۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
وضعیت بازار آهن در تعطیلات شهریور ماه

وضعیت بازار آهن در تعطیلات شهریور ماه

در نخستین شنبه ماه، بازار آهن و فولاد با ثبات نسبی همراه و نوسانات قیمتی محدودی را تجربه کرد. بااینحال، کاهش تقاضا در بورس کالا و انتظار برای اجرای سیاست‌های جدید دولت، سایه سنگینی بر این بازار افکند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: فعالیت بازار آهن در نخستین شنبه ماه با ثبات نسبی همراه بود و شاهد نوسانات محدودی در قیمت آهن آلات بودیم. قیمت دلار نیز در ابتدای صبح حدود ۵۹.۵۰۰ تومان اعلام می‌شود که بیانگر افزایش هزار تومانی نرخ دلار در چند روز گذشته است.

در همین راستا قیمت روز میلگرد در برخی حوزه‌ها کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی داشت اما غالب مبادی فروش تغییری در قیمت محصولات خوداعمال نکردند. کف قیمت میلگرد در بازار در محدوده ۲۷ تا ۲۷.۵۰۰ تومانی قرار دارد اما قیمت میلگرد نیشابور ۲۸ هزار تومان اعلام می‌شود که کاربردی‌ترین نرخ میلگرد در بازار است.

قیمت روز تیرآهن نیز در بیشتر کارخانه‌ها ثابت بود اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی شاخه‌های خود بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش ادشت.

قیمت ورق سیاه مبارکه و قیمت ورق گیلان در برخی ضخامت‌ها بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش داشت و قیمت ورق سیاه اکسین و کاویان بدون تغییر بود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و قیمت ورق روغنی نیز در غالب مبادی فروش ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش داشت.

قیمت پروفیل ساختمانی و صنعتی، قیمت پروفیل سبک و گالوانیزه در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و قیمت لوله مبلی، لوله گازی، داربستی و ... نیز بدون تغییر عرضه شدند. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی آریان فولاد ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید بازار آهن و فولاد با وجود تعطیلات مذهبی، طی یک هفته گذشته نسبتا آرام و ثابت بود و بروز نوسانات چشمگیر طی چند روز آینده نیز بعید به نظر می‌رسد.

افت تقاضا در بورس کالا

گزارش‌ها از وضعیت معاملات در بورس کالای روز شنبه حاکی است بازار آهن اسفنجی به فاز تعطیلات فرورفته است و با توجه به تعدد تعطیلات مذهبی در ماه جاری و تجربه سال‌های گذشته، بازار معاملات آهن و فولاد در شهریورماه با کاهش محسوس تقاضا و افت معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا همراه است.

به این صورت که معاملات آهن اسفنجی، میزان عرضه و حجم تقاضا روز شنبه کاهش محسوسی داشت که از علل اصلی آن می‌توان به کاهش تقاضا در ماه شهریور، تعطیلات متعدد در این ماه، انتظار برای اعلام و اجرای سیاست‌های دولت جدید در زمینه صنعت، کاهش تقاضا برای مواد اولیه و رکود در بازارهای جهانی، اشاره کرد.

حجم عرضه آهن اسفنجی روز شنبه ۳۲۳ هزار تن اعلام شد که تنها ۲۶.۸ درصد آن مورد معامله قرار گرفت که معادل ۸۹ هزار و ۸۵۰ تن برآورد شد. قیمت هر کیلوگرم از این محصول ۱۲ هزار و ۴ تومان اعلام شد.

گفتنی است امروز نیز بورس کالا میزبان ۶۸۵ هزار و ۵۹۵ تن انواع مقاطع فولادی است که از این میزان حدود ۱۰۹ هزار و ۶۰۰ تن به شمش فولادی اختصاص دارد که قیمت آن ۲۲ هزار و ۲۵۵ تومان در نظر گرفته شده است.

رفع تدریجی موانع صادراتی

در ماه‌های اخیر شاهد کاهش ۵ درصدی قیمت صادراتی شمش بلوم ایران بوده‌ایم. این در حالی است که تولیدکنندگان به دلیل مشکلات متعدد از جمله محدودیت‌های برق و موانع قانونی برای ارز حاصل از صادرات، نتوانسته‌اند به طور کامل از بازارهای جهانی بهره‌برداری کنند و تقریبا صادراتی صورت نمی‌گرفت.

با وجود اینکه برخی در آستانه فصل سرما هستیم و این موانع در حال رفع شدن است، اما فرصت‌های طلایی صادرات از دست رفته است. کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار جهانی باعث شده تا صادرات شمش بلوم برای تولیدکنندگان داخلی دیگر جذاب نباشد، زیرا قیمت‌های داخلی به مراتب بالاتر است و میل به عرضه در بازار داخل بیش از بازارهای صادراتی است.

کد خبر: ۳۰۱٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha