۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
صادرات فولاد چین رکورد زد؛ قیمت جهانی فلزات سقوط کرد
بازار گزارش می دهد؛

صادرات فولاد چین رکورد زد؛ قیمت جهانی فلزات سقوط کرد

ادامه سیاست های مخرب چین در صادرات فلزات اساسی آن هم در حجمی بالاتر از تقاضای بازارهای جهانی، منجر به ادامه روند نزولی قیمت آهن، مس و آلومینیوم شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سیاست های تجاری چین برای صادرات فلزات اساسی طی ماه های اخیر منجر به ریزش های سنگین قیمت در این بازار شده است. چینی ها تقریبا از اواخر سال گذشته میلادی، اقدامات مخربی برای صادرات انواع شمش و دیگر محصولات گروه مس، فولاد و آلومینیوم به خارج از این کشور به کار گرفته اند که طی آن، حجم انبوهی از این فلزات اساسی به بازارهای جهانی صادر و تزریق شده است.

این اقدام چین در حالی صورت میگیرد که رکود تقریبی در بازارهای جهانی همچنان ادامه داشته و در حقیقت، میزان کالای تزریق شده چینی ها به بازار منجر به ایجاد مازاد عرضه و در نهایت، ریزش قیمت شده است.

رکورد شکنی چینی ها در صادرات فولاد و تخریب بازارهای جهانی

بر اساس آمارهای تجاری ارائه شده از وب سایت چینی معتبر «مای استیل»، میزان عرضه فولاد این کشور به بازارهای جهانی، سقف ۸ ساله خود را شکسته است. انتظار می رود میزان صادرات بزرگترین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۴ از ۱۰۰ میلیون تن عبور نوده که این رقم، بالاترین میزان صادرات فولاد چین از سال ۲۰۱۶ به این سو محسوب می شود. به گفته «ویویان یانگ» سردبیر وب سایت مای استیل، حتی امکان عبور حجم صادرات فولادی چین از ۱۰۱ میلیون تن تا پایان سال نیز وجود داشته که این رقم به معنای شکسته شدن سومین رکورد تاریخی چینی ها در صادرات فولاد است.

آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه آهن و فولاد چین، نشانگر کاهش قیمت فولاد صادراتی این کشور به کمترین میزان خود طی هشت سال گذشته است.

اقدام چینی ها برای افزایش صادرات را می توان در پاسخ به بحران اقتصادی شکل گرفته در این کشور دانست؛ جایی که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی چین به ویژه بخش مسکن، همچنان در حالت رکود به سر برده و میزان تقاضا برای فولاد و سایر فلزات اساسی همچون مس و آلومنیوم را در این کشور کاهش داده است. همین امر سبب شده تا پکن به دنبال افزایش صادرات عرضه محصولات فولاد، مس و آلومینیوم خود به بازارهای جهانی باشد. نمودار زیر، به خوبی نشانگر سیاست های جدید چین برای صادرات فلزات اساسی ارزان قیمت با حجم بالا به بازارهای جهانی است.

صادرات فولاد چین رکورد زد؛ قیمت جهانی فلزات سقوط کرد

در حقیقت، در واکنش به وضعیت اقتصادی ایجاد شده در جین، دو راه بر سر راه پکن وجود دارد: تعطیلی خطوط تولید اضافی فولاد در سراسر کشور و فرو رفتن به بحران بیکاری و رکود اقتصادی بیشتر؛ و یا عرضه مازاد محصول به بازارهای جهانی. ظاهرا چینی ها برای نجات از بحران ناشی از رکود اقتصادی و دست به گریبان شدن با بحران بیکاری ناشی از آن، تصمیم گرفته اند مسیر دوم را انتخاب کنند؛ موضوعی که اگرچه چین را از به حاشیه رفتن رشد اقتصادی تا حدی نجات می دهد، اما نهایتا منجر به بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی آن هم در شرایطی خواهد شد که بازارهای غربی و دیگر کشورهای صنعتی آسیایی نیز بهتر از چین نیست.

در همین راستا، آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه آهن و فولاد چین، نشانگر کاهش قیمت فولاد صادراتی این کشور به کمترین میزان خود طی هشت سال گذشته است. همین امر منجر شده تا به عنوان مثال، قیمت ورق فولاد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه نماید. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید، میزان صادرات فولاد چین به اروپا نیز طی یک سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته است.

صادرات فولاد چین رکورد زد؛ قیمت جهانی فلزات سقوط کرد

صادرات فولاد چین رکورد زد؛ قیمت جهانی فلزات سقوط کرد

صادرات فولاد چین رکورد زد؛ قیمت جهانی فلزات سقوط کرد

«دنیل هاینز» استراتژیست ارشد موسسه تحقیقات بازار ANZ که به بانک های بزرگ استرالیایی مشاوره می دهد، معتقد است که چینی ها تقریبا ۷ الی ۱۰ درصد از فولاد تولیدی خود را صادر نموده و در سال جاری نیز، شرکت های چینی سود کلانی از افزایش تقاضا برای فولاد در آسیا و اروپا به جیب زده اند. به گفته وی، تنها راه مقابله با مازاد عرضه فولاد چین به بازارهای جهانی، وضع تعرفه های بالاتر برای واردات آنها در گمرک کشورهاست تا دستکم از این طریق بتوان با سیاست جدید چین مقابله نمود.

در شرایط فعلی به متعاملین بازار توصیه میشود تا زمان عدم تغییر رویه چینی ها در سیاست های تولیدی و صادراتی خود، از هرگونه سرمایه گذاری روی بازار آهن و مس خودداری نمایند.

چین در بازارهای دیگر همچون آلومینیوم و مس نیز مشغول به پیاده سازی سیاستی مشابه بوده و همین امر می تواند ضربه بزرگی به کشورهای تولید کننده فلزات اساسی همچون هند و ایران وارد آورد. لذا، در شرایط فعلی به متعاملین بازار توصیه میشود تا زمان عدم تغییر رویه چینی ها در سیاست های تولیدی و صادراتی خود، از هرگونه سرمایه گذاری روی بازار آهن و مس خودداری نمایند. هرچند، بسیاری از سرمایه گذاران بازار، فرصت به وجود آمده را فرصتی برای انجام خریدهای ارزان قیمت تلقی می کنند، اما باید توجه داشت که در صورت وخیم تر شدن اقتصاد چین و کاهش تقاضا در داخل این کشور به عنوان بزرگترین مصرف کننده فلزات اساسی جهان، ریسک سرمایه گذاری همچنان بالا بوده و امکان ریزش های بیشتر وجود دارد.

کد خبر: ۳۰۲٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha