۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵
گلایه نمایندگان صنایع از سخت گیری های اداری به دادستان|خسارت میلیاردی قطعی برق به صنعت و معدن
بازار از خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

گلایه نمایندگان صنایع از سخت گیری های اداری به دادستان|خسارت میلیاردی قطعی برق به صنعت و معدن

بیرجند- نمایندگان بخش صنعت و معدن خراسان جنوبی موانع و مشکلات خود را با دادستان مرکز استان مطرح و از همکاری ضعیف سیستم اداری استان با بخش تولید گلایه کردند.

فائزه زیراچی؛ بازار: علیرضا خامه زر رئیس اتاق بازرگانی بیرجند صبح شنبه در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند که با حضور دادستان مرکز خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه بخش خصوصی آن گونه که باید با تکالیف و حقوق خود آشنایی ندارند.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در زمان کمبود برق واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع قرار گیرند، افزود: بر اساس همین ماده قانونی شرکت‌های برق، گاز و مخابرات موظف هنگام اخذ قرارداد با واحدهای تولیدی وجه التزام قطع برق گاز و یا مخابرات را در متن قرارداد قید کنند و موظند خسارت ناشی از قطعی را پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی در مجموع حدود ۳۴۰ مگاوات مصرف برق دارد، گفت: استان‌هایی که کمتر از یک هزار یا ۵۰۰ مگاوات مصرف برق دارند باید از قطعی برق مستثنا شوند.

خسارت یک میلیاردی برق به بخش معدن

علی پروین، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال جاری به دلیل قطعی برق بیش از یک میلیارد تومان خسارت به ماشین آلات معدن تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ادبیات گفتگوی سیستم اداری در خراسان جنوبی ضعیف است، افزود: طی برگزاری جلسات مختلف پیشنهاد شد یکی از شعب شورای حل اختلاف با معتمدین هر حوزه صنعت و معدن ساماندهی شود تا دعاوی این حوزه به دادگاه کشیده نشود اما متاسفانه به دلایلی محقق نمی شود.

آذربایجانی، مدیرعامل واحد ایران کاوش بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه عدم همکاری سیستم اداری در خراسان جنوبی موجب شد نقدینگی بهترین خط تولید لوله های پلی اتیلن به طور کامل از دست برود.

وی با بیان اینکه کارخانه پلی اتیلن به مرحله ای رسیده که از انجام سرمایه گذاری عظیم در این پروژه پشیمان شده ایم.

لزوم پیگیری برای بومی سازی قوانین در خراسان جنوبی

فروزان فر، رئیس کانون کارآفرینان خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه سیستم قضایی خراسان جنوبی همواره حامی تولیدکنندگان بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت تامین مواد اولیه و نهاده ها، مشکل اساسی تمامی واحدهای تولیدی سرمایه است، افزود: نیاز است بخش خصوصی، مجمع نمایندگان و حوزه قضایی استان در سطح ملی مطالبه گری داشته باشند.

فروزان فر بیان کرد: همچینن بانک ها باید کمک کنند حد و حدود اعتباری واحدهای تولیدی که فعالیت بیشتری دارند، افزایش پیدا کند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان جنوبی: متاسفانه بدنه کارشناسی در استان همواره به صورت سختگیرانه درصدد اجرای قوانین هستند و نیاز است بخشی از ضوابط و قوانین در خراسان جنوبی بومی‌سازی و تلطیف شود.

وی با اشاره به اینکه نیاز است بخشی از ضوابط و قوانین در خراسان جنوبی بومی‌سازی و تلطیف شود، گفت: متاسفانه بدنه کارشناسی در استان همواره به صورت سختگیرانه درصدد اجرای قوانین هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سیستم اداری همواره نگاه های نظارتی را توجیه عملکرد ضعیف و عدم همکاری خود می دانند، عنوان کرد: متاسفانه دخالت های دستوری کمر صنعت استان به ویژه حوزه طیور را شکسته است.

فروزان فر با اشاره به اینکه متاسفانه سند دام و طیور استان زیر ساخت مناسبی ندارد، بیان کرد: قطعاً احداث سردخانه‌ها و مجتمع‌های بزرگ خاص که جزو اصالت های اساسی دولت ها است می تواند کمک شایانی به حوزه طیور استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه راهی جز توسعه بازارهای صادراتی در حوزه طیور استان وجود ندارد، اظهار داشت: متاسفانه امروز به دلیل نگاه‌های غیر کارشناسانه بازار افغانستان را از دست داده‌ایم و باید تمرکز خود را بر روی بازار عراق و اوراسیا داشته باشیم.

علی میرزایی فرد، نماینده شرکت گنجینه صنعت بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی استانی با بحران بی آبی است لذا نباید اجازه ساخت سازه بتنی داده شود، اظهار کرد: با توجه به مقرون به صرفه بودن سازه‌های بتنی حدود ۸۰ درصد متقاضیان به سمت خرید این سازه ها کشیده می شوند و سازه‌های فلزی مغفول مانده است.

وی با بلن اینکه عدم نقدینگی واحدها را به شدت دچار مشکل کرده است، افزود: متاسفانه سند اجرای طرح برای وثائق بانکی پذیرفته نمی‌شود که این مهم نیز چالش های زیادی به وجود آورده است.

منوچهری، نماینده دبیرخانه صنعت و معدن خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در شهرک صنعتی بیرجند علاوه بر قطعی دو روزه برق گاها بین ساعات ۱۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰ نیز قطعی برق داریم که این مهم کار واحدهای صنعتی در تابستان را به سه الی چهار روز کاهش داده است.

دغدغه سرمایه در گردش

وی با بیان اینکه امروز تمامی کارخانه ها مشکل سرمایه در گردش را دارند، افزود: مالیات و عوارضی که مودیان برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی خود پرداخت می کنند به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور شده و از مالیات و عوارض فروش آن‌ها کسر می شود و در صورتی که جمع اعتبار مالیاتی مودی در هر دوره مالیاتی بیشتر از مالیات و عوارض فروش وی باشد، سازمان موظف است مبلغ مازاد را ظرف مدت یک ماه استرداد کند که متاسفانه این مهم انجام نمی شود.

منوچهری بیان کرد: اگر سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی در کشور وجود نداشت ایران قطب اقتصاد آسیا بود.

گلرو، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر گلرو نیز در این جلسه اظهار کرد: چاپ و نشر گلرو از سال ۸۰ به صورت رسمی در شهرستان بیرجند مشغول به فعالیت شده است که باعث توسعه نشریات و مطبوعات استان نیز شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز انگیزه ها در واحدهای تولیدی از بین رفته است، افزود: در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تسهیلات در گردش خود را به قید ارائه تسهیلات در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تسویه کردیم که متاسفانه محقق نشد.

مردانی، نماینده شرکت آب ژاول بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه چشم انداز روشنی در تولید دیده نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه در خراسان جنوبی مسئولین هیچ ارزشی برای تولید کنندگان قائل نیستند.

وی بیان کرد: اگر به واحدهای تولیدی دلگرمی و انگیزه ای داده نشود قطعا طی چندسال آینده تمامی واحدها به تعطیلی کشیده خواهند شد.

دستور العمل های مانع ساز

نرگس خاتمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از دستورالعمل‌ها به جای تسریع و توسعه تولید، مانع از تولید می‌شوند، اظهار کرد: امروز واحدهای تولیدی باید حمایت شوند.

شکوری، نماینده کارخانه نساجی فردوس در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه تخصیص ارز برای تامین قطعات حدود یک ماه به طول می انجامد که زمان زیادی است، اظهار کرد: امروز نساجی فردوس علی رغم تسویه تسهیلات بانکی و با داشتن حکم دادگاه در خصوص آزاد شدن وثایق از سوی بانک با چالش بزرگی روبه رو شده است.

وی ادامه داد: در حوزه مالیات ها فشار زیادی بر واحدهای تولیدی است و باید در این خصوص نیز چاره اندیشی شود.

علی بهدانی، نماینده شرکت دنیای سبز در این جلسه اظهار کرد: امروز متاسفانه بدنه کارشناسی ناکارآمد و فاقد اطلاعات و آگاهی آسیب جدی به واحدهای تولیدی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی نیاز به مدیران جسور دارد، افزود: بدنه تولید و صنعت استان خراسان جنوبی تنها با وجود مدیران کارآمد و آگاه به توسعه خواهد رسید.

حقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار کرد: بخش خصوصی باید یک لیست از مزیت های استان تهیه و تدوین کند.

وی افزود: با وجود اینکه مزیت ها در استان های کشور متفاوت است لذا قوانین و مقررات نیز نباید یکسان در نظر گرفته شود.

حقی با اشاره به اینکه متاسفانه نرخ بیمه تامین اجتماعی از پایتخت تا مرزی ترین روستاها یکسان است، گفت: هزینه تمام شده برق و گاز باید به صورت پلکانی و متناسب با مزیت های استانی باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه دو واحد هیدروکربن مستقر در شهرک صنعتی طبس باعث آلودگی هوای این شهر شده است و نیاز به چاره اندیشی دارد.

جعفری، نماینده شرکت چدن کویر خاوران نیز در این جلسه اظهار کرد: هنگامی که در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی مشکل ایجاد می‌شود باید مکان و هماهنگی های لازم در حوزه قضایی انجام شود.

موازی کاری ها

حائری، مدیرعامل عرقیات ارسطو حائری در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه مدیرنماها در خراسان جنوبی بسیار زیاد است، اظهار کرد: سازمان بهداشت و سازمان استاندارد آزمایش های یکدیگر را قبول ندارند و موازی کاری ها را افزایش می دهند.

وی با بیان اینکه امروز مشکل از قوانین نیست بلکه از مدیران ناآگاه است، افزود: هزینه بی مدیریتی و ناآگاهی مسئولین را نباید واحدهای تولیدی پرداخت کنند.

رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: ۵۰ درصد واحدهای تولیدی در استان خراسان جنوبی کاملا به تعطیلی کشیده شده اند.

حمایت دستگاه قضا از بخش تولید استان

حجت الاسلام علی نسایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در سیستم قضایی ظرفیتی به نام ستاد اقتصاد مقاومتی ایجاد شده که هدف آن تلطیف کزدن قوانین به نفع مردم است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مدیران در خراسان جنوبی دقت، توانایی و جسارت لازم را ندارند که این مهم از بزرگترین مشکلات استان است، افزود: اگر کشوری به دنبال رشد و توسعه است قطعا باید بخش خصوصی آن کشور تقویت شود.

حجت الاسلام نسائی با اشاره به اینکه امروز اگر به بخش خصوصی در کشور توجه شود قطعاً به آبادانی خواهیم رسید، گفت: متاسفانه برخی گره ها توسط خود افراد و سرمایه گذاران ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دیدگاه مردم و مسئولین استان خراسان جنوبی دیدگاه بسیار بسته‌ای است، عنوان کرد: در خصوص قطعی برق باید نامه ای با تاکید بر امنیتی بودن استان تدوین و جهت پیگیری به مرکز کشور ارسال شود.

دادستان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در اواخر دولت حجت الاسلام خاتمی مصوبه ای صادر شد که تمامی شهرهای خراسان جنوبی کمتر توسعه یافته هستند اما متاسفانه تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: در شورای حفظ حقوق بیت المال مصوب شده است که شرکت‌های آب، برق و گاز در خصوص قطعی شرکت‌های در حال تولید انعطاف بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۴ جلسه در حوزه دستگاه های نظارتی در استان برگزار شده است، گفت: سال گذشته بیش از ۷۳ هزار پرونده کیفری در خراسان جنوبی مورد رسیدگی قرار گرفت که از این میزان تنها ۷۱ پرونده نقص خورده است.

حجت الاسلام نسائی افزود: در خصوص قطعی برق واحدهای تولیدی و عدم همکاری با بخش خصوصی باید مکاتبه ای انجام و مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر: ۳۰۱٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha