته شاید موضوع منابع تامین خارج از استان نیز باشد.

محمدرضا نصیری ادامه داد: موضوع نمایشگاه دائمی محصولات کنجدی در اردکان، مسئله‌ای است که در دست بررسی است. دو محل جانمایی شده است. پیشنهاد اصلی زمین ۱۰۰ هکتاری بعد از کمربندی است و البته مباحثی در خصوص گردشگری کشاورزی نیز مطرح شده است.

اهمیت گردشگری فرآورده های کنجدی

نماینده جهاد کشاورزی یزد در این جلسه نیز گفت: پیگیر مسئله نمایشگاه کنجدی هستیم و محل‌های پیشنهادی رصد شده است. همچنین با منابع طبیعی نیز هماهنگی‌ها صورت‌گرفته. بحثی که مطرح شده در خصوص برپایی نمایشگاه دائمی در همان محل است که اگر بتوانیم آن را در آن منطقه بگنجانیم اتفاق خوبی برای شهرستان است.

سید علی حسینی‌پور افزود: موضوع گردشگری فراورده‌های کنجدی بسیار خوب است البته منظور از نمایشگاه گردشگری این است که بتوانیم روند محصول اولیه تا تولید محصول نهایی که انواع و اقسام شکلات، حلواارده، کیک ارده‌ای و… به نمایش در آید. ضروری است که تأمین آب و موضوع پساب نیز بررسی شود.

وی در خصوص آموزش استان‌های درگیر کشت کنجد نیز گفت: طی چند جلسه، آموزش‌های فردی و عمومی برای کشاورزان داشتیم. باتوجه‌به شرایط مختلف و کیفیت متفاوت آب و زمین در شهرستان‌ها، ۴ منطقه پایلوت شامل؛ عقدا، مابین عقدا و اردکان، اردکان و منطقه شور در نظر گرفته شده است. دو منطقه کیفیت کنجد خوب و در مقابل میزان عملکرد پایین است در منطقه شور نیز کنجد به‌دست‌آمده، تلخ است.

حسینی‌پور به موضوع احیا شرکت دانه‌های روغنی نیز اشاره کرد و گفت: برای احیای این شرکت تأیید اولیه از وزارت گرفته شده است؛ اما عزم راسخی در وزارت‌خانه برای تأیید نهایی کار نیست. به‌هرحال تلاش ما این است که کنجد را زیر مجموعه دانه‌های روغنی بیاوریم به این شکل، ‌بخشی از مشکلات این صنعت از جمله مسئله مالیات حل خواهد شد.

محدودیت واردات کنجد، به ضرر این صنعت است

رییس اتحادیه حلواساز و عصار گفت: در خصوص نمایشگاه کنجدی اردکان پیشنهاداتی در خصوص گردشگری نیز بوده است. این که روند عصاری‌ها در گذشته تا فضای حال حاضر به نمایش در آید.

حسین کمالی اردکانی ادامه داد: زمین‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به سه زمین رسیدیم و در یک شورای ۳۰ نفره این زمین‌ها اولویت‌بندی شده است. یکی از مشکلات در این زمینه، موضوع جاده و راه ورودی به اولویت نخست پیشنهادی است که البته راه‌حل‌هایی نیز پیش‌بینی‌شده است.

وی همچنین به موضوع واردات کنجد اشاره کرد و گفت: اخیراً ثبت سفارش از سمت ایران پایین آمده و واردکنندگان در تناژ کم، کنجد وارد می‌کنند امسال کاشت کنجد ایران خوب بوده بااین‌حال جوابگو نیست و به واردات نیاز داریم؛ اما اگر واردکننده را محدود کنیم به ضرر این صنعت خواهد بود.

توجه به مکانیابی نمایشگاه محصولات کنجدی

مدیرکل سازمان صمت استان یزد با اشاره به اینکه از لحاظ ساختاری با کلیت احداث نمایشگاه کنجدی موافق هستیم تأکید کرد: باید در جانمایی مکان آن دقت شود.

محمدکاظم صادقیان تصریح کرد: توسعه بازار، باعث پیشرفت این صنعت می‌شود. به همین علت باید در جانمایی محل نمایشگاه دقت شده و مطالعات بادقت صورت گیرد. بحث پساب نیز بسیار مهم است و باید همه شرایط را لحاظ کرد. از سوی دیگر تأمین آب پروژه نیز اهمیت دارد و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

اختصاص زمین نمایشگاه نیاز به نظرات کارشناسی دارد

فرماندار اردکان با اشاره به اینکه در شهرستان ارکان تأکید به رفتن به سمت صنایع پاک است گفت: در حال بررسی محل دائمی نمایشگاه هستیم. استراتژی ما در شهرستان اردکان این است که این شهرستان به مرکز رویدادها و فستیوال‌ها تبدیل شود. باید به این سمت در حوزه‌های مختلف بازرگانی، گردشگری و هنری پیش برویم.

حسین سبزواری تأکید کرد: بحث اختصاص زمین نمایشگاه نیاز به بررسی و نظرات کارشناسی دارد و ضرورت دارد در یک کارگروه در شهرستان بررسی شود. از سویی نظرات تمام دستگاه‌های موثر از جمله امور اراضی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و… باید در نظر گرفته شود. مسائل زیر ساخت و دسترسی‌ها نیز نیاز به بررسی دارد.

بررسی همه جانبه جانمایی نمایشگاه محصولات کنجدی

علیرضا رضایی معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز گفت: جانمایی نمایشگاه محصولات کنجدی باید از زوایای مختلف بررسی شده و حتماً مشاور به‌صورت علمی مکان‌یابی کند تا به نتیجه برسیم. اگر در قالب شهرک نمایشگاهی تعریف شده است باید ناحیه صنعتی شود و نمایشگاه در کنار آن دیده شود تا بتوان کمک دولت در تأمین زیرساخت‌ها داشته باشیم.

در پایان این جلسه نیز در خصوص سایر مشکلات صنایع کنجدی از جمله موضوع آلودگی، پساب، مشکلات قطعی برق و مباحث تأمین ارز بحث و تبادل نظر شد.

کد خبر: ۳۰۲٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha