۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۶
«آب» بزرگترین مانع توسعه اقتصادی سمنان | نیازمند نقشه راه هستیم
گزارش بازار؛

«آب» بزرگترین مانع توسعه اقتصادی سمنان | نیازمند نقشه راه هستیم

سمنان- چهار نماینده استان سمنان در مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که یکی از نیازهای استان تهیه نقشه راه است اما این نقشه راه به سوی توسعه بدون تامین آب، امکان پذیر نمی شود.

بازار، گروه استان ها: استان سمنان دارای چهار مزیت اصلی اقتصادی شامل صنعت، گردشگری، معدن و کشاورزی است که در سال های اخیر کم آبی و خشکسالی شدید بر روی هر چهار موضوع تاثیر مستقیم گذاشته است در نتیجه پر بی راه هم نیست که بیشترین مطالبات و مباحث مطروحه در استان سمنان نیز حول محور همین امر باشد.

نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و سایر مسئولان دولتی و همچنین نماینده ولی فقیه در استان سمنان و ائمه جمعه این استان همواره در سخنان خود بر ضرورت تامین آب برای استان سمنان تاکید دارند اما اگر از بیرون استان به موضوع آب بنگریم شاید تصور این باشد که سمنانی ها آب را برای توسعه کشاورزی و کاشت هندوانه و ... می خواهند در صورتی که واضعیت اینطور نیست.

دغدغه بی آبی

باید گفت بخش بزرگی از روستاهای جنوب استان سمنان به خاطر بی آبی خالی از جمعیت شده است امروز دو شهرستان شاهرود و سمنان که روی هم ۴۵۰ هزار نفر جمعیت ندارند ۲۵۰ و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند و این یعنی هر روز بخشی از استان سمنان با قطعی آب روبرو است موضوعی که شاید در کمتر استانی رخ دهد.

امام جمعه سمنان: انتقال آب از خارج استان، تنها راه تأمین آب پایدار برای استان سمنان است

اینطور نیست که سمنانی ها آب را برای افزایش هکتار های گندم کاری بخواهند به زعم مسئولان، مردم استان سمنان آب را برای بقا می خواهند زیرا در این استان خشک، منابع آب زیرزمینی که ۷۵ درصد از آب مورد نیاز مردم را تامین می کنند روزانه کاهش می یابند! افت آب در دشت بسطام سالی ۷۰ سانتی متر الی یک متر و فرو نشست زمین بیش از یک متر است!

این ها بحران هایی است که استان سمنان با آن روبرو است و کم آبی مهمترین دلیل آن است. اضافه برداشت و حفر چاه های پر تعداد در سمنان حتی سبب شده تا فرو نشست زمین به یک بحران بدل شود و حتی استاندار سمنان نسبت به فرونشست کریدور ریلی تهران - مشهد در سمنان نیز هشدار داده است!

دیدار مجمع نمایندگان سمنان با نماینده ولی فقیه؛ از انتقال آب دریا تا مشکلات بهداشت و سلامت

موانع انتقال آب خزر برداشته شود

حالا اما مجمع نمایندگان استان سمنان و نماینده ولی فقیه در این استان در نشستی مشترک مسائل و مطالبات خود را به خصوص در بدو روی کار آمدن دولت چهاردهم بیان کرده اند موضوعاتی که اکثراً به موضوع آب باز می گردد برای مثال نماینده ولی فقیه در استان سمنان و امام جمعه سمنان در سخنانی اعلام کرده است: انتقال آب از خارج استان، تنها راه تأمین آب پایدار برای استان سمنان است.

حجت الاسلام مرتضی مطیعی با بیان اینکه سمنان تشنه است، ابراز کرد: ز وضعیت منابع آب در استان سمنان به شدت ابراز نگرانی می کنیم چرا که وضعیت اصلا خوب نیست و امیدواریم که طرح انتقال آب صورت گیرد زیرا مسائل زیست‌محیطی پروژه و نیز مسیر انتقال آب از دریای خزر، بطور کامل مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ردیف‌های بودجه‌ای انتقال آب خزر به فلات مرکزی کشور و به خصوص سمنان پیش‌بینی شده است، افزود: یکی از مطالبات ما از دولت چهاردهم تسریع در این انتقال آب بین حوزه ای است تا بتوانیم شاهد تامین آب باشیم.

مشکلات نهضت ملی مسکن پیگیری شود

نماینده ولی فقیه در استان سمنان همچنین در ادامه خواستار پیگیری مشکلات مرتبط با نهضت ملی مسکن در این استان شد و گفت: ارائه به موقع تسهیلات بانکی و تخصیص زمین دو موضوعی است که مردم در مراجعه به ما در زمره مشکلات خود در بخش نهضت ملی مسکن عنوان می کنند و از مسئولان به خصوص مسئولان دولتی درخواست داریم تا به این امر رسیدگی داشته باشند.

نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی: ما در زمینه کم آبی در سمنان با چالش جدی روبرو هستیم

مطیعی در ادامه با بیان اینکه اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در استان سمنان مشکلاتی دارد که امیدواریم چهار نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی آن را نیز مورد پیگیری قرار دهند، افزود: موضوع دیگری که باید از سوی مسئولان مد نظر قرار گیرد، مقوله معیشت مردم است.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید بیان کرد: معیشت مردم یکی از مهمترین اولویت های دولت چهاردهم باشد چرا که ایجاد رفاه نسبی در کشور می‌تواند آحاد مردم را نسبت به آینده امیدوار کند و این امر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

چالش جدی در مقوله کم آبی داریم

نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در زمینه کم آبی در سمنان با چالش جدی روبرو هستیم، گفت: بارها در جلسات از سوی مسئولان و نماینده ولی فقیه در استان سمنان بابت کم آبی و بحران خشکسالی موضوعاتی مطرح شده است.

عباس گلرو با بیان اینکه از همه ظرفیت ها برای حل مشکل کم آبی در استان سمنان بهره گیری خواهیم کرد، ابراز کرد: بین نمایندگان استان سمنان همیت خوبی در زمینه تامین آب و رفع مشکلات خشکسالی و کم آبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در پیگیری مشکلات استان سمنان و همچنین استفاده از ظرفیت ها وفاق خوبی در استان وجود دارد، افزود: استفاده از فرصت ایجاد شده برای ایجاد وفاق در سطوح مختلف یکی از ضرورت هایی است که در استان می بایست مورد پیگیری قرار گیرد.

 «آب» بزرگترین مانع توسعه اقتصادی سمنان | نیازمند نقشه راه هستیم

نیازمند نقشه راه هستیم

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه امروز نیازمند یک نقشه راه هستیم، گفت: برای تهیه نقشه راه باید ظرفیت ها و نیازها با توجه به مسائل روز استان سمنان احصا و مدام شرایط به روز شود.

احمد عجم با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های نقاط مختلف استان به موازات توجه به چالش‌ها یکی از مهمترین تاکیدات ما است، ابراز کرد: طراحی نقشه راه توسعه استان سمنان و ارائه آن به رییس‌جمهور از جمله مسائلی است که در مجمع نمایندگان استان سمنان به دنبال آن هستیم.

نماینده گرمسار در مجلس: کم آبی مهمترین معضل امروز استان سمنان محسوب می شود

وی بر به‌روزرسانی طرحهای آمایش سرزمین و نیازهای جامعه پیرامونی تاکید کرد و گفت: نیازها به خصوص در زمینه توسعه اقتصادی هر روز تغییر می کند و لذا باید برنامه ها نیز متناسب با نیازها دستخوش تغییر و به روز رسانی باشد.

شرایط ویژه استان سمنان

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اما معتقد است که استان سمنان یکی از ویژه ترین استان های کشور به لحاظ مسائل اقلیمی و جغرافیایی است زیرا این استان ششمین استان پهناور ایران محسوب می شود اما جمعیت آن حتی به ۸۰۰ هزار نفر هم نمی رسد و این یعنی جمعیتی اندک در پهنه ای وسیع گرد هم آمده اند و این کار را دشوار کرده است.

یاسر عرب با بیان اینکه کم آبی مهمترین معضل امروز استان سمنان محسوب می شود، ابراز کرد: شرایط جغرافیایی و جمعیتی حاکم بر استان سمنان کار را برای تامین آب و رفع معضل کم آبی دشوار کرده است اما باید با هم‌افزایی و اتحاد شگل گرفته قدمی ارزشمند برای توسعه استان برداریم.

وی که جوانترین نماینده استان سمنان نیز محسوب می شود، همچنین افزود: برای حل مشکل حبله رود و همچنین تامین آب مورد نیاز مردم در دو شهرستان گرمسار و آرادان رایزنی ها و پیگیری های خوبی صورت گرفته و مسئولان هم همکاری خوبی داشته اند که امیدواریم این طرح ها هم به نتیجه برسد.

توجه به نهضت ملی مسکن

نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی اما عمده تاکید خود را بر توسعه اقتصادی گذاشت و گفت: یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه راه است و از آنجا که استان سمنان در مسیر کریدور حرم تا حرم قرار دارد، رفع نقاط حادثه خیز و همچنین مقوله مهم خدمت رسانی به زائران رضوی و مسافران از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن تاکید کرد.

علی اکبر علیزاده برمی بر تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن به خصوص در شهرستان دامغان تاکید کرد و گفت: برخی از مردم از روند اعطای زمین و وام های بانکی گلایه هایی دارند که البته از سوی دیگر اقدامات خوبی هم در دولت در زمینه نهضت ملی مسکن صورت گرفته که جای تقدیر دارد اما باید این مسائل هم مورد پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی قرار گیرد.

وی بر توجه به مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان دامغان نیز تاکید کرد و افزود: بحث درمان یکی از مهمترین مطالبات مردم دامغان است که در این زمینه البته وعده هایی داده شده و پیگیری هایی نیز انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.

نشست مجمع نمایندگان استان سمنان با نماینده ولی فقیه در استان سمنان با مصوبه استمرار نشست هایی از این دست با هدف مشورت درباره مهمترین مسائل و موضوعات مرتبط با استان سمنان به خصوص در زمینه آب و توسعه اقتصادی شامگاه چهارشنبه در دفتر امام جمعه سمنان به اتمام رسید.

کد خبر: ۳۰۱٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha