۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
تامین سم، نهاده و بذر، اولویت وزارت جهاد کشاورزی در سال جدید زراعی
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

تامین سم، نهاده و بذر، اولویت وزارت جهاد کشاورزی در سال جدید زراعی

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی امروز در آغاز سال زراعی جدید گفت: به منظور افزایش بهره‌وری و تولید محصولات کشاورزی، تامین سم، نهاده و بذر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش بازار،‌ صبح امروز مراسم سال زراعی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ و پنجمین سال جهش تولید در دیمزارها با حضور نوری قزلجه- وزیر جدید جهاد کشاورزی- مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، معاونان و مدیران وزارت جهادکشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

علیرضا مهاجر- معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی- در نشست آغاز سال زارعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از تامین و افزایش کیفیت سم و تامین بذر و نهاده و ۵۰۰ هزار تن بذر گندم برای کشاورزان برای سال زراعی جدید خبر داد و گفت: یکی از علل خودکفایی در تولید گندم اجرای طرح جهش تولید در دیمزراها است. البته نباید از نظر دور داشت که یکی از دستاوردهای امسال جهش تولید در دیمزارها و بیش از ۶.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در اراضی دیم است.

وی در این نشست درباره سال زراعی گذشته و اینکه به اهداف معین شده آیا نزدیک بود یا خیر؟ اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای این بازه زمانی سه ساله از جهت رسیدن به خودکفای در تولید گندم، ما در این برنامه‌ریزی به نتیجه مثبت رسیدیم و با عنایت الهی، زحمت کشاورزان و کمکی که همکارانم؛ چه محققین، چه کارشناسان، چه مروجین و همه مدیرانی که در سراسر کشور کمک کردند، خوشبختانه توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم.

مهاجر ضمن اشاره به اینکه در این بازه زمانی رکورد تولید در طول تاریخ کشور شکسته شد و بیشترین میزان تولید خریداری شده است و این شرایط تا پایان شهریور نیز ادامه خواهد داشت، گفت: در زمینه تغذیه؛ کود و مخصوصاً در بذر، مخصوصاً در سم‌پاشی‌هایی که برای آفات و بیماری‌ها صورت گرفت اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده و البته نکته مثبت دیگر باران‌های بهاری است که بسیار به کشاورزی کشور کمک کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا موضوع تامین نهاده‌ها، کود، سم و سوخت مشارکتی بوده یا خیر؟ تصریح کرد: در این میان دو مسئله مهم مطرح است. اول اینکه در سال ۱۴۰۰ میزان خرید ما بسیار کم بود و علاوه بر آن درگیر خشکسالی نیز بودیم که مشکلات بسیاری را برای کشاورزی به وجود آورد. به طور مثال، کودها به‌طور نامتعادلی گران شدند و کشاورزان مصرف نکرده بودند. کشاورزان نیز به مصرف کود اوره یا کود سفید تمایل داشتند و بر این موضوع پافشاری کردیم که کشاورزان کود را بهینه‌تر مصرف کنند به این صورت که در زمان کاشت حتما از کود پتاس و فسفات و مقداری کود اوره به عنوان پایه استفاده کنند اما آن‌ها بیشتر از کود اوره استفاده می‌کردند و این موجب رشد سبزینگی گیاه می‌شد و کشاورزان خرسند بودند که یک مزرعه سبز دارند اما نکته مهم این بود که زمان برداشت عملکردها به شدت کاهش می‌یافت و ما مصرف این سه کود را اجباری کردیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این مسئله تقریبا برای همه کشاورزان حل شد و توقع و نیاز نیز بیشتر شد اما ما نتوانستیم به اندازه آن توقع و نیاز همراه باشیم. مسئله مهم این است که پتروشیمی‌ها به دلیل درگیری‌هایی که پتروشیمی‌ها با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتند مدتی ارائه کود متوقف شد و مشکل ارز نیز به وجود آمد و نتوانستیم کود فسفات و پتاس را به اندازه‌ای که الان مورد نیازمان بود تأمین کنیم، ولی با تدابیر اندیشیده شده و هماهنگی و بحث با مقام عالی وزارت، وعده حل این مشکل در کوتاه مدت را دادند. در حال حاضر خوشبختانه به اندازه آغاز سال زراعی کود وجود دارد. امیدواریم از ۱۰ شهریور تا ۱۵ دی ماه که از مناطق سرد و غرب کشور آغاز می‌شود بتوانیم نیاز را تامین کنیم.

وی افزود: در سال زراعی علاوه بر گندم؛ جو، برخی حبوبات، سبزی، صیفی‌جات، دانه‌های روغنی و برخی محصولات دیگر کشت می‌شود. در مجموع حدود ۸.۵ تا ۹ میلیون هکتار باید برای کشت پاییزه و سال زراعی که از ۱۰ شهریور آغاز می‌شود آماده کنیم. علاوه بر این، سم نیز به اندازه کافی تأمین شده و امیدواریم بتوانیم کیفیت آن را نیز افزایش دهیم. چون کشاورزان روی کیفیت سم به اصطلاح اعتراض دارند و اعتراضشان هم درست است.

مهاجر ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها افزایش کیفیت سم و تامین بذر مناسب است که تاکنون حدود ۵۰۰ هزار تن بذر گندم تامین شده، این در حالیست که ما به بیش از یک میلون تن بذر گندم نیاز داریم. قسمتی را کشاورزان مصرف می‌کنند اما نکته مهم این است که هر سالی که میزان مصرف بذر لیبل دار یا گواهی شده افزایش می‌یابد، به همان میزان نیز عملکرد ما افزایش می‌یابد و خوشبختانه این بذر تامین شده و وزیر نیز دستور داد که به بذر یارانه دهیم.

وی درباره قیمت‌گذاری‌ها اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و بذر دیم زارها و برای گندم آبی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است و این نوید را می‌دهیم که بتوانیم مصرف بذر با کیفیت را در اراضی افزایش دهیم. برای جو نیز به اندازه کافی و برای دانه‌های روغنی به‌طور کامل بذر تامین شده است و امیدواریم در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد. تنها دغدغه ما این است که مطالبات کشاورزان به‌ویژه کلزاکاران به‌ویژه کلزاکانن گلستان پرداخت شود. درست است که کلزا در بخش خصوصی بود، ولی یکی از این بخش‌های خصوصی به تعهد خود عمل نکرد و امیدواریم این مشکل طی روزهای آتی حل شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حدود ۶ میلیون هکتار کشت گندم برای سال جاری در دستور کار قرار دارد که از این میزان ۴ میلیون هکتار دیم و ۲ میلیون هکتار آبی است. حدود ۲ میلیون هکتار برای کشت جو است و بستگی دارد که قیمت جو مناسب باشد یا خیر چرا که مردم اراضی کم‌بازده را به جو اختصاص می‌دهند و اگر نتوانیم قیمت را خوب اعلام کنیم در اراضی کم‌بازده کشت می‌کنند که این مسئله ظلم به خودشان و کشاورزی است.

وی درباره میزان رشد کشاورزی اظهار کرد: ما علاوه بر گندم در تولید برنج نیز شاهد افزایش ۷۰۰ هزار تنی بوده‌ایم. جو امسال از مرز ۴ میلیون تن تولید گذشته، در ذرت علوفه‌ای نیازمان کاملاً تأمین شده، در حبوبات، شکر، پنبه و در دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا تولیدمان دو برابر شده است.

مهاجر در پایان با تاکید بر اینکه در کشاورزی مسائل فنی اهمیت بالایی دارد گفت: یکی از مهم‌ترین نکات فنی؛ بحث تناوب است. ما نمی‌توانیم یک زمین را هر سال گندم، جو و گندم بکاریم. باید هر دو، سه سال؛ یک بار، چهار سال؛ یک بار، یک محصول دیگر که هم‌خانواده گندم و جو نیست، مثل کلزا بکاریم تا تولید گندم و کلزا را بتوانیم پایدار کنیم. ما به روغن خیلی نیاز داریم، به کنجاله نیاز داریم، اما بیشتر از همه به گندم نیاز داریم و برای پایداری تولید گندم حتماً باید کلزا و گندم را در تناوب‌مان داشته باشیم که هم میزان آفات و بیماری‌ها را کاهش دهیم، هم علف‌های هرز را کاهش دهیم، هم زمین تقویت شود، هم عملکرد ما بعد از کشت کلزا که سه یا چهار سال ادامه پیدا خواهد کرد، افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر: ۳۰۱٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha