۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
گرمای سوزان و افت فشار آب| کرمان تابستانی سخت را پشت سر می‌گذارد
گزارش بازار؛

گرمای سوزان و افت فشار آب| کرمان تابستانی سخت را پشت سر می‌گذارد

کرمان- گرمای بی سابقه و مستمر تابستان امسال کرمان روزهای سختی را در سایه افت افشار آب و قطعی برق برای مردم رقم زد.

بازار؛ گروه استان ها- اسما محمودی: استان کرمان سالهاست که با بحران آب دست و پنجه نرم می کند و این کم ابی هر سال با شدت بیشتری نمود پیدا می کند.

در روزهای گرم تابستان امسال که افزایش دمای بی سابقه ای را در استان کرمان شاهد بودیم مصرف آب توسط شهروندان نیز افزایش پیدا کرد. افت آب در برخی مناطق شهر کرمان به اندازه ای بود که با قطعی آب تفاوتی نداشت و باعث بروز مشکلات برای مردم شد.

صدیقه کهنوجی یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه فشار آب در برخی ساعات روز در خیابان جهاد بسیار پایین است و با قطعی آب تفاوتی ندارد، اظهار کرد: انگار مسئولان با قطع برق با یک تیر دو نشان می زنند چرا که با قطع برق و خاموشی پمپ ها عملا، آبی وارد خانه ها نمی شود و با قطع برق آب هم قطع می شود.

طبق بررسی های خبرنگار بازار این وضعیت در سرآسیاب، پروین اعتصامی و شهرک های اطراف کرمان هم وجود دارد و باعث گلایه ساکنان این مناطق شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص افت فشار آب در برخی از ساعات شبانه روز در برخی مناطق شهر کرمان اظهار کرد: امسال مردم کرمان و بخش اعظمی از کشور به دلیل بحث استقرار «گنبد حرارتی» در ایران، شاهد گرمای بی سابقه ای بودند و دمای هوا افزایش یافت.

علیرضا عبدیان با اشاره به گرمای مستمر و بدون وقفه در استان کرمان در تابستان امسال افزود: پیش بینی هواشناسی این است که طی روزهای آینده دمای هوا مانند تابستان های عادی می شود.

عبدیان: در شهرهای و روستاهای استان، اقدام به تامین آب با حفر بیش از ۹۰ حلقه چاه کردیم که ۲۰ حلقه چاه با ظرفیت ۴۶۰ لیتر بر ثانیه برای شهر کرمان حفر شد

وی عنوان کرد: پیش بینی چنین گرمایی و ایجاد چالش هایی برای تامین آب پایدار مشترکان را کرده بودیم. به همین لحاظ در شهرهای و روستاهای استان، اقدام به تامین آب با حفر بیش از ۹۰ حلقه چاه کردیم که ۲۰ حلقه چاه با ظرفیت ۴۶۰ لیتر بر ثانیه برای شهر کرمان حفر شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: با توجه به مشکلات ساکنان «سیدی» و «سرآسیاب فرسنگی» در سال گذشته اقداماتی انجام شد. در سیدی اصلاحاتی در شبکه توزیع انجام و در سرآسیاب فرسنگی هم یک ایستگاه پمپاژ با ۱۱.۵ کیلومتر لوله ۴۰۰ پلی اتیلن اجرا شد.

گرمای سوزان و افت فشار آب| کرمان تابستانی سخت را پشت سر می‌گذارد

وی عنوان کرد: با اقدامات انجام شده در این منطقه که هر ساله دچار مشکل می شد، شاهد کمترین مشکل بودیم و افت فشار و قطعی آب به حداقل رسید. بر این اساس موفق شدیم بدون آبرسانی سیار در حجم وسیع، بخش اعظمی از تابستان را پشت سر بگذاریم.

عبدیان گفت: شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب پایدار شهرها و روستاها سه رویکرد مدیریت در حوزه های تامین، توزیع و مصرف را در دستور کار قرار داده است.

برخورد با متخلفان انشعابات غیرمجاز

وی بیان کرد: یکی از موارد اصلی در بخش مدیریت مصرف برخورد با متخلفان انشعابات غیرمجاز در شهرها و روستاهاست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: معمولا در فصل گرم سال که مصرف بالا می رود این موضوع بیشتر مورد توجه و در صدر برنامه ها قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه پلیس آب در این زمینه فعال شده و اقدام به شناسایی انشعابات غیرمجاز می کند، افزود: از جمله موارد تخلف می توان به پمپ هایی که مستقیم روی شبکه است یا ساخت و سازهایی که به صورت غیرمجاز از آب شرب استفاده می کنند و برخی از انشعابات غیرمجاز مانند کارواش های غیرمجاز اشاره کرد که با این موارد برخورد و جریان آب را قطع می کنیم که بسیار تاثیرگذار است.

عبدیان: خط انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان با ظرفیت ۲۵ میلیون متر مکعب در سال توسط وزارت نیرو و شرکت آب نیرو در حال اجراست

عبدیان با اشاره به همکاری های مردم در این زمینه و اعلام گزارش تخلفات به سامانه ۱۲۲، گفت: خط انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان با ظرفیت ۲۵ میلیون متر مکعب در سال توسط وزارت نیرو و شرکت آب نیرو در حال اجراست.

وی با بیان اینکه از این خط انتقال ۲۸ کیلومتر باقی مانده است، اظهار کرد: میزان باقیمانده در سال جاری تکمیل می شود و در تابستان سال آینده تامین آب شهر کرمان بسیار پایدارتر تابستان جاری و سال های گذشته خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در خصوص آبرسانی به روستاها و شهرهای دارای تنش آبی گفت: تنش در خصوص مناطقی تعریف می شود که منابع و مصارف آن ها برابر بوده یا دارای ناترازی است و مصارف از منابع بیشتر است.

وی گفت: بعد از محاسبات لازم و مشاهده ناترازی در یک شهر یا روستا، در جلسات رصد و پایش وزارت نیرو از محل اعتبارات تنش برای رفع ناترازی آن منطقه اقدام می شود.

تابستان امسال را با کمترین تنش سپری کردیم

عبدیان عنوان کرد: از مهر ماه سال گذشته حدود ۲۵ شهر دارای تنش آبی بودند که در زمینه مدیریت تامین، برنامه هایی نظیر حفر چاه برای رفع این مشکل در نظر گرفته شد. تقریبا اکثر این برنامه ها اجرا شد و تابستان امسال با کمترین تنش و بسیار بهتر از سال های گذشته سپری کردیم.

وی در خصوص قطعی آب در طول شبانه روز گفت: امسال استمرار گرمای بی سابقه در استان کرمان را شاهد هستیم و حدود ۶۰ روز دمای کمتر از ۴۰ درجه و شب ها هم دمای کمتر از ۲۸ درجه نداشتیم.

عبدیان ادامه داد: در نتیجه این شرایط کولرها به صورت ۲۴ ساعته روشن بودند و هر کولر آبی در اقلیم مانند کرمان حدود ۴۰۰ لیتر آب مصرف می کند. در نتیجه این شرایط مصرف آب به شدت بالا می رود که در پی آن در ساعاتی از شبانه روز در برخی نقاط با افت فشار مواجه می شدیم.

گرمای سوزان و افت فشار آب| کرمان تابستانی سخت را پشت سر می‌گذارد

وی با اشاره به اینکه این مشکل با خنک شدن هوا برطرف می شود، افزود: در کنار گرما، یکی دیگر از دلایل مصرف بی رویه بحث اقتصاد آب است.

مدیرعامل آب و فاضلاب کرمان با انتقاد از شستشوی حیاط یا خودرو توسط شهروندان با آب شرب گفت: هزینه های پایین آب باعث شده که برخی افراد در مصرف آب صرفه جویی نکنند و باعث گرفتاری برای سایر شهروندان شوند.

وی در خصوص تخلف استفاده از پمپ به صورت مستقیم اظهار کرد: در حالی امسال ۴۶۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب کرمان اضافه شده بود و تراز مخازن ذخیره شهر کرمان از ۹۰ هزار مترمکعب پایین تر نیامد اما باز هم می دیدیم که به صورت موردی و پراکنده در برخی کوچه ها قطعی آب رخ می داد که بعد از بررسی مشخص می شد که یا پمپ مستقیم روی شبکه بوده یا ساخت و ساز غیرمجاز در حال انجام بوده است. در این موارد با رفع تخلف مشکل قطعی آب ان کوچه رفع شده است.

عبدیان از مردم خواست در مصرف بهینه آب بیش از گذشته کوشا باشند و گفت: از مردم درخواست داریم با توجه به افزایش بی سابقه دمای هوا با صرفه جویی در مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرمتعارف، شرکت آبفای استان کرمان را در جهت تامین پایدار آب شرب یاری کنند.

آب به زودی به کرمان می رسد

چندی پیش هم استاندار کرمان در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه، اظهار داشت: عدم اجرای خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان مشکلات مالی و گاهی برخی اختلافات بود ضمن این که شرکت‌های صنعتی متعهد بودند که ۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص دهند که این شرکت‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردند و گفتند مابقی تعهدشان در اجرای خطوط انتقال انجام گرفته به همین دلیل این طرح مدتی معطل ماند اما در اکنون در حال اجرا است.

محمدمهدی فداکار در خصوص انتقال آب خلیج فارس به استان تصریح کرد: آب به رفسنجان رسیده و با حل مشکلات، کار در حال پیشرفت است و به زودی به کرمان هم می‌رسد.

وی به خشکسالی‌های اخیر در استان کرمان اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل کم‌آبی سطح ایستابی سفره‌های زیرزمین استان افت زیادی کرده است.

فداکار افزود: اکثر قطعی‌های آب در سطح شهر، به خاطر قطعی نیست بلکه با افت فشار مواجه هستیم.

تابستان جاری که آخرین روزهایش را سپری می کند با گرمای شدید و مستمری همراه بود که برای کرمانِ بی آب شرایط را سخت تر کرد. حالا مردم کرمان چشم به راه هستند تا طبق وعده مسئولان و با تکمیل خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان طی امسال، مشکل آب رفع شود و تابستان آینده دغدغه کم آبی در این استان کویری رفع شود.

کد خبر: ۳۰۱٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha