۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
وضعیت بازار آهن، رکود یا فرصت؟

وضعیت بازار آهن، رکود یا فرصت؟

گزارش‌های اخیر از بازار آهن حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ روز آهن در هفته‌های اخیر است. با این حال بازار در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن حاکی است قیمت آهن آلات در غالب حوزه‌های بازار فولاد کشور همچنان از ثبات نسبی برخوردار است و تحرک خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود. قیمت دلار نیز کمی عقب‌نیشنی کرد و در پایان روز در محدوده کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان داشت.

قیمت میلگرد نیز همچنان در محدوده ۲۷ تا ۲۷.۵ هزار تومان قرار دارد و میانگین قیمت میلگرد هم در محدود ۲۸ تا ۲۸.۵ هزار تومان برآورد شد. قیمت روز تیرآهن نیز با ثبات نسبی همراه بود اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان در برخی سایزها افزایش داشت. قیمت انواع ورق سیاه و انواع ورق سرد گالوانیزه، ورق شیروانی و روغنی در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی و سپری هم عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما قیمت نبشی آریان فولاد با افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی همراه بود. قیمت انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی، پروفیل در و پنجره و ... هم ثبات داشتند اما چند کارخانه هم کاهش ۲۰۰ تومانی داشتند. قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و ... هم در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

تحلیل وضعیت بازار آهن و فولاد

بازار آهن و فولاد کشور در هفته‌های اخیر در وضعیت پیچیده‌ای به سر می‌برد. کاهش شدید تقاضا، کاهش اعتماد بین خریداران و فروشندگان و افزایش نگرانی‌ها نسبت به آینده، باعث ایجاد رکود و بی‌ثباتی در این بازار شده است.

به این صورت که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار با احتیاط بسیار زیادی در حال انجام معاملات هستند و تمایل چندانی به ریسک‌پذیری ندارند. از همین رو دریک هفته گذشته تحرک خاصی در بازار مشاهده نشد به عبارتی دیگر به دلیل کاهش اعتماد و تقاضا، حجم معاملات به شدت کاهش یافته و چرخش پول در بازار با کندی صورت می‌گیرد.

مضاف بر این با وجود کاهش تقاضا، قیمت‌ها تغییرات چشمگیری نداشته‌اند و بیشتر در یک محدوده مشخص نوسان می‌کنند و همانطور که از ابتدای هفته گزارش شد کف قیمت میلگرد در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد.

یکی دیگر از مشکلات اصلی بازار میلگرد، کمبود سایزهای جور است که باعث شده قیمت این محصولات با نوسانات بیشتری همراه باشد. بازار تیر ذوبی نیز از رکود حاکم بر بازار فولاد متأثر شده و تقاضا برای این محصول به شدت کاهش یافته است. همانطور که در تحلیل‌های قبل نیز اشاره شد علل اصلی این وضعیت در چند فاکتور خلاصه می‌شود که شامل موارد زیر است.

نزدیک شدن به تعطیلات و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، باعث کاهش تقاضا در بازار شده است. هفته آینده با وجود تعطیلی وسط هفته دوشنبه و چهارشنبه، به نظر می‌رسد با بازاری نیمه تعطیل مواجه خواهیم بود.

کاهش قدرت خرید مردم و بخش‌های مختلف اقتصاد، بر کاهش تقاضا برای محصولات فولادی تأثیر گذاشته است. وجود عدم قطعیت‌های اقتصادی و سیاسی، باعث شده سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بازار فولاد خودداری کنند.

به عقیده کارشناسان بازار فولاد کشور در شرایط حساسی قرار دارد و ادامه این روند می‌تواند پیامدهای منفی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول داشته باشد. برای بهبود وضعیت بازار، نیاز به اتخاذ سیاست‌های حمایتی از سوی دولت و افزایش اعتماد بین فعالان بازار است.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی از عرضه ۳۵۳ هزار و ۵۹۹ تن مقطع فولادی است که از این میزان حدود ۲۲۴ هزار و ۹۰۵ تن به میلگرد اختصاص دارد. قیمت میلگرد بورسی حدود ۲۵.۵۷۶ تومان در نظر گرفته شده است. حدود ۲۶ هزار و ۲۱۹ تن نیز تیرآهن عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو تیرآهن هم ۲۶.۱۴۴ تومان در نظر گرفته شد. همچنین حدود ۲ هزار ت ورق رنگی، ۳ هزار و ۴۷۵ تن میلگرد کلاف و ۵۰ هزار تن نیز آهن اسفنجی عرضه می‌شود.

کد خبر: ۳۰۱٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha