۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
معرفی قطعات یدکی و اصلی لیفتراک

معرفی قطعات یدکی و اصلی لیفتراک

آشنایی با قطعات مختلف لیفتراک برای اطمینان از اینکه اپراتورها به طور قابل ‌اعتماد از تجهیزات مورد نظر به روشی ایمن استفاده کنند، بسیار مهم است.

به گزارش بازار، آشنایی با قطعات مختلف لیفتراک برای اطمینان از اینکه اپراتورها به طور قابل ‌اعتماد از تجهیزات مورد نظر به روشی ایمن استفاده کنند، بسیار مهم است. ازاین‌رو در ادامه این مطلب از شرکت آرمان یدک قصد داریم تا به طور کامل شما را با تمامی قطعات و لوازک یدکی لیفتراک آشنا کنیم و اطلاعات لازم را درباره هر یک از آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

جهت استفاده از مشاوره قبل از سفارش خرید هریک از این قطعات با کارشناسان ما تماس بگیرید: ۰۲۱۴۸۳۱۹

معرفی قطعات مهم بدنه لیفتراک

  • آینه بغل لیفتراک

آینه بغل از اجزای کوچک بدنه لیفتراک به شمار می‌رود که به رانندگان کمک می‌کند تا به محیط اطراف خود تسلط داشته باشند و از واژگونی و تصادف که می‌تواند در برخی مواقع خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد، جلوگیری کند. استفاده از آینه‌های سالم برای رانندگی ایمن توسط اپراتور لیفتراک بسیار اهمیت دارد. تنظیم آینه بغل لیفتراک باید به‌گونه‌ای انجام گیرد تا با آینه وسط دارای هم‌پوشانی نباشد. با استفاده از آینه‌های بغل می‌توان از عبور و مرور افراد مطلع شد.

  • بوق دنده عقب لیفتراک

بوق دنده عقب در قسمت پشتی لیفتراک قرار دارد و زمانی که دستگاه به سمت عقب حرکت می‌کند، آلارم می‌دهد. بوق دنده عقب لیفتراک در هنگام حرکت لیفتراک و بارگیری آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که لیفتراک به سمت عقب حرکت می‌کند، اپراتور به طور مداوم بوق می‌زند تا افراد را از حرکت لیفتراک به سمت عقب مطلع سازد. این قطعه حتما باید سالم باشد تا نکات ایمنی مربوطه رعایت شود. این قطعه از برندهای مختلف و با ولتاژهای متفاوت بر اساس نوع دستگاه در دسترس است.

  • صندلی لیفتراک

یکی دیگر از قطعات مهم تشکیل‌دهنده شاسی و بدنه لیفتراک، صندلی آن است که در برخی موارد آن را روی یک پایه با قابلیت چرخش قرار می‌دهند. صندلی‌های چرخان به اپراتور کمک می‌کند تا راحت‌تر از لیفتراک سوار و پیاده شوند و در این حین آسیبی به کمر آن‌ها وارد نشود. البته صندلی لیفتراک انواع مختلفی دارد که هر کدام بر اساس ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند نیازهای کاربران را برطرف کنند.

چرخ تعادل استاکر چیست صندلی‌های بازودار از دیگر انواع صندلی لیفتراک هستند که بازوهای آن به اپراتور کمک می‌کند تا وضعیت راحت‌تری داشته باشند. صندلی‌هایی که از انواع مختلف تنظیمات برخوردار هستند به اپراتور اجازه می‌دهند تا ارتفاع و موقعیت صندلی خود را متناسب با نیازشان تنظیم کنند. در برخی صندلی‌ها سیستم گرمایشی وجود دارد تا در هوای سرد شرایط را برای اپراتور ایده‌آل کند.

  • مجموعه قطعات پنل داشبورد لیفتراک

این مجموعه شامل اجزای مختلفی می‌شود که دکمه‌ها، سوئیچ‌ها، نمایشگرها و نشانگرها را در برمی‌گیرد. محل نصب این اجزا در پنل کنترل داشبورد لیفتراک است. وظیفه اصلی این اجزا این است که امکان کنترل و نظارت بر عملکرد لیفتراک را برای اپراتور فراهم کنند و به‌عنوان واسطه بین اپراتور و ماشین ایفای نقش می‌کنند. تمامی این مجموعه قطعات با هدف اطلاع‌رسانی، کنترل و ایمنی عملکرد لیفتراک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کپسول گاز لیفتراک

این قطعه مهم در لیفتراک به سیستم سوخت آن مرتبط می‌شود و آن را در محفظه سوخت لیفتراک قرار می‌دهند تا گاز سوخت را نگهداری کند. از مهم‌ترین وظایف کپسول گاز لیفتراک می‌توان به جلوگیری از خطرات ناشی از نشت سوخت، حفظ گاز سوخت در محفظه تانک و حفاظت از کیفیت سوخت اشاره کرد.

  • لوازم جک اکسل فرمان لیفتراک

اکسل لیفتراک نقش سیستم نگهدارنده چرخ‌ها را دارد و شامل اجزای مختلفی می‌شود. جک اکسل لیفتراک که درون همه جک‌ها وجود دارد، از پکینگ، ارینگ‌ها و شفت درون پمپ تشکیل شده است. نیروی هیدرولیکی در محفظه داخلی جک باعث تحریک شفت درون آن می‌شود تا با فرمان‌گیری اپراتور، لیفتراک به سمت چپ و راست حرکت کند. در نتیجه انتقال نیروها، حرکت خطی به حرکت دورانی تبدیل می‌شود. در تهیه لوازم جک اکسل فرمان لیفتراک باید به کیفیت و برند آن‌ها توجه شود.

  • سوئیچ استارت لیفتراک

این قطعه از مهم‌ترین اجزای لیفتراک است که کنترل عملکرد قسمت‌های مختلف دستگاه زیر نظر آن قرار دارد. با کمک سوییچ استارت می‌توان موتور لیفتراک را روشن کرد. برق از باتری لیفتراک گرفته می‌شود و آن را به‌صورت استارت به کار می‌برد. با تبدیل برق به انرژی مکانیکی به محور موتور انتقال داده می‌شود. با حرکت میل‌لنگ، سیکل احتراق ایجاد شده و باعث روشن شدن موتور خواهد شد. سوئیچ استارت لیفتراک شامل اجزایی مانند کلید استارت، مجموعه کنتاکت و مجموعه میکروسوئیچ می‌شود. در هنگام خرید سوئیچ استارت لیفتراک باید به نوع برند دستگاه و تناژ آن توجه کرد.

 

معرفی قطعات یدکی و اصلی لیفتراک

بررسی قطعات اصلی بدنه لیفتراک

  • پروژکتور جلو لیفتراک

پروژکتور جلو لیفتراک نقشی اساسی در ایمنی خودرو دارند و به اپراتورها کمک می‌کنند تا کارهای خود را راحت‌تر انجام دهند. در مکان‌هایی که نور آن‌ها کم باشد یا در هنگام شب استفاده از نور پروژکتور الزامی است. همچنین وظیفه دیگر پروژکتور این است که به دیگر افراد و رانندگان اطلاع دهد که پروژکتور در حال عبور است. استفاده از چراغ‌های کم‌نور و قدیمی خطراتی را به همراه دارد؛ از این رو حتما باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض پروژکتورهای لیفتراک اقدام کرد.

  • چراغ خطر عقب لیفتراک

چراغ عقب خطر لیفتراک یک سیستم هشداردهنده است که به دیگر افراد هشدار می‌دهد لیفتراک در حال عبور است و مانع از برخوردهای احتمالی شود. هدف اصلی استفاده از این سیستم هشدار، افزایش امنیت و ایمنی اپراتور و حفظ فاصله ایمنی است. چراغ‌های خطر لیفتراک انواع مختلفی دارند و باتوجه‌به نوع نیاز می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

  • چراغ گردان لیفتراک

چراغ گردان لیفتراک از لحاظ ایمنی اهمیت بسیاری دارد که برای هشدار دادن به عابران و کنترل شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چراغ حالت چرخشی و چشمک‌زن دارد تا توجه اطرافیان را به خود جلب کند. این چراغ با سه‌پایه گردان زردرنگ برای اعلام خطر به کار برده می‌شود.

  • دسته دنده حرکت لیفتراک

برای دسترسی سریع در کنار غربیلک فرمان، دسته دنده حرکت لیفتراک قرار داده شده است و وظیفه دارد تا جهت حرکت لیفتراک را تعیین کند. برای تعیین جهت حرکت گیربکس می‌توان با این سوئیچ فرمان لازم را صادر کرد.

  • پدال گاز لیفتراک

پدال گاز لیفتراک به‌عنوان یک دستگاه تغذیه سیگنال سرعت برای کنترل‌کننده‌های سرعت موتور به کار برده می‌شود. در لیفتراک‌های هیدرواستاتیک دو پدال گاز قرار داده شده است که اولی باعث حرکت لیفتراک رو به جلو می‌شود و دومی لیفتراک را به عقب می‌برد. با تغییر پا از روی پدال‌ها می‌توان آن را در جهت‌های مختلف حرکت داد. در لیفتراک برقی یک پدال گاز وجود دارد تا سرعت کامیون را کنترل کند.

  • بوق جلو و دنده عقب لیفتراک

بوق جلو و دنده عقب لیفتراک برای حفظ ایمنی عابرین و اپراتور قرار داده شده است. با حرکت اپراتور رو به عقب بوق آن به صدا درمی‌آید که به افراد پشت کامیون اطلاع دهد، لیفتراک در حال حرکت است. بوق جلو نیز برای اطلاع به عابرین تعبیه شده است.

  • غربیلک فرمان لیفتراک

به منظور حمل و نقل ایمن و کارآمد از غربیلک فرمان لیفتراک استفاده می‌شود و از یک سیستم اتصال ساده تشکیل شده است. راننده با کمک غربیلک فرمان می‌تواند در فضاهای کوچک با خیال راحت رفت و آمد کند. غربیلک فرمان باید بتواند از راننده در برابر ضربه و لرزش محافظت کند و مانع از فشار طولانی‌مدت بر بازوها و دست‌ها شود. یک غربیلک فرمان حرفه‌ای به راننده این امکان را می‌دهد تا کامیون را به شکل مورب حرکت دهد.

معرفی قطعات یدکی و اصلی لیفتراک

  • فیوز لیفتراک

فیوز لیفتراک از قطعات حفاظتی در سیستم الکتریکی است و در برابر افزایش غیرمجاز جریان از تجهیزات محافظت می‌کند. با عبور جریانی بیش از جریان نامی، فیوز جریان را قطع می‌کند تا به دیگر بخش‌های مدار آسیبی وارد نشود. فیوز از آسیب ناشی از اضافه بار و اتصال کوتاه جلوگیری می‌کند. حفاظت از سیستم الکتریکی در لیفتراک بسیار مهم است که با استفاده از فیوز این کار ممکن می‌شود.

  • باطری لیفتراک

باتری لیفتراک به‌صورت کانتینر است که چند باتری درون آن قرار دارد که هر کدام ۲ ولتی با آمپر یکسان هستند. این باتری‌ها به‌صورت سری به یکدیگر اتصال پیدا کرده‌اند. لازم است بدانید که ولتاژ باتری لیفتراک مضربی از دو است. برای هر لیفتراک باید باتری با ولتاژ مناسب را به‌کار برد. استفاده از باتری با ولتاژ زیاد باعث وارد شدن فشار زیاد به قطعات می‌شود. باتری لیفتراک طول عمر محدودی دارد و باید آن را تعویض کرد.

  • آب مقطر باتری

در لیفتراک‌های برقی، باتری آن نیاز به آب مقطر یا آب دیونیزه دارد. دلیل استفاده از آب مقطر حفاظت از مواد فعال داخل باتری لیفتراک است. با خشک شدن ماده فعال، عمر باتری کاهش پیدا می‌کند و سلول‌های باتری را خراب خواهد کرد.

 

ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل قطعات بدنه و شاسی لیفتراک را معرفی کنیم و ویژگی‌های هر یک را به طور مختصر توضیح دادیم. در صورتی که هر یک از آن‌ها دچار خرابی شود یا نیاز به تعویض داشته باشد، لازم است تا به سراغ شرکت‌های تأمین‌کننده معتبر که قطعات یدکی اصل را می‌فروشند، مانند آرمان یدک بروید و قطعه مورد نظر خود را سفارش دهید.

کد خبر: ۳۰۱٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha