۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
رکود تابستانی، بازار آهن را فلج کرد

رکود تابستانی، بازار آهن را فلج کرد

انتظار می‌رفت در پی افزایش نرخ ارز در ابتدای روز گذشته، افزایش حجم عرضه‌های بورسی و سیاست تسهیل صادرات فولاد قیمت آهن آلات نیز افزایش یابد اما وضعیت نابسامان تقاضا از این روند حمایت نکرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: در ابتدای روز گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بودیم به طوری که از کانال ۶۰ هزار تومان نیز فراتر رفتاما در پایان روز کمی عقب‌نشینی کرد و با ورود به کانال ۵۹ هزار تومان در پایان روز حدود ۵۹.۴۵۰ تومان اعلام شد.

قیمت آهن آلات نیز متأثر از تأثیرات روانی افزایش نرخ دلار در چند روز گذشته برخی از مبادی فروش نیز برای افزایش قیمت آهن آلات در تلاش بودند، اما با وجود وضعیت نابسامان تقاضا این تلاش‌ها چندان مؤثر واقع نشد و حتی پارامترهای بنایادین نیز از این وضعیت بازار حمایت نکرد.

براساس شنیده‌ها کف قیمت میلگرد آجدار در محدوده ۲۷ تا ۲۷.۵۰۰ تومان قرار دارد و میانگین قیمت این محصول هم همچنان ۲۸ تا ۲۸.۵۰۰ تومان اعلام می‌شود. این در حالی است که قیمت روز میلگرد در برخی مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یافت ما در غالب کارخانه‌ها ثابت بود.

همچنین شاهد ثبات قیت تیرآهن در کلیه مبادی فروش بودیم و قیمت روز نبشی و ناودانی هم ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز و نبشی آریان فولا ۱۰۰ تومان افزایش یافت.

قیمت ورق سیاه نیز در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و ورق روغنی حدود ۵۰۰ تومان افزایش داشت.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل صنعتی، پروفیل مبلی در غالب کارخانه‌ها ثبات داشتند و شاهد ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی قیمت پروفیل در چند کارخانه بودیم اما انواع لوله‌های درزدار و بدون درز تغییر قیمت نداشتند.

رکود حاکم بر بازار آهن به قفل شدن معاملات در بازار داخلی منجر شده است و طبق گزارش‌های دیروز در بورس کالا نیز شاهد رکود نسبی معاملات بودیم.

اگرچه برخی انتظار داشتند با افزایش قیمت دلار، نرخ شمش فولادی در بورس دیروز افزایش بیابد اما رکود عمیق حاکم بر بازار و تعطیلات پیش رو و از طرفی کاهش سنتی تقاضا در شهریورماه، مانع از هر گونه افزایش قیمت بود و حتی سیاست‌هایی همچون تسهیل صادرات نیز معاملات را تحریک نکرد و به طوری که قیمت شمش دیروز نسبت به هفته گذشته از ۲۲.۵۷۰ تومان به طور میانگین به ۲۲.۴۴۰ تومان کاهش یافت. البته کاهش قیمت و کاهش معاملات شمش در حالی بود که حجم عرضه شمش افزایش داشت. با توجه به پارامترهایی که اشاره شد بروز نوسانات شدید و بلند مدت در ماه شهریور بعدی به نظر می‌رسد و ممکن است عمق این رکود شدت بگیرد.

کد خبر: ۳۰۱٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha