۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
وزیر صمت مصوبه آزادسازی قیمت تایر را اعلام کند| چالش جدید صنعت تایر با تاخیرات کشتیرانی کشور
عضو انجمن صنفی صنعت تایر در گفتگو با بازار؛

وزیر صمت مصوبه آزادسازی قیمت تایر را اعلام کند| چالش جدید صنعت تایر با تاخیرات کشتیرانی کشور

میرزایی عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: تایرسازان انتظار دارند که مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزادسازی قیمت لاستیک خودرو با سکان داری سید محمد اتابک در وزارت صمت به این صنعت ابلاغ شود.

امید محمدی؛ بازار: بررسی های رسانه بازار حاکی از کاهش شکاف قیمت لاستیک خودرو از کارخانه تا بازار است. مزید اطلاع سید محمد اتابک وزیر صمت دولت چهاردهم باید اشاره داشت که این وضعیت کاهش شکاف قیمت مقطعی بوده و در صورت عدم حمایت از برنامه تولید و توسعه صنعت تایر، بحران جدیدی با آغاز فصل سرما در بازار لاستیک خودرو ایجاد خواهد شد. لازم به ذکر است که صنایع خودروسازی به ویژه تایرسازان با بحران تامین ارز و ثبت سفارش مواد اولیه مواجه هستند که با تغییر سکان دار وزارت صمت امیدواری به تعیین سیاست های جدید جهت تولید وجود دارد. از همین رو جهت بررسی وضعیت فعلی بازار و تولید لاستیک خودرو با جمال میرزایی عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز به گفت و گو پرداختیم؛

* باتوجه به اینکه ۶ ماهه دوم سال جاری برنامه تولید تایر افزایش می یابد، تایرسازان در حال حاضر چه چالشی دارند؟

تولید تایر در کشور با دو چالش اساسی مواجه است؛ نخست اینکه طی دو ماه گذشته حدود ۱۴ درصد از ظرفیت تولید تایر در گروه صنعتی بارز را به دلیل چالش قطع برق از دست دادیم. دوم اینکه چالش تخصیص ارز همچنان وجود دارد و ثبت سفارش توام با تامین ارز با چالش جدی مواجه است.

متاسفانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز تاخیر فراوان در حمل کالا دارد، گاهی کشتیرانی کشور کالاهای تایرسازان را حمل نکرده و شرکت های خارجی نیز تردد کمتری دارند

* صنایع خودروسازی با مشکلات تامین مواد اولیه مواجه هستند، تولید کنندگان تایر چه معضلی در تهیه مواد اولیه دارند؟

در حمل و نقل دریایی به دلیل تغییراتی که در منطقه ایجاد شده، هزینه های حمل بار افزایش و اولویت برای حمل کالا به کشور با معضلاتی مواجه شده است. متاسفانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز تاخیر فراوان در حمل کالا دارد، گاهی کشتیرانی کشور کالاهای تایرسازان را حمل نکرده و شرکت های خارجی نیز تردد کمتری دارند. از سوی مشکل تامین کانیتر نیز منجربه اخلال در روند حمل کالا به کشور شده است. معضلات مذکور در کنار چالش ارز منجربه افت تولید ناشی از اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه شده است.

* وضعیت عرضه تایر و معامله این کالا در بازار چه شرایطی دارد؟

تایرسازان کشور تاکنون ۱۰ درصد افزایش تناژ نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتند، بنابراین اگر تولید تایر به دلیل معضلاتی که پیشتر به آن اشاره داشتم کاهش نیابد، التهابی در بازار تجربه نمی کنیم. شکاف قیمت تایر از کارخانه تا بازار کاهش یافته است.

* باتوجه به سکان داری سید محمد اتابک وزیر صمت دولت چهاردهم، صنعت تایر چه انتظاری از سیاستگذار صنعتی جدید در کشور دارند؟

تایرسازان انتظار دارند که مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزادسازی قیمت لاستیک خودرو با سکان داری سید محمد اتابک در وزارت صمت به این صنعت ابلاغ شود. همچنین یارانه ای که دولت سیزدهم برای واردات تایر در نظر گرفته بود و کاهش ۶ درصدی تعرفه واردات لاستیک خودرو در وزارت صمت دولت چهاردهم اصلاح شود. با توجه به اینکه نیاز بازار کشور به تایر توسط تولید کنندگان برطرف می شود، سودبازرگانی ۲۸ درصد برای تجار لحاظ شود.

صنعت تایر معتقد است سال جاری را با ۱۵ درصد افزایش تناژ نسبت به سال گذشته باید به پایان برساند

* برنامه صنعت تایر جهت صادرات و افزایش تولید در ۶ ماهه دوم سال جاری چیست؟

تولیدکنندگان تایر از وزیر صمت دولت چهاردهم درخواست تامین مداوم و به موقع ارز و تسهیل ثبت سفارش مواد اولیه دارند. صنعت تایر معتقد است سال جاری را با ۱۵ درصد افزایش تناژ نسبت به سال گذشته باید به پایان برساند. طرح های توسعه ای بسیار عالی در این صنعت اجرا شده که در ۶ ماهه دوم سال جاری ۵۰ هزار تن، تناژ تولید را افزایش می دهد؛ بنابراین صادرات تایر با این شیوه مشروط بر حمایت دولت تقویت خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۱٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha