۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
مشکلات خود تامینی برق در صنایع | دوگانه‌سوزی گاهی امکان پذیر نیست
گزارش بازار؛ 

مشکلات خود تامینی برق در صنایع | دوگانه‌سوزی گاهی امکان پذیر نیست

این روزها که قطعی برق صنایع بیش از هر زمان دیگری صنعتگران را کلافه کرده، بار دیگر موضوع دوگانه کردن سوخت صنایع مطرح شده است. 

بازار، گروه استان‌ها: این روزها بازهم قطعی برق به سراغ صنایع امده و آن را به دولت چهاردهم نسبت می دهند در صورتی که اولاً قطعی برق بسته به این دولت و آن دولت نداشته و از یکماه قبل از اینکه دولت چهاردهم روی کار بیاید آغاز شده بود از سوی دیگر مسئولان وزارت نیرو هنوز همان هایی هستند که بودند پس در این بین چه چیزی تغییر کرده است؟

گروهی از کارشناسان برخی کارشکنی ها را مطرح می کنند که هرگز ثابت نشد برخی هم عقیده دارند که منابع آبی و میزان تولیدی برق کمتر شده است گروهی از مردم هم بر این باور هستند که ایران در صورتی که خودش با مشکل برق روبرو است، به کشورهایی مانند عراق برق صادر می کند که البته مسئولان هم در این خصوص اظهارنظری نکرده اند هر چند مرداد ماه امسال خبر قطعی صادرات برق به عراق توسط چند رسانه مخابره شد.

نیاز برقی کشور

در هر صورت باید گفت که کشورمان برای تامین برق مورد نیاز مردم و صنایع مشکل دارد و این مشکل هم یک شبه پدید نیامده و یک شبه هم از بین نخواهد رفت از سوی دیگر این قطعی به دولت رئیسی و پزشکیان و روحانی هم ارتباطی ندارد چرا که هر فرد دیگری هم در راس کار بود همین وضعیت پیش می آمد زیرا زیرساخت های کشورمان به میزان تقاضاها نیست.

کارشناس اقتصادی: میزان مصرف برق صنایع در استان سمنان بیش از ۱۲ الی ۱۴ درصد بیشتر از میانگین مجاز است

در این بین اما صنایع استان سمنان مانند دیگر استان های کشور بیشترین مشکلات را در کنار کشاورزان و اصناف دارند صنایعی که بیشترین نیاز برق را دارند و این روزها قطعی یک روز در هفته برق در شهرک های صنعتی بر مشکلات شان افزوده است در سال ۱۴۰۲ صنایع استان سمنان رشد هشت درصدی مصرف برق را داشتند و امروز ۴۵ درصد از برق استان صرف صنایع می شود که سهم بزرگی است.

مشکلات خود تامینی برق در صنایع | دوگانه‌سوزی گاهی امکان پذیر نیست

سهم مصرف برق صنایع زیاد است!

کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه حدوداً ۳۰ الی ۳۳ درصد از برق هر استان باید به صنایع اختصاص یابد، گفت: ۴۵ درصد مصرف برق صنایع بسیار زیاد است و این همان مصرف ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی است که باعث بروز خشکسالی شده و نمونه دیگر مشابه آن را در برق مشاهده می کنیم.

حسین میرزایی با بیان اینکه میزان مصرف برق صنایع در استان سمنان بیش از ۱۲ الی ۱۴ درصد بیشتر از میانگین مجاز است، تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در این بین باید به آن توجه کرد، دوگانه سازی صنایع ما است تا بتوانیم قدری از مصرف برق این کارخانه ها بکاهیم تا در بخش های دیگر دچار مشکل نشویم.

یک تولیدگر: یکی از مشکلاتی که صنایع با دوگانه سوز کردن دارند هزینه بسیار بالا است که صرفه ندارد

وی با بیان اینکه امروز قطعی برق به سراغ خانه های استان سمنان آمده و این یعنی قطعی برق صنایع هم جواب نداده است، تاکید کرد: مشکل اینجا است که مصرف برق صنایع در این استان آنقدر بالا است که هر قدر هم مصرف برق خانواده ها کاهش یابد، باز به واسطه این ناترازی در صنایع، جبرانش سخت است.

تمهیدات لازم اندیشیده نمی شود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کل مصرف برق خانگی استان سمنان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاوات در روزهای گرم سال است، گفت: این میزان حتی ۲۰ درصد از مصرف برق استان سمنان هم نمی شود و باید گفت یک شهرک صنعتی در سمنان اندازه کل میزان مصرف برق خانگی استان سمنان برق مصرف می کند در نتیجه ناترازی دیگری هم در این بخش وجود دارد زیرا استان سمنان استانی کم جمعیت است.

میرزایی با بیان اینکه دوگانه کردن نانوایی ها و اصناف و ادارات و ... که در حال انجام است و ۳۰ تا ۵۰ درصد پیشرف فیزیکی دارد قطره ای در این دریا محسوب می شود، تاکید کرد: ما باید به سراغ صنایع مان در استان سمنان برویم اگر می خواهیم نتیجه بهتری در زمینه مدیریت مصرف برق برویم.

وی با بیان اینکه دوگانه سوز کردن صنایع از مهمترین اقداماتی است که دولت با کمک کارخانه ها و تولیدگران باید صورت دهد، افزود: موضوع دوگانه کردن فقط ژنراتور دیزلی و سوخت فسیلی نیست بلکه امروز نیروگاه های برق خورشیدی می تواند دست کم بخشی از نیاز خانگی استان را تامین کند تا بار از دوش تامین برق قدری برداشته شود متاسفانه در این زمینه اقدام عاجلی صورت نمی گیرد.

مشکلات خود تامینی برق در صنایع | دوگانه‌سوزی گاهی امکان پذیر نیست

دوگانه سوز کردن فرایند یک شبه نیست

یک فعال بخش تولید استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دوگانه کردن صنایع یک فرایند نیست که امروز انجام شود و فردا نتیجه آن را مشاهده کنیم، گفت: اگر بخواهیم صنایع استان سمنان را دوگانه کنیم با اینکه دو هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی نیز بیشتر در این استان وجود ندارد باز هم ده سال طول خواهد کشید.

محسن آقابابایی با بیان اینکه اصلا و اساساً بسیاری از صنایع ما قابلیت دوگانه سوزی را ندارند، گفت: شما کدام کارخانه مثلا قطعه سازی، فولاد، کاشی سرامیک، آجر سازی و ... را دیده اید که بتواند با گازوئیل کار کند؟ اصلا نمی شود بسیاری از کارخانه های ما را دوگانه سوز کرد و از سوی دیگر فرض کنید از فردا کارخانه های ما همگی با دیزل های عالی تمام خارجی مجهز شد، آیا توان تامین سوخت آنها وجود دارد؟

وی با بیان اینکه همین حالا هر کس ژنراتور دارد در تامین دو هزار لیتر گازوئیل مانده است، افزود: فرض کنید از فردا یک میلیون لیتر در استان سمنان نیاز به گازوئیل پیدا شود اصلا دولت توان تامین همچین میزانی سوخت را در یک سمنان به این اندازه کوچک دارد؟ لذا این شعارها در کلام زیبا هستند و نه در عمل؛

مشکلات داریم!

این فعال صنعت با بیان اینکه نشستن و صحبت کردن درباره دوگانه سوز کردن صنایع آسان است، تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که صنایع با دوگانه سوز کردن دارند هزینه بسیار بالا است که صرفه ندارد شما امروز سیمان را در نظر بگیرید که بیشترین مشکل را در زمینه قطعی برق دارد فرض کنید این شرکت بخواهد مازوت بسوزاند اولین کسانی که شاکی می شوند مردم و محیط زیست است و شکایت شان هم به حق خواهد بود لذا این کار راحتی نیست.

کارشناس انرژی: دولت با تولیدکنندگان بر سر تولید برق و مصرف آن به صورت شفاف وارد مذاکره و توافق شود

آقا بابایی با بیان اینکه می بایست به سمت انرژی خورشیدی و پاک برویم که آن هم هزینه بر است، افزود: در استان سمنان یک دهه است که دو نیروگاه خورشیدی در دامغان و سمنان با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است این دو نیروگاه امروز در چه وضعیتی هستند؟ هنوز بعد از ده سال این نیروگاه ها کامل راه اندازی نشده و افتتاح هم نیستند لذا چطور توقع داریم که کارخانه ها نیروگاه های کوچک خورشیدی شان را همین امروز و فردا راه بیاندازند.

وی با بیان اینکه بر فرض تامین منابع هم دشواری های زیادی بر سر راه صنایع است، افزود: مقدار هزینه ای که یک واحد صنعتی مثلا سیمان باید کند تا برق مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تامین کند چند ده برابر هزینه برق معمولی است در نتیجه تولید این کارخانه هم گران تر در می آید و لذا قیمت تولید بالا خواهد رفت در نتیجه کسی که صحبت از دوگانه سازی می کند و آن را راحت می داند باید به این مسائل هم فکر کند.

مشکلات خود تامینی برق در صنایع | دوگانه‌سوزی گاهی امکان پذیر نیست

ناترازی ما جدی است

در نهایت یک کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه ما با ناترازی جدی در انرژی روبرو هستیم، گفت: تا زمانی که این ناترازی یعنی تولید کم و مصرف زیاد برطرف نشود نه تنها صنایع بلکه مردم و اصناف هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهند کرد و روز به روز وضعیت حتی بدتر هم خواهد شد.

مهران احمدی با بیان اینکه خود تامین کردن برق صنایع چه به لحاظ دوگانه سوز کردن یا انرژی خورشیدی و هر طریق دیگری موانع و مشکلات متعددی دارد، بیان کرد: تاسیس نیروگاه ها در صنایع در سال ۱۴۰۰ طبق تفاهم نامه ای بین وزارت نیرو و صمت مقرر شد که صورت گیرد اما باور کردنی نیست که سیکل اداری و مجوزهای آن هنوز اندر خم یک کوچه هستند و از سوی دیگر خودتامینی برق در واقع صنایع را متحمل سرمایه گذاری عظیمی خواهد کرد که هنوز فکری به حال این امر نشده است.

یک کارشناس انرژی: تولید برق برای تولیدکننده حرفه‌ای صرفه اقتصادی اصلاً ندارد و از طرفی برای تولیدگر هم هزینه بر است

وی با بیان اینکه درست که باید واحدهای تولیدی ما به سمتی بروند که برق شان را خودشان تامین کنند اما مشکلات آنها هم باید رسیدگی شود، افزود: اصولی ترین اقدام این است که دولت با تولیدکنندگان بر سر تولید برق و مصرف آن به صورت شفاف وارد مذاکره و توافق شود.

افزایش هزینه تولید برق

این کارشناس انرژی با بیان اینکه خیلی از کارخانه ها و بخش خصوصی وارد حوزه تولید برق شده اند تا هم کاری کرده باشند و هم درآمدی کسب کنند اما مشکل اینجا است که در این موضوع هم شاهد قیمت گذاری دستوری دولتی ها هستیم، ابراز کرد: قیمت دستوری تامین شده برای بخش خصوصی به صرفه نیست و در نتیجه رغبتی به این امر وجود ندارد.

احمدی با بیان اینکه تولید برق برای تولیدکننده حرفه‌ای صرفه اقتصادی اصلاً ندارد و از طرفی برای تولیدگر هم هزینه بر است در نتیجه باید فکری به حال این وضعیت کرد، گفت: هزینه‌های تولید برق در سال های اخیر بسیار بالا رفته در صورتی که قیمت گذاری دولتی ها همانی است که بوده و در نتیجه دولت باید وضعیت را برای تولید برق توسط بخش خصوصی تسهیل کند.

در نهایت باید گفت مشکلات خود تامینی برق از سوی صنایع فراوان است شاید اگر دولت از بخش خصوصی خواهد که در تولید برق به او کمک کرده و خودش هم از چرخه قیمت گذاری کوتاه باید در کنار تسریع در استفاده از انرژی خورشیدی در استان های مستعدی مانند سمنان، بتوانیم شاهد باشیم که بخشی از مشکلات کمتر شود. نکته دیگر اینکه با این همه ظرفیت در زمینه تولید برق خورشیدی، عزم دولت ها تاکنون در این بخش و جذب سرمایه گذار در آن جدی نبوده است. باید دید که دولت چهاردهم در این زمینه به خصوص در استان هایی مانند یزد و سمنان و اصفهان و ... چگونه خواهد بود.

کد خبر: ۳۰۱٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha